Nekad je nužno odabrati stranu

Čim se država uplela u poslovanje digitalnih platformi, evo problema. Ne bi čudilo da Plenković osnuje državni Wolt

Vladajuća stranka već je došla na ideju osnivanja državnog Bookinga

10.03.2023., Zagreb - Prosvjed inicijative zajednice Wolt dostavljaca uz potporu novog sindikata i dostavljaca Glovo i Bolt.  (10.03.2023., Zagreb - Prosvjed inicijative zajednice Wolt dostavljaca uz potporu novog sindikata i dostavljaca Glovo i Bolt.
FOTO: PIXSELL

Prije pojave Wolta, Glova i sličnih zapadnjačkih, kapitalističkih izmišljotina, dostave su uglavnom radili nezaposleni likovi, nigdje prijavljeni, na poluraspadnutom Tomosu kojeg su našli negdje u garaži. Bili su plaćeni dvije kune po pizzi, a danas je odjednom problem što nemaju uvjete kao da rade u nekoj državnoj agenciji.

Prije pojave Wolta, Glova i sličnih zapadnjačkih, kapitalističkih izmišljotina, dostave su uglavnom radili nezaposleni likovi, nigdje prijavljeni, na poluraspadnutom Tomosu koji su našli negdje u garaži. Bili su plaćeni dvije kune po pizzi, a danas je odjednom problem što nemaju uvjete kao da rade u nekoj državnoj agenciji.

Već više tjedana radnici nekoliko digitalni platformi, prije svega Wolta, javno iskazuju nezadovoljstvo svojim statusom. Krenuli su u prosvjede, a cijelu situaciju za samopromociju pokušavaju iskoristiti i neki političari te sindikalci, pa je među svim tim glasovima teško razabrati tko točno traži što.

Radnici će umjesto zaštite ostati bez posla

No, jasno je da se nezadovoljstvo radnika koji rade putem tih aplikacija poklopilo s uvođenjem nove regulative – izmjenama Zakona o radu kojim će se regulirati radni status dostavljača, taksista i drugih koji rade za Wolt, Bolt, Uber, Glovo i slične aplikacije. Zakonske izmjene stupaju na snagu s početkom 2024. godine, a svi su se, naravno, odmah počeli prilagođavati budućim pravilima.

Čim se država uplela u poslovanje digitalnih platformi, krenuli su i problemi. Na kraju će umjesto zaštite radnici ostati bez posla ili biti u puno lošijoj poziciji nego što su bili prije no što ih je država krenula štititi.

Pretjerana regulativa ubija smisao postojanja platformi

Hrvatski zakonodavci, a i oni na razini Europske unije, bili bi najsretniji da digitalne platforme klasično zaposle dostavljače i vozače. To se neće dogoditi nikada, zato što je ideja tih platformi da ljudima omoguće fleksibilan (povremeni) rad. Odnosno da ljudi bez pretjeranog kompliciranja mogu “u fušu” nešto zaraditi.

Na primjer, netko želi dodatno zaraditi par stotina eura mjesečno, jer štedi za novi auto, ili želi otplatiti kredit i odluči nekoliko sati dnevno, ili vikendom, uz dodatni posao, raditi dostave ili taksirati. Svaka regulativa koja to onemogućava ubija smisao postojanja ovakvih platformi.

Najbolje da država pokrene svoju aplikaciju za dostave

U petak je održan i sastanak nezadovoljnih dostavljača Wolta i predstavnika Vlade, s kojeg su, sudeći prema izjavama, dostavljači izašli zadovoljni. Vlada im je, naime, obećala da će napraviti svoju aplikaciju putem koje će pratiti dostave. Teško je shvatiti kako će točno ta aplikacija pomoći dostavljačima i riješiti njihove probleme, ali ako su oni time zadovoljni, u redu.

Možda bi najjednostavnije bilo da Vlada osnuje nekakav državni Wolt ili Bolt, koji će raditi dostave i zaposliti dostavljače koji će biti državni namještenici. Uz to bi mogli osnovati i državnu agenciju za digitalne platforme, koja bi nadzirala njihov rad. Državna aplikacija mogla bi se, na primjer, zvati hitrogric.hr, što bi odgovaralo stilu hrvatske administracije.

Ne bi uopće čudilo da Vlada dođe na tu ideju, s obzirom na to da je vladajuća stranka prije par godina obećavala osnivanje državne verzije Bookinga – platforme za iznajmljivanje apartmana – jer su procijenili da postojeći globalni servisi uzimaju prevelike naknade. Ta ideja, doduše, nikad nije realizirana.