Bloomberg ima intrigantnu teoriju o tome zašto je Tim Cook ipak zeznuo stvari oko Appleovog rezultata

Cook nije pripremio investitore na mogući pad prodaje

SAN FRANCISCO, CA - JUNE 11: Apple CEO Tim Cook delivers the keynote address at the Apple 2012 World Wide Developers Conference (WWDC) at Moscone West on June 11, 2012 in San Francisco, California. Apple unveiled a slew of new hardware and software updates at the company's annual developer conference which runs through June 15.   Justin Sullivan/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

Desetak dana nakon što je Apple objavio prvi pad prihoda u posljednjih 13 godina, dionica se nakon početnog pada i dalje nije vratila u milost investitora, a analitičari smatraju da dgovornost za to primarno snosi direktor Applea Tim Cook.

Njegovo ponavljanje riječi “optimističan” – izgovorio ju je 10 puta prilikom objave kvartalnih rezultata – nije djelovalo blagotvorno na razočarane investitore. Cook je stoga gostovanju u emisiji na televizijskoj mreži CNBC još jednom pokušao objasiti da kompanija izvrsno zarađuje, kako je nepravedno uspoređivati posljednje prodajne brojke s prodajom iznimno uspješnog prethodnog modela, iPhonea 6, te da ljudi nepotrebno dižu paniku.

Međutim, investitore muči nešto drugo – s jedne strane, Apple je možda malo precijenio vlastito poslovanje, a s druge strane, Tim Cook ih nije dovoljno dobro pripremio na neizbježno usporavanje rasta.

Blooomberg podsjeća na to da je u siječnju, prilikom objave financijskih rezultata za prethodna tri mjeseca, analitičar Bernstein Researcha pitao za financijske projekcije kompanije za drugi kvartal, implicirajući na pad prodaje iPhonea za 15 do 20 posto. “Ne očekujemo pad o kakvom govorite”, odgovorio je Cook.

Financijsko izvješće pokazalo je pad prodaje iPhonea za 16 posto. Ta je nedosljednost i netransparentnost, bez obzira radi li o precijenjenim mogućnostima ili nečemu drugom, izazvala ovakvu reakciju na tržištu kapitala.

Imao je dovoljno vremena da pripremi investitore

Tim Cook imao je dovoljno vremena da pripremi investitore na usporavanje rasta i pad prodaje, smatra Bloomberg. Nakon eksplozije prodajnih rezultata s iPhoneom 6 krajem 2014. godine, kad je Apple prvi put u povijesti lansirao dva nova modela iPhonea, analitičari su ga u više navrata ispitivali o održivosti takve prodaje. Međutim, Cook je propustio priliku da pripremi ulagače na usporavanje.

Cook je za CNBC izjavio da Apple priprema velike inovacije, novi iPhone, i da će korisnicima dati stvari koje su im potrebne, bez kojih danas ne mogu živjeti te zaključio da su investitori digli nepotrebnu paniku. Mnogi investitori i analitičari u posljednje vrijeme su se počeli pribojavati da kompanija jednostavno nema viziju kako će dalje razvijati.

U posljednih tjedan dana dionica Applea nije prestala biti vruća tema u medijima, pa je CNBC pozvao i bivšeg izvršnog direktora Applea Johna Sculleyja, vjerojatno najpoznatijeg po tome što je osamdesetih najurio Stevea Jobsa iz firme, da komentira situaciju u kompaniji.

Cooku nedostaje vizija

U spomenutom intervjuu za CNBC John Sculley je, osim što je naglasio da je on osobno veliki obožavatelj Tima Cooka, više pričao o Facebooku i tome kako je izvršni direktor Mark Zuckerberg na F8 konferenciji za developere iznio desetogodišnji plan razvoja Facebooka.

Zuckerberg je predstavio planove kompanije za najvažnije tehnološke trendove koji se sada razvijaju i kako ih Facebook namjerava monetizirati – bilo da je riječ o velikim planovima za Messenger, livestreaming, virtualnu stvarnost i Internet of Things (IoT). Sculley misli Apple trebao razmisliti o sličnom predstavljanju vizije kako bi se investitori, partner, developeri i kupci mogli bolje pripremiti i informirati.

Tim Cook, zbog poznate Appleove tajnosti, rijetko govori o konkretnoj dugoročnoj viziji, pa je ona s vremenom investitorima postala sve manje jasna. Cook inzistira na tome da odnos između kupca iPhonea i Applea ne prestaje nakon što je kupio uređaj nego se nastavlja i razvija kroz App Store, iCloud, Apple Music i ostale usluge. No, ako Apple želi nastaviti sa snažnim rastom, ne može se osloniti na prihode od svojih servisa, a mnogi se boje da se Apple u pogledu inovacija i novih proizvoda našao pred zidom.

Osim toga, stručnjaci naglašavaju da sve što se u posljednje vrijeme događalo s Appleom i dalje spada pod ostavštinu Stevea Jobsa. Prihodi ostvareni od 2011. godine kada je Tim Cook preuzeo mjesto izvršnog direktora ostvoreni na temelju Jobsovog desetogodišnjeg plana. Sada je već došao trenutak da Tim Cook, izvrstan menadžer i operativac, definirati novu uspješnu etapu razvoja.