Nekad je nužno odabrati stranu

Čini se da Nestlé ipak neće moći zaštititi oblik štangica Kit Kat čokolade

Proizvođači slatkiša bore se za zaštitu svojih popularnih proizvoda ali sudovi su tvrdi

Nakon pet godina pokušavanja, Nestlé je jučer doznao da ipak neće moći zaštitii oblik štangica Kit Kat čokoladica. Četiri štangice dizajnirane su tako da se mogu lako i precizno odvojiti od ostalih i mnogi Nestléovi konkurenti kopiraju to rješenje. Nezavisni odvjetnik Europskog suda pravde objavio je da njihova zaštita nije u skladu sa zakonima Europske unije.

Mišljenje nezavisnog odvjetnika nije obvezujuće, njegova je uloga da priprema pravnu podlogu za mišljenja Europskog suda. Konačnu odluku će donijeti Sud Europske unije, institucija koja obuhvaća Europski sud pravde, i u pravilu slijedi njegova mišljenja.

To bi moglo otvoriti put stotinama kopija Kit Kata u europskim trgovinama i utjecati na Nestléovu dugu bitku s rivalom Cadburyjem (u vlasništvu američkog diva Mondelēz) za zaštitu proizvoda u Velikoj Britaniji. Dio je to puno veće bitke proizvođača slatkiša za zaštitu proizvoda.

kitkat bez crte

Kit Kat je 1935. izmislila tvrtka Rowntree. Nestlé je prvi put pokušao zaštititi dizajn 2010. tvrdeći da je poseban oblik štangica postao identitet brenda. Pokažite im Kit Kat bez imena i omota, i 90 posto ljudi znat će koja je to čokoladica, tvrdili su Nestléovi odvjetnici na sudu. Nakon Cadburyjeve intervencije sud je 2013. odbio Nestléov zahtjev i slučaj je tako dospio do Europskog suda.

Sudske bitke za ljubičastu boju omota čokoladica

Cadbury je 2004. pokušao zaštititi specifičnu purpurnu boju omota svojih Dairy Milk čokolada. Tvrdili su da se ta boja povezuje s Cadburyjem otkad su 1915. proizveli svoju prvu čokoladu Milk Tray. Iako se Nestlé žalio uspjeli su i registrirali je kao Pantone 28685c.

dairy milkNestlé je to srušio u žalbenom postupku 2013. Sami su pokušali zaštititi nijansu ljubičaste koju koriste za svoju čokoladicu My Purple Bar iz linije Quality Street. Mondelēz je uspio zaštiti lila boju Milka čokolada. Visoki trgovački sud u Zagrebu 2013. je presudio da Kraš ne smije koristiti tu boju na vrećicama svojih Mentol bombona bez šećera.

milkaTeoretski, oblik čokoladice trebalo bi se moći zaštititi kao ime ili logo. Toblerone je uspio zaštititi svoje trokutiće. U praksi je to puno teže, jer proizvođači moraju dokazati da kupci prepoznaju čokoladu isključivo po obliku što, naravno, uglavnom nije slučaj. Kupci sve prepoznaju prvenstveno po etiketi i logu, zato većina proizvođača ne uspijeva zaštiti oblike (bočica, tableta za perilice i sl.).

Neuspješan pokušaj zaštite bombona s rupom

Nestlé je 2004. pokušao zaštititi oblik bombona Polo ali bez specifikacije veličine ili boje pa je prizivni sud odbio zahtjev, sudac je ironičnio komentirao da je “Zahtjev za zaštitu bio šupalj.”

polo

 

Proizvođači sve češće koriste oblike, zvukove ili boje za identifikaciju svojih brendova kako bi ih lakše zaštitili. Zaštita može trajati praktički zauvijek pa su sudovi oprezni u odlukama. Mogućnost zabrane konkurenciji da koristi neku boju ili oblik donosi veliku prednost. Ime i logo Kit Kat čokoladica već su zaštićeni. Toliki trud da zaštite oblik štangica tumači se kao Nestléov strah da će ih kopirati u robnim markama. Ljude ovo sve podsjeća na slučaj iz 2010. kad je Europski sud pravde odbio zaštititi oblik Lego kockica i danas imamo milijune jeftinih kopija na tržištu. Kit Kat je stalno među tri najpopularnija brenda čokoladica na svijetu ali prodaja je lani pala 8 posto.