Australija je usvojila zakon koji Facebook i Google obvezuje na plaćanje vijesti

Ubrzo se javio Facebook, iz kojeg su rekli da će investirati milijardu dolara u medije

Facebook Founder and CEO Mark Zuckerberg speaks during an interview session with The Atlantic at the Newseum in Washington, DC, on September 18, 2013.   AFP PHOTO/Jim WATSON / AFP PHOTO / JIM WATSON
FOTO: AFP

Australska vlada usvojila je zakon kojim će se kompanije poput Facebooka i Googlea obvezati na plaćanje prenošenja sadržaja koji je objavljen na portalima, piše BBC. Dvije kompanije su se snažno protivile novom zakonu, a Facebook posebice snažno. U jednom trenu, Facebook je korisnicima i portalima iz Australije onemogućio dijeljenje sadržaja, a popustili su tek nakon što je australska vlada popustila i u zakon uvrstila amandmane koje je predložio Facebook.

Google je zaprijetio povlačenjem svoje tražilice s australskog tržišta ako se usvoji zakon, no ubrzo su odustali od svojih prijetnji. Umjesto toga, Google je postigao dogovore s medijskim organizacijama oko plaćanja za dijeljenje njihovog sadržaja. Među njima je i trogodišnji ugovor s News Corpom Ruperta Murdocha u sklopu kojeg će Google plaćati The Wall Street Journalu i New York Postu za prikazivanje vijesti unutar svog News Showcasea. Cijeli kaos koji je nastao onemogućavanjem dijeljenja vijesti na Facebooku u Australiji detaljno smo analizirali prošloga tjedna.

Javio se jedan od šefova Facebooka

Ubrzo nakon usvajanja tog zakona, javio se Facebook, koji se obvezao na plaćanje dodatnih milijardu dolara medijskoj industriji u sljedeće tri godine. Kako je u blogu napisao direktor Facebookovih globalnih odredbi Nick Clegg, Facebook je spreman biti i više od partnera izdavačima vijesti. “Prepoznajemo da je kvalitetno novinarstvo u središtu funkcioniranja otvorenih društava. Informiranje i davanje glasa građanima je bitno za društvo. Zbog toga smo investirali preko 600 milijuna dolara od 2018. godine kako bismo podržali medijsku industriju. Sada planiramo investirati dodatnih milijardu kroz sljedeće tri godine”, napisao je Clegg.

Clegg se potom osvrnuo i na Facebookove poteze zadnjih par dana. “Odluku nismo donijeli lako. Morali smo je brzo donijeti prije nego što zakon stupi na snagu. Pogriješili smo kada smo je prestrogo primijenili. Time smo nehotice blokirali neke sadržaje. To je, na sreću, brzo ispravljeno”, priznao je Clegg.

Zakon može obuhvatiti i druge platforme

Temeljem novog zakona, kompanije poput Facebooka i Googlea obvezane su platiti pristojbu za dijeljenje ili korištenje sadržaja objavljenog na portalima. Ako se ne postigne dogovor oko iznosa pristojbi, kompanija mora s izdavačem proći kroz proces arbitraže u kojem će se dogovoriti naknada. Tehnološke kompanije također moraju unaprijed dojaviti izdavačima promjene na algoritmima za dijeljenje vijesti. Upravo su tu arbitražu pokušali izbjeći i Facebook i Google, budući da im očito nije u interesu da neovisno tijelo određuje vrijednost dijeljenog sadržaja u news feedu ili u tražilici.

Trenutna verzija zakona je ciljano izrađena za Facebook i Google, no zakon bi se mogao proširiti i na druge platforme, kada se uoče slični problemi. Međutim, u sklopu amadmana na zakon, australska vlada može uvažiti bilo kakav komercijalni dogovor koji je postignut između neke platforme i izdavača, prije nego što se ta platforma uvrsti u zakon, ističe Cnet. Zakon će izmeđuostalog proći kroz duboku analizu nakon godinu dana, kada će procjenjivati njegov utjecaj na medije, ali i na Facebook i Google.

Googleu je arbitraža problematična

Premda je Google odustao od svoje prijetnje blokiranja tražilice u Australiji, kompanija se i dalje protivi zakonu budući da se protive plaćanju internetskim stranicama za prikazivanje u tražilici. Protive se i procesu arbitraže, budući da tvrde kako je proces obvezujuće arbitraže s konačnom ponudom nepredvidljiv i nepošten prema Googleu. U blogu tvrde kako se time ne uzima u obzir vrijednost koju Google pruža medijskoj industriji u vidu dodatnog prometa, odnosno posjetitelja, koji šalju stranicama. Jednostavnije rečeno, tvrde kako arbitar u obzir uzima samo trošak izdavača, a ne i trošak Googlea.

S druge strane, Australska komisija za tržišno natjecanje i potrošače tvrdi kako je zakon potreban. Nakon 18-mjesečne istrage ustanovili su kako tehnološki giganti zarađuju goleme iznose na online oglašavanju, za što vjeruju da je na štetu izdavačima. Problematično je također što je pandemija koronavirusa izazvala val otkaza u medijskoj industriji, što je dovelo do toga da su neki mediji potpuno ugašeni.

Microsoft podržava zakon

Za razliku od Microsofta i Googlea, Microsoft je veliki zagovornik australskog zakona, a žele čak i da se proširi na druga tržišta. No, treba istaknuti kako Microsoft sa svojom tražilicom Bing drži tek pet posto tržišta u Australiji. U svojoj javnoj podršci zakonu s početka veljače, Microsoft je istaknuo kako su odrednice zakona razumne i kako pokušavaju ispraviti disbalans koji se dogodio između izdavača i digitalnih platformi. Kažu i kako su spremni držati se tih odrednica, u slučaju da ih australska vlada uvrsti u zakon.

Dakle, Microsoft je podržao zakon u koji nije uključen, budući da i nema baš neki udio na tržištu, ističe Business Insider. Nešto više od tjedan dana kasnije, Microsoft je izašao s novim blogom, u kojem predlažu stvaranje takvih zakona i u drugim tržištima. Tvrde kako je australski zakon već imao utjecaja i na drugim tržištima, budući da sporazum koji su postigli Google i Murdochov News Corp. obuhvaća njihove medije diljem svijeta, te da se vrijednost tog dogovora samo povećala usvajanjem australskog zakona.