Prije pojave Wolta, Glova i sličnih zapadnjačkih, kapitalističkih izmišljotina, dostave su uglavnom radili nezaposleni likovi, nigdje prijavljeni, na poluraspadnutom Tomosu koji su našli negdje u garaži. Bili su plaćeni dvije kune po pizzi, a danas je odjednom problem što nemaju uvjete kao da rade u nekoj državnoj agenciji.
Već više tjedana radnici nekoliko digitalni platformi, prije svega Wolta, javno iskazuju nezadovoljstvo svojim statusom. Krenuli su u prosvjede, a cijelu situaciju za samopromociju pokušavaju iskoristiti i neki političari te sindikalci, pa je među svim tim glasovima teško razabrati tko točno traži što.
Radnici će umjesto zaštite ostati bez posla
No, jasno je da se nezadovoljstvo radnika koji rade putem tih aplikacija poklopilo s uvođenjem nove regulative – izmjenama Zakona o radu kojim će se regulirati radni status dostavljača, taksista i drugih koji rade za Wolt, Bolt, Uber, Glovo i slične aplikacije. Zakonske izmjene stupaju na snagu s početkom 2024. godine, a svi su se, naravno, odmah počeli prilagođavati budućim pravilima.
Čim se država uplela u poslovanje digitalnih platformi, krenuli su i problemi. Na kraju će umjesto zaštite radnici ostati bez posla ili biti u puno lošijoj poziciji nego što su bili prije no što ih je država krenula štititi.
Pretjerana regulativa ubija smisao postojanja platformi
Hrvatski zakonodavci, a i oni na razini Europske unije, bili bi najsretniji da digitalne platforme klasično zaposle dostavljače i vozače. To se neće dogoditi nikada, zato što je ideja tih platformi da ljudima omoguće fleksibilan (povremeni) rad. Odnosno da ljudi bez pretjeranog kompliciranja mogu “u fušu” nešto zaraditi.
Na primjer, netko želi dodatno zaraditi par stotina eura mjesečno, jer štedi za novi auto, ili želi otplatiti kredit i odluči nekoliko sati dnevno, ili vikendom, uz dodatni posao, raditi dostave ili taksirati. Svaka regulativa koja to onemogućava ubija smisao postojanja ovakvih platformi.
Najbolje da država pokrene svoju aplikaciju za dostave
U petak je održan i sastanak nezadovoljnih dostavljača Wolta i predstavnika Vlade, s kojeg su, sudeći prema izjavama, dostavljači izašli zadovoljni. Vlada im je, naime, obećala da će napraviti svoju aplikaciju putem koje će pratiti dostave. Teško je shvatiti kako će točno ta aplikacija pomoći dostavljačima i riješiti njihove probleme, ali ako su oni time zadovoljni, u redu.
Članak se nastavlja ispod oglasa
Možda bi najjednostavnije bilo da Vlada osnuje nekakav državni Wolt ili Bolt, koji će raditi dostave i zaposliti dostavljače koji će biti državni namještenici. Uz to bi mogli osnovati i državnu agenciju za digitalne platforme, koja bi nadzirala njihov rad. Državna aplikacija mogla bi se, na primjer, zvati hitrogric.hr, što bi odgovaralo stilu hrvatske administracije.
Ne bi uopće čudilo da Vlada dođe na tu ideju, s obzirom na to da je vladajuća stranka prije par godina obećavala osnivanje državne verzije Bookinga – platforme za iznajmljivanje apartmana – jer su procijenili da postojeći globalni servisi uzimaju prevelike naknade. Ta ideja, doduše, nikad nije realizirana.
Članak se nastavlja ispod oglasa
Rubrika
Politika & Kriminal Komentari Biznis & Tech Velike priče Život KulturaPostavke izgleda
Kanali
Super1 Telesport Openspace PitanjeZdravljaSocial
Facebook Twitter Instagram YoutubeInfo
Pretplata Klub Knjige Impressum Oglašavanje Uvjeti korištenjaPolitika & Kriminal
Nakon čuvene Filipovićeve, stiže još jedna genijalna državna aplikacija. Ova će pratiti druge aplikacije
Ova ideja dolazi iz radionice ministra Piletića
Piše Katarina Škaro 59 preporuka 10. 03. 2023.
Biznis & tech
Razgovarali smo s direktorom Bolta: 'U našem sjedištu u Estoniji se čude da u Hrvatskoj još uvijek imamo pečate'
Tomislav Lukačević govori o širenju kompanije, EU direktivi za zaštitu radnika, i ponekoj bizarnosti oko poslovanja u Hrvatskoj
Piše Marko Repecki 254 preporuka 22. 01. 2022.
Biznis & tech
EP traži da se prava dostavljača hrane izjednače s pravima radnika na tradicionalnim poslovima
U prijedlogu bi bili zahvaćeni i vozači na platformama poput Ubera
Piše Ivan Luzar 16. 09. 2021.
Biznis & tech
Biznis & tech Čim se država uplela u poslovanje digitalnih platformi, evo problema. Ne bi čudilo da Plenković osnuje državni Wolt
Vladajuća stranka već je došla na ideju osnivanja državnog Bookinga
Prije pojave Wolta, Glova i sličnih zapadnjačkih, kapitalističkih izmišljotina, dostave su uglavnom radili nezaposleni likovi, nigdje prijavljeni, na poluraspadnutom Tomosu kojeg su našli negdje u garaži. Bili su plaćeni dvije kune po pizzi, a danas je odjednom problem što nemaju uvjete kao da rade u nekoj državnoj agenciji.
Prije pojave Wolta, Glova i sličnih zapadnjačkih, kapitalističkih izmišljotina, dostave su uglavnom radili nezaposleni likovi, nigdje prijavljeni, na poluraspadnutom Tomosu koji su našli negdje u garaži. Bili su plaćeni dvije kune po pizzi, a danas je odjednom problem što nemaju uvjete kao da rade u nekoj državnoj agenciji.
Već više tjedana radnici nekoliko digitalni platformi, prije svega Wolta, javno iskazuju nezadovoljstvo svojim statusom. Krenuli su u prosvjede, a cijelu situaciju za samopromociju pokušavaju iskoristiti i neki političari te sindikalci, pa je među svim tim glasovima teško razabrati tko točno traži što.
Radnici će umjesto zaštite ostati bez posla
No, jasno je da se nezadovoljstvo radnika koji rade putem tih aplikacija poklopilo s uvođenjem nove regulative – izmjenama Zakona o radu kojim će se regulirati radni status dostavljača, taksista i drugih koji rade za Wolt, Bolt, Uber, Glovo i slične aplikacije. Zakonske izmjene stupaju na snagu s početkom 2024. godine, a svi su se, naravno, odmah počeli prilagođavati budućim pravilima.
Čim se država uplela u poslovanje digitalnih platformi, krenuli su i problemi. Na kraju će umjesto zaštite radnici ostati bez posla ili biti u puno lošijoj poziciji nego što su bili prije no što ih je država krenula štititi.
Pretjerana regulativa ubija smisao postojanja platformi
Hrvatski zakonodavci, a i oni na razini Europske unije, bili bi najsretniji da digitalne platforme klasično zaposle dostavljače i vozače. To se neće dogoditi nikada, zato što je ideja tih platformi da ljudima omoguće fleksibilan (povremeni) rad. Odnosno da ljudi bez pretjeranog kompliciranja mogu “u fušu” nešto zaraditi.
Na primjer, netko želi dodatno zaraditi par stotina eura mjesečno, jer štedi za novi auto, ili želi otplatiti kredit i odluči nekoliko sati dnevno, ili vikendom, uz dodatni posao, raditi dostave ili taksirati. Svaka regulativa koja to onemogućava ubija smisao postojanja ovakvih platformi.
Najbolje da država pokrene svoju aplikaciju za dostave
U petak je održan i sastanak nezadovoljnih dostavljača Wolta i predstavnika Vlade, s kojeg su, sudeći prema izjavama, dostavljači izašli zadovoljni. Vlada im je, naime, obećala da će napraviti svoju aplikaciju putem koje će pratiti dostave. Teško je shvatiti kako će točno ta aplikacija pomoći dostavljačima i riješiti njihove probleme, ali ako su oni time zadovoljni, u redu.
Možda bi najjednostavnije bilo da Vlada osnuje nekakav državni Wolt ili Bolt, koji će raditi dostave i zaposliti dostavljače koji će biti državni namještenici. Uz to bi mogli osnovati i državnu agenciju za digitalne platforme, koja bi nadzirala njihov rad. Državna aplikacija mogla bi se, na primjer, zvati hitrogric.hr, što bi odgovaralo stilu hrvatske administracije.
Ne bi uopće čudilo da Vlada dođe na tu ideju, s obzirom na to da je vladajuća stranka prije par godina obećavala osnivanje državne verzije Bookinga – platforme za iznajmljivanje apartmana – jer su procijenili da postojeći globalni servisi uzimaju prevelike naknade. Ta ideja, doduše, nikad nije realizirana.
Klub ekskluzivnih ponuda, pogodnosti i popusta,
samo za pretplatnike Telegrama.