Apple zastrašuje švicarske voćare, želi isključivo pravo na znak jabuke

Apple je poveo više sličnih pravnih bitki

The company's logo sign hangs in an Apple shop in Shanghai on February 24, 2012. Despite suffering a setback in a Shanghai court on February 23, Proview Technology, a financially strapped Chinese company has reportedly opened up a US front in its legal war with Apple over the iPad trademark. AFP PHOTO / Peter PARKS (Photo by PETER PARKS / AFP)
FOTO: AFP

Švicarska voćarska udruga Fruit-Union Suisse stara je 111 godina. Većinu svoje povijesti imaju zaštitni znak crvene jabuke s bijelim križem, švicarsku nacionalnu zastavu postavljenu iznad simbola jedne od najuobičajenijih voćaka.

Ali najstarija i najveća organizacija voćara u Švicarskoj brine da će morati promijeniti svoj prepoznatljiv logo, jer tehnološka tvrtka Apple pokušava steći prava intelektualnog vlasništva na prikaz jabuke, izvještava Wired.

Cvjeta industrija

Jimmy Mariethoz, direktor Fruit-Union Suissea, kaže da ovo teško razumije. “Njihov je cilj posjedovati prava na stvarnu jabuku, što je univerzalno i trebalo bi biti za sve besplatno.”

Apple je, prema zapisima Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo, podnio slične zahtjeve desecima tijela za zaštitu intelektualnog vlasništva diljem svijeta. Vlasti u Japanu, Turskoj, Izraelu i Armeniji su pristale.

Appleova nastojanja za posjedovanjem prava intelektualnog vlasništva za nešto tako generičko kao što je voće govori o dinamici cvjetanja globalne industrije prava intelektualnog vlasništva koja potiče tvrtke da se opsesivno natječu oko zaštitnih znakova koji im zapravo nisu potrebni.

Brojni pokušaji

Appleovi pokušaji da zaštite znak u Švicarskoj datiraju od 2017. godine. Nakon dugog spora, Švicarski institut za intelektualno vlasništvo djelomično je odobrio Appleov zahtjev prošle jeseni, rekavši da Apple može imati prava na znak samo na neku robu, pozivajući se na pravno načelo koje smatra slike uobičajenih dobara, kao što su jabuke, kao javno vlasništvo. Ovog proljeća Apple se žalio na presudu pa se sud sada bavi robom za koju je institut odbio zaštitni znak.

Mariethoz kaže da su zbunjeni i zabrinuti jer je Apple vrlo agresivan. Zabrinuti su da bi bilo koji vizualni prikaz jabuke, sve znači što je audiovizualno povezano s novim tehnologijama ili medijima, moglo biti zabranjeno, što je za udrugu veliko ograničenje.

Apple ima presedan u Švicarskoj: 2010. godine natjerali su malu švicarsku udrugu trgovaca mješovitom robom da sklope izvansudski sporazum u kojem su izjavili da nikada neće imati jarko crvenu jabuku u svom logu, na kutiji za kupovinu.

Pravna bitka

Nije, doduše, uvijek bilo kako Apple hoće. Švicarske savezne željeznice su 2012. godine nagodbom dobile 21 milijun dolara nakon što su dokazale da je Apple kopirao dizajn sata švicarske željeznice. A 2015. godine Apple je morao odgoditi lansiranje Apple Watcha u Švicarskoj jer je urarska tvrtka iz osamdesetih već imala svoj zaštitni znak jabuke.

Apple traži prava samo na crno bijelu jabuku. Ali stručnjak koji na Sveučilištu u Bernu predaje pravo intelektualnog vlasništva, Cyrill Rigamonti, kaže da im to zapravo daje najširu moguću zaštitu i dopušta da koriste znak i u širokom rasponu boja.

Irene Calboli sa Pravnog sveučilišta Texas i suradnica na Sveučilištu u Genevi, misli da u Švicarskoj svatko tko može dokazati prethodnu povijest korištenja znaka ima zaštitu u potencijalnom sporu. Tako da će Apple teško moći nametnuti svoj zaštitni znak organizacijama koje ga već desetljećima koriste.

U igri milijuni

Na žalost, velike tvrtke često mogu prestrašiti male jer sustav više voli one s više novca. Prijetnja skupim sudskim sporom s tvrtkom poput Applea može zastrašiti ljude i spriječiti ih da učine nešto na što imaju pravo.

Calboli kaže da su tijela za zaštitu intelektualnog vlasništva kriva koliko i odvjetnici jer, želeći se dokopati para, izdaju registracije za stvari koje tvrtkama uopće ne trebaju. “To je cijela industrija zaštitnih znakova.”

Švicarski sud neće donijeti odluku još mjesecima, možda i koju godinu. Za švicarske uzgajivače jabuka u igri su milijuni ako budu morali rebrendirati znak. A kažu da se ne žele natjecati s Appleom. Mariethoz poručuje da Apple nije izmislio jabuke, postoje već tisućama godina.