Analizirali smo dogovor kineskog Tik-Toka i Oraclea, kompanije u vlasništvu milijardera koji gura Trumpa. Evo 8 najvažnijih detalja

Nakon što je iz utrke ispao Microsoft, Oracle se nametnuo kao jedino rješenje

FOTO: Wikimedia/AFP

Kasno u nedjelju, samo dva dana prije isteka roka za postizanje dogovora između Microsofta i ByteDancea oko preuzimanja TikToka, postignut je dogovor. Međutim, kao partner za preuzimanje TikTokovog poslovanja u Americi nije odabran Microsoft, već Oracle. Kineski ByteDance odbio je ponudu o prodaji Microsoftu, a što je potvrdila i kineska nacionalna televizija CGTN. U svojem izvještaju, CGTN izvijestio je da se TikTok neće prodati ne samo Microsoftu, već ni Oracleu, no tehnološko partnerstvo s Oracleom nisu isključili. Ministar financija Steven Mnuchin potvrdio je dogovor, te rekao da će ga prezentirati i preporučiti predsjedniku Donaldu Trumpu kasnije ovoga tjedna.

Oracle bi tako trebao postati tehnološki partner TikToku u Americi, pisao je Washington Post, te preuzeti upravljanje korisničkim podacima Amerikanaca. Time bi se trebali zadovoljiti američki zahtjevi i ukloniti zabrinutost oko nacionalne sigurnosti, dok bi se istovremeno trebala izbjeći prodaja koju je htio Microsoft, a odbijao ByteDance. Zašto se baš Microsoft interesirao za preuzimanje TikToka smo ranije detaljno analizirali, a sada smo se pozabavili Oracleom.

1. Što je uopće Oracle?

Oracle je jedna od najvećih tehnoloških kompanija na svijetu, no poznata je uglavnom u poslovnom sektoru. Osnovana je 1977. godine, a današnji Oracle bavi se razvojem softvera i tehnoloških rješenja za baze podataka, cloud sustave i softverska rješenja za kompanije. Neki od njihovih alata spadaju u kategorije ERP (sustav za upravljanje poslovnim procesima u poduzeću), HCM (softver za ljudske resurse), CRM (softver za upravljanje odnosima s klijentima), te SCM (softver za upravljanje logistikom nabave).

S tržišnom vrijednosti od 175 milijardi dolara, Oracle se svrstao na popis 15 najvećih američkih IT kompanija. No, u području cloud usluga, Microsoft, a pogotovo Amazon, znatno su veći igrači. To ipak ne znači da je Oracle mali igrač u području cloud usluga. Cloud usluge su im donosile 74 posto od 9,4 milijardi dolara prihoda u periodu između lipnja i kolovoza. Oracle trenutno, za razliku od Microsofta koji ima LinkedIn, nema nikakvu društvenu mrežu niti sličan proizvod u svojem vlasništvu.

Suosnivač kompanije Larry Ellison kompaniju je nazvao po kodnom imenu jednog projekta kojeg je radio za svojeg prvog klijenta, američku agenciju CIA. Kompanija je od osnivanja imala velike ugovore s CIA-om, američkom mornaricom, američkim vojnim zrakoplovstvom, te Nacionalnom sigurnosnom agencijom (NSA). S vremenom su imali klijente i iz poslovnog sektora, kao što su primjerice bile japanske korporacije Yamaha i Mazda, ističe BBC. Zbog suradnji s američkom vladom, Oracle se stoga doima kao siguran partner.

2. O kakvom se dogovoru radi?

Dogovor između Oraclea i TikToka nije prodaja. Nakon mjeseci inzistiranja da se poslovanje TikToka u Americi mora odvojiti od onog u Kini, te da bi se TikTok morao prodati nekoj američkoj tehnološkoj kompaniji, sada je u igri sklapanje partnerstva između Oraclea i TikToka. Trenutno baš i nije jasno što znači “pouzdani tehnološki partner” kakvim se Oracle opisuje, no sigurno je da se ne radi o prodaji.

U dogovoru koji je Microsoft predlagao, američko poslovanje TikToka bi se u potpunosti odvojilo od onog u Europi i Aziji. Čini se da bi se u dogovoru s Oracleom ta povezanost mogla održati. Takav dogovor bi se više mogao opisati kao dogovor za hostanje korisničkih podataka u Americi. Microsoft je nudio i druge znatno dublje izmjene, što su napisali u svojoj objavi. “Napravili bismo dublje promjene kako bi se osiguralo zadovoljavanje najviših standarda za sigurnost, privatnost, online sigurnost i reguliranje lažnih vijesti”, kažu. Trenutno nema indikacija da je Oracle spreman napraviti takve promjene.

3. Rješavaju li se ustvari dogovorom problemi s TikTokom?

Hostanje korisničkih podataka u Americi rješava samo dio problema s TikTokom koje spominje Trumpova administracija. Kinezi bi vjerojatno teže mogli izvlačiti korisničke podatke, no upitno je koliko su to uopće mogli i prije, budući da TikTok ima i sjedište u Americi.

Partnerski status Oracleu će vjerojatno omogućiti povremeni uvid u kod aplikacije, no sve dok Oracle nema ulogu u samom razvoju i pisanju koda, teško je za vjerovati da ByteDance neće moći ušuljati neki maliciozan kod, ako to uopće želi. Oracle neće imati utjecaj na TikTokov algoritam, niti nadgledati i moderirati sadržaj na mreži, stoga će ByteDance praktički i dalje moći gurati kinesku propagandu ili cenzurirati antikineski sadržaj. Ako su ikada postojale brige oko TikToka, teško da će ovakav dogovor njih ukloniti, ističe The Verge.

4. Kakva je veza između Oracleovog šefa i Trumpa?

Premda detalji oko dogovora nisu javni, izvor blizak dogovoru je za CNN Business izjavio da bi ovakav dogovor između TikToka i Oraclea mogao zadovoljiti Trumpovu administraciju. Donald Trump je prije zahtijevao da se poslovanje aplikacije mora prodati ili će se zabraniti u Americi, no ovaj dogovor nije opisan kao prodaja.

Jedan od osnivača Oraclea i sadašnji CEO, Larry Ellison, jedan je od rijetkih ključnih ljudi Silicijske doline koji su javno podržavali Trumpa. Milijarder Ellison održavao je kampanje za prikupljanje sredstava za Trumpa, posljednju u veljači. U travnju, postao je jedan od Trumpovih savjetnika za oživljavanje američke ekonomije tijekom i nakon epidemije koronavirusa.

Američki predsjednik već je izjavio kako je spreman podržati dogovor između Oraclea i TikToka. “Mislim da je Oracle sjajna kompanija, a njen vlasnik strašan frajer, odlična osoba”, rekao je Trump prošlog mjeseca, nakon što je Financial Times prvi pisao o tome da Ellison “ozbiljno razmišlja” o dogovoru s TikTokom. “Mislim da je Oracle netko tko bi to mogao izvesti”, zaključio je tada Trump.

5. Oracle kao jedina opcija ako se ne ide u prodaju?

James Lewis, potpredsjednik washingtonskog think tanka Center for Strategic and International Studies, kaže kako ipak nisu bile presudne prijateljske veze Trumpa i Ellisona. “Oracle je vjerojatno bio jako dobar u lobiranju u Bijeloj kući na temu njihovih cloud usluga i računalne sigurnosti. To im je mnogo pomoglo. Ne mislim da Trump nagrađuje svoje prijatelje”, kaže Lewis.

Shirley Yu s londonskog School of Economics, ipak ne zanemaruje ulogu tog prijateljstva. “Oracleov Ellison puno je bliži saveznik Trumpu nego Microsoftov Bill Gates. Da bi se uopće razmotrila opcija koja ne uključuje prodaju, Oracle definitivno ima najveće šanse”, kaže.

6. Zašto je dogovor s Microsoftom propao u zadnji tren?

Kineska državna televizija CGTN izvijestila je, uz to da se TikTok neće prodavati, da bilo koji postignuti dogovor ne uključuje objavljivanje koda za algoritam TikToka. Mogućnost da se source code tog algoritma ostavi tajnim mogao bi zadovoljiti i Peking. Dan Ives, analitičar Wedbush Securitiesa, tvrdi da je upravo to neuključivanje source codea u prodaju bio uzrok propasti dogovora s Microsoftom.

“Mislimo da je Microsoft bio spreman kupiti TikTok samo ako bi dobio pristup njihovom temeljnom algoritmu, koji kineska vlada i ByteDance nisu htjeli prodati”, napisao je Ives u pismu investitorima, piše NY Post.

Prošloga mjeseca, Peking je uveo nova pravila oko prodaje određenih tehnologija stranim kupcima. Tim pravilima, zabranila se prodaja tehnologija za obradu podataka, govora i prepoznavanje teksta, odnosno tehnologija na kojima se bazira TikTokov algoritam. Takav dogovor bi mogao biti win-win situacija za kinesku stranu. Jedna kineska tehnološka kompanija bi tako dobila hrpu novaca kroz partnerstvo, a istovremeno nije prisiljena odati svoje tajne.

7. Postoje li još neke prepreke u dogovoru?

Da bi se dogovor postigao, moraju ga još potvrditi kineska i američka vlada. Problematično je što je Oracle u Kini optužen za neprijateljsko ponašanje, nakon što je dao otkaze za oko 900 zaposlenika u Kini. Istoga tjedna, američka vlada je postavila carine za kineske proizvode, čime su praktički započeli trgovački rat između te dvije ekonomske sile.

8. Što je s Walmartom?

U priču oko preuzimanja TikToka krajem kolovoza ušao je i trgovački lanac Walmart, koji se htio udružiti s Microsoftom. Walmart je, kao i Microsoft, htio dobiti novi kanal za internetsku prodaju. Sada, kada je iz priče ispao Microsoft, Walmart kaže da ga i dalje interesira investiranje u TikTok, te da su i dalje u pregovorima s ByteDanceom. Dogovor s Oracleom nisu komentirali, stoga se praktički još ne zna hoće li i Walmart moći odigrati neku, barem malu ulogu.