Aviokompanije masovno otkazuju letove i zatvaraju urede u Hrvatskoj. Što će to značiti za turizam?

Razgovarali smo s Andreom Andrijanić, vlasnicom agencije Aviatica

Više aviokompanija ovih je dana najavilo otkazivanje letova prema Hrvatskoj ili zatvaranje lokalnog ureda, što su mnogi protumačili kao opasnost za hrvatski turizam. Tako je, na primjer, njemačka Lufthansa smanjila broj dnevnih letova prema hrvatskim destinacijama.

Posebnu pozornost izazvao je Emirates koji je otkazao sve letove za iduću godinu, zatvorio ured na zagrebačkom aerodromu i otpustio sve zaposlenike.

U ovoj situaciji nema smisla držati hladan pogon

Andrea Andrijanić, vlasnica agencije Aviatica, koja ima višegodišnje iskustvo u organizaciji zračnog prijevoza putnika kaže da Hrvatska nije izoliran slučaj, da su otkazivanja zbog pandemije koronavirusa počela još u ožujku, ali i da to što neka kompanija zatvara ured u nekoj zemlji, da to ne znači da na tu destinaciju više neće letjeti.

“U ovoj situaciji u kojoj se bilježi i po devedeset posto pada prometa, nema smisla držati hladan pogon. Neovisno o COVID-u, neke kompanije su već odavno zatvorile predstavništva, ali i dalje lete u Hrvatsku. Nije nužno imati vlastiti ured. Primjerice, LOT nema više ured u Zagrebu – imali su ga prije dosta godina, ali je zatvoren – ali imaju let za Varšavu”, kaže Andrijanić. Pojašnjava da aviokompanije na nekom tržištu mogu dio poslova oko putnika delegirati drugima, a i dosta toga danas se obavlja putem interneta.

“U današnje vrijeme kad svi pokušavaju srezati troškove, više uistinu nema potrebe za “walk in” uredom. Od predstavništava aviokompanija u Zagrebu jako mali postotak zaista prima klijentelu u svoje urede. Uglavnom se svi oslanjaju na online prodaju, agentsku mrežu i svoje call centre. To nije samo od lockdown-a na ovamo, nego cijeli taj trend traje već godinama”, pojašnjava Andrijanić.

Zatvaranje Emiratesovog ureda pokrenulo paniku

Zatvaranje Emiratesovog ureda pokrenulo je prilično veliku paniku da svi napuštaju Hrvatsku, no vlasnica Aviatice kaže da to nije točno, da se radi o krivom dojmu.

“Što se tiče samih letova, u zimskom redu letenja (od 1.11. do 1.4.) i inače je smanjen broj letova. Red letenja mijenja se dva puta godišnje, i logično je da je ljeti veća potražnja za letovima, pa ih shodno tome kompanije i uvode. Sa zimskim redom letenja potreba za turističkim destinacijama pada, ali se povećava potražnja za dalekim putovanjima, uglavnom tropskim destinacijama, posebno oko Božića i Nove godine, kad ljudi uzimaju godišnje odmore. Što se Emiratesa tiče, u zimskom redu letenja tako i tako nisu letjeli u Zagreb, nego FlyDubai”, kaže Andrijanić.

Dobar dio ekonomije Ujedinjenih Arapskih Emirata, kako kaže “ lebdi na oblaku te aviokompanije”, jer je ogroman kapital utukao u flotu, čime je Emirates postao i najveća aviokompanija na svijetu. “Kriza u kojoj se nalazi cijela planeta, dosta gadno je pogodila cjelokupnu ekonomiju UAE, baš zbog navedenog razloga, a to je da se ekonomija poprilično oslanja na tu granu industrije”, pojašnjava Andrijanić.

Problem samoizolacije i rigoroznih kontrola

Na smanjenje putovanja utjecalo je to što dobar dio zemalja ima obaveznu samoizolaciju i rigorozne kontrole zbog virusa, i time je smanjen broj putnika. Otkazana su i poslovna putovanja. Većina tvrtki koje su imale ogroman broj poslovnih putovanja, imaju zabranu letenja do daljnjeg, odnosno nemaju uopće poslovnih putovanja. Jednostavno nema putnika i shodno tome aviokompanije nemaju razloga letjeti.

“Cijela Europa ima iste probleme i na dnevnoj bazi se letovi otkazuju, putnici s kupljenim kartama se prebacuju na druge letove ili im se izdaju voucheri, u nadi da će doći bolja vremena i da će se moći iskoristiti u budućnosti. Rade se refundacije, što je izuzetno velik pritisak na aviokompanije, jer direktno utječe na cashflow, koji je i inače tanak. Većina kompanija je počela tek odnedavno vršiti povrat neiskorištenih karata (zbog otkazanih letova), tako da smo se svi zadnjih mjeseci uglavnom bavili razmišljanjem i magijom kako vratiti putnicima novce”, kaže Andrijanić.

Situacija će se brzo normalizirati kad ukinu restrikcije

Isto tako kaže da bi se situacija, kad se ukinu restrikcije, vrlo brzo mogla normalizirati. Kaže kako su najskuplji letovi oni koji su na zemlji, najskuplje mjesto u avionu je prazno mjesto.

“Aviokompanije se gotovo instantno mogu vratiti na sve destinacije, samo je pitanje potrebe tržišta. S obzirom na to da sam na prvoj liniji fronte, mogu reći da Hrvati trenutno najmanje lete. Kako će rasti potražnja za letovima na određene destinacije, tako će se i aviokompanije prilagođavati tržištu i vraćati letove. Nadamo se da će to biti čim prije, jer ako potraje predugo, možemo računati na priličan broj bankrota i to ne samo aviokompanija”, kaže Andrijanić.

Otkazivanje letova neće utjecati na sezonu

Što se tiče hrvatskog turizma, kaže da imamo sreću da smo zgodno pozicionirani i da je vrlo jednostavno svugdje doći po zemlji te da aviokompanije ljeti pojačavaju letove prema našim destinacijama, pa ni ova sezone u tom smislu nije bila izuzetak. “Low cost kompanije kao EasyJet, RyanAir, Eurowings itd., imale su priličan broj letova prema gradovima na moru, i usprkos COVID-u, bili su puni. U ljetnom redu letenja uvijek ima puno više letova prema hrvatskoj obali, tako da ako se i otkažu letovi (npr. Dubai), to sasvim sigurno neće toliko utjecati na sezonu”, kaže.

Dodaje kakoLetova uglavnom još uvijek ima dovoljno, ali nam je trenutno najveći problem povratka u domicilnu zemlju. “Netko tko je iz Velike Britanije došao na dugi vikend u Dubrovnik, mora biti u samoizolaciji nakon što se vrati u Veliku Britaniju. Vjerujem da je to puno veći problem nego nedostatak letova. Sigurna sam da će biti dovoljno letova, a i ako se uspostavi da je potražnja veća od ponude, uvesti će se dodatni letovi”, zaključuje Andrijanić.