Boeing priprema softverski update za problematični 737 Max u kojem je dosad poginulo 350 ljudi

Neočekivani problemi s modelom 737 Max doveli su do ozbiljnog pada dionica tvrtke

March 7, 2017 - Seattle, Washington USA: Boeing’s newest commercial airplane, the 737 MAX 9, sits on the tarmac outside the manufacturer's Renton factory on Tuesday, March 7, 2017.  President Donald Trump announced an emergency order from the Federal Aviation Administration on March 13, 2019 grounding Boeing 737 Max jets in the wake of the Ethiopian Airlines crash Sunday and the Lion Air accident in October that together killed 346 people. His announcement came as the FAA has faced mounting pressure from aviation advocates and others to ban flights of the planes pending the completion of investigations into the crash Sunday that killed 157 people and the accident in Indonesia in October in which 189 people perished., Image: 419223661, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Polaris
FOTO: Profimedia, Polaris

Tvrtka Boeing planira objaviti softverski update za zrakoplov 737 MAX za 7 do 10 dana, prenijeli su izvori upoznati sa tematikom. Američki zrakoplovni proizvođač radi na softverskoj nadogradnji za sustav protiv gubljenja brzine i pilotski ekran na svome najbrže prodavanom zrakoplovu od smrtonosne nesreće zrakoplova Lion Aira u Indoneziji u listopadu prošle godine.

Sličnosti između tog leta i leta zrakoplova Ethiopian Airlinesa koji se srušio u nedjelju odmah nakon polijetanja te njihove putanje postavile su nova pitanja oko zrakoplovnog sustava, no za sada nema dokaza koji upućuju da je softver potencijalni problem. Boeingov glasnogovornik je potvrdio da će se nadogradnja softvera provesti na čitavoj floti 737 MAX u narednim tjednima.

Pronađen dio stabilizatora na mjestu nesreće

Preko 300 Boeinga 737 MAX 8 i MAX 9 putničkih zrakoplova povućeno je diljem svijeta iz aktivne službe uslijed dva smrtonosna rušenja zrakoplova u pet mjeseci, gdje je u neserećama u Etiopiji i Indoneziji poginulo ukupno 350 ljudi. Uzrok oba pada je još pod istragom. Boeing je obustavio dostavu svih MAX zrakoplova svojim kupcima.

Satelitski podaci upućuju na sličnosti pada u Indoneziji i Etiopiji, stoga je Američka savezna zrakoplovna administracija prizemljila sve Boeinge MAX. Istražitelji su pronašli dio stabilizatora s etiopskog zrakoplova kojemu je trimer bio u neobičnoj poziciji, slično kao i kod indonezijskog zrakoplova, naglasili su dva izvora upoznata s istragama.

Pilot Ethiopian Airlinesa prije pada je kontrolorima prijavio probleme s kontrolama te je dobio dopuštenje da se vrati, isto kao i indonezijski pilot koji je dopuštenje dobio nedugo nakon uzlijetanja iz Džakarte. Analiza crne kutije etiopskog zrakoplova se provodi u Parizu te će biti potrebno nekoliko dana do prvih iščitavanja podataka, napominju francuski zrakoplovni dužnosnici a u analizi im pomažu kolege iz SAD-a i Etiopije.

Boeing smatra da je zrakoplov siguran

Indonezija će objaviti izvješće o nesreći između srpnja i kolovoza. Boeing i dalje smatra da su njegovi novi ekonomični zrakoplovi sigurni, no podržali su odluku FAA-a da prizemlji cijelu flotu. Američki dužnosnici kažu kako će zrakoplovi biti prizemljeni tjednima kako bi se nadogradio softver te se instalirao u svaki zrakoplov u floti.

Nitko do sada nije tužio Boeing, no odvjetnik obitelji žrtava kaže kako je moguće suđenje u Sjedinjenim Državama. Odluke u zemljama diljem svijeta o tome hoće li se obustaviti prizemljenje zrakoplova ili će se nastaviti donijet će se na temelju informacija iz crnih kutija.