Čini se da oni futuristički shopping centri o kojima se stalno priča konačno postaju stvarnost

U Hrvatskoj trend počinje s interaktivnim oglasima, najvažnije će biti aplikacije

Zadnjih nekoliko desetljeća shopping centri mijenjaju samo veličinu. Konceptualno, isti su valjda od 80tih. Stalno čitamo o primjeni novih tehnologija, promjenama koje će iskustvo kupovanja u trgovinama doživjeti pod utjecajem internetskog i posebno mobilnog shoppinga, ali još uvijek pravi old school shopping nosi iste probleme kao i uvijek. presvlačenja, redove u garderobama, prodavače s poremećajem pažnje i nemogućnost dobivanja korisnih informacija o robi koju kupujemo,.

Kinezi su to odlučili prekinuti. Počeli su otvarati velik broj futurističkih, takozvanih pametnih shopping centara u nadi da će privući kupce koji traže lakše i zabavnije kupovanje, piše Business Insider. Trend se počeo širiti u Aziji ali i na Zapadu.

U Hrvatskoj su veliki shopping centri relativno nova pojava i još su dosta posjećeni, ali na razvijenim tržištima ljudi sve manje dolaze u njih. Uostalom, masa kupaca i u hrvatskim shopping centrima zapravo dolazi na kave, kino ili u kuglane. Nove tehnologije u shopping centre zasad dolaze kroz interaktivno digitalno oglašavanje koje radi hrvatska firma Go2Digital. U Konzumovoj novoj trgovini na Radničkoj cesti u Zagrebu kupci na kolica mogu staviti tablete na kojima dobivaju informacije o proizvodima, registrirati što kupuju i platiti na posebnim izlazima tako da ne moraju čekati na blagajnama.

Praktičnost i zabava

Trgovci misle da je jedini način da se trgovci izbore s konkurencijom interneta, Netflixa i druženja na društvenim mrežama, da iskustvo kupovanja u shopping centru približe onome na internetu. Da bi uspjeli, moraju se fokusirati na dvije stvari: praktičnost i zabavu.

Najbrže se šire touch-screen paltforme koje kupcima daju infromacije o sniženjima i proizvodima. Ubrzano raste upotreba tehnologije prepoznavanja lica pomoću koje se skupljaju podaci o kupnji i analiziraju sklonosti kupaca i na temelju toga im se šalju preporuke. Modna kuća Ralph Lauren testira interaktivna ogledala u garderobama na kojima kupci mogu gledati odjeću pod različitim osvjetljenjima, tražiti da im se donese druga veličina, komunicirati s prodavačima bez izlaženja iz kabine i pregledavati drugu odjeću dok probavaju nešto.

Tehnologija koju kupci nemaju kod kuće

Dosta trgovina koje se bave pametnim shoppingom počelo je testirati robote prodavače. Trenutno je najpopularniji SoftBankov Pepper, humanoidni stroj koji priča osam jezika i može istovremeno prodavati i stilizirati, a ima i program preko kojega s kupcima komunicira mailom i SMS-om.

Novi način privlačenja kupaca u shopping centre su futuristički eventi, kalifornijski shopping centri Macerich za božićne praznike su napravili Santa HQ, pop up u kojemu su kupci uživali u tehnologiji proširene stvarnosti i dopisivanju s Djedom Mrazom u realnom vremenu. Poanta je privući kupce tehnologijama koje još nemaju kod kuće.

Najveću promjenu u shopping centrima, ipak, donosi tehnologija koju svi imaju – pametni telefoni. Sve više shopping centara dopisuje se s kupcima, koriste socijalne mreže i aplikacije za poruke poput WeChata u Kini ili WhatsAppa na Zapadu za obavijesti, reklame i loyalti programe i odgovaraju na pitanja, jer tako održavaju kontakt s kupcima dok oni nisu u trgovinama.

Kineski maloprodajni konglomerat Wanda Grupa vjeruje u imersivna iskustva, napravili su aplikaciju Feifan preko koje shopping centar počinje razgovarati s kupcem čim ovaj uđe, traži mu parking, upozorava na sniženja, traži hranu koju želi jesti, omogućava komunikaciju s prijateljima i drugim kupcima i preko besplatne Wi-Fi veze funkcionira kao osobni shopping asistent. Slične servise razvijaju i najjače kineske internetske kompanije Baidu i Tencent,popularan je Miaojie koji osim spomenutih usluga još nudi i razne opcije plaćanja.

Američki Kroger već nekoliko godina koristi infracrvene kamera a u zadnje vrijeme i beacon tehnologiju za praćenje kretanja kupaca i prediktivnu analitiku koji zaposlenicima i menadžerima daju podatke o kupcima i savjete za vođenje trgovina u realnom vremenu.

Trgovci najviše rade na aplikacijama za promotivne poruke jer preko njih najbrže grade baze podataka o kupcima. Čini se da shopping centri prolaze kroz slične faze kao filmska, glazbena i ostale industrije koje su doživjele ozbiljnu disrupciju zbog interneta. Prvo su morali preživjeti pad i krizu a sad se mijenjaju i tehnologiju koja ih je “ugrožavala” koriste da bi preokrenuli trend u svoju korist.