Portal za društvena i kulturna pitanja. I svijet koji dolazi.

Biznis & tech

Croatia Airlines gubitak od 167 milijuna kuna proglasila napretkom. Što uopće očekivati od kompanije kojoj građani plaćaju dugove

Croatia Airlines u posljednjih desetak godina kroz razne oblike pomoći primila je najmanje milijardu i pol kuna

Za Croatia Airlines pandemija, barem kada su u pitanju financijski rezultati, traje već desetljećima. Recimo, u turistički rekordnoj 2019. godini imali su također gubitak, od oko 80 milijuna kuna, a sličan rezultat imali su i 2018. godine. Što znači da u njihovom poslovnom modelu nešto ozbiljno ne štima.

Uprava Croatia Airlinesa, kroničnog državnog gubitaša, očito smatra da je gubitak od 167 milijuna kuna dobar rezultat, što zapravo i ne treba čuditi s obzirom na to da već godinama gomilaju gubitke, bez straha da će za to netko odgovarati i zato što znaju da će im država, kao vlasnik, uvijek uskočiti s kojih 100, 200 milijuna kuna, kad se približe bankrotu.

Naime, u današnjem priopćenju povodom objave devetomjesečnih rezultata navode da je navedeni gubitak od 167 milijuna kuna “pozitivan pomak” i “31 posto bolji rezultat” u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Vjerojatno menadžment kompanije očekuje i nekakvu nagradu zato što su izgubili trećinu manje novca nego prošle godine.

Za Croatia Airlines pandemija kao da traje već desetljećima

Doduše, prošla i ova godina zaista su bile teške za avioindustriju. Sve svjetske kompanije su u značajnim gubicima jer prošle godine avionski promet jedno vrijeme bio obustavljen, a ni ove godine nije na razini prije pandemije koronavirusa. No, za Croatia Airlines pandemija, barem kada su u pitanju financijski rezultati, traje već desetljećima.

Recimo, u turistički rekordnoj 2019. godini imali su također gubitak, od oko 80 milijuna kuna, a sličan rezultat imali su i 2018. godine. Što znači da u njihovom poslovnom modelu nešto ozbiljno ne štima. Prije dva mjeseca Croatia Airlines zabavila je javnost objavom da je njihov Nadzorni odbor prihvatio strategiju za razdoblje nakon koronakrize u kojoj su konzultanti nakon višemjesečnih analiza zaključili da kompanija mora poboljšati učinkovitost i konkurentnost.

Valjda nikome unutar kompanije nije palo napamet da bi bilo dobro da postanu učinkovitiji i konkurentniji, pa su morali angažirati skupe eksperte da im to kažu. Prema toj strategiji, Croatia Airlines bi u sljedećih pet godina trebala obnoviti flotu, izbaciti stare Airbuse A 319 i A320 koji će uskoro biti stariji od 25 godina, no za takvo nešto, prema mišljenju stručnjaka za avijaciju, državni avioprijevoznik nema novca.

Gubitke pokrivaju porezni obveznici

Nagomilane gubitke do sada su pokrivali porezni obveznici, pa je Croatia Airlines u posljednjih desetak godina kroz razne oblike pomoći primila najmanje milijardu i pol kuna. Iako se često tvrdi da nacionalni avioprijevoznici imaju važnu javnu funkciju, pa se time opravdavaju subvencije i tolerira loše poslovanje, činjenica je da postoje pozitivni primjeri poput grčkog Aegeana, poljskog LOT-a ili AIR Baltica, koji su u prošlosti uspješno restrukturirani, imaju kvalitetan menadžment i do pandemije su vrlo uspješno poslovali.

Osim toga, Croatia Airlines koja se teško bori i sama sa sobom, dobila je žestoku konkurenciju nakon što je Ryanair u Zagrebu otvorio bazu. Na njihov dolazak državni avioprijevoznik reagirao je, kako drugačije nego kuknjavom. Žalili su se da nije fer da Ryanair ima povoljnije uvjete u zagrebačkoj zračnoj luci. Naime, Ryanair se prijavio za popust na naknadu koje aerodrom naplaćuje po prevezenom putniku, što je i bio jedan od razloga zbog kojeg su došli u Zagreb.