David Bowie u biznisu je imao isti pionirski utjecaj kao u glazbi. Bio je utemeljitelj kulture Silicijske doline

Inovacija i rizik kao obveza i internet kao alat promjene Bowiejevo su naslijeđe u biznisu

Ljudi koji mijenjaju svijet nikad ne mijenjaju samo svoju umjetnost i svoj biznis. Oni mijenjaju sve čega su svjesni, jer takva je njihova svijest. David Bowie u biznisu je imao gotovo jednaki pionirski utjecaj kao u glazbi.

Bio je prvi prvi glazbenik koji je sekuritizirao autorska prava. Još 1997. je izdao 55 milijuna dolara Bowie obveznica. Vrijednost izdanja bila je vezana za buduću zaradu njegovih pjesama. Na katalog od više od 300 pjesama, među kojima su bile i “Space Oddity” i “Changes” i 27 albuma, ulagači su dobivali prinos od 7,9 posto kad bi glazbu kupovali oglašivači, proizvođači igrica i drugi.

Otvorio je novo financijsko tržište

Konceptom danas poznatim kao celebrity obveznice, Bowie je omogućio glazbenicima da zarađuju na tantijemima bez da se odriču autorskih prava i godinama čekaju na novac ali, još važnije, osnovao danas cvjetajuće tržište ezoteričnih vrijednosnica. Rod Stewart i Iron Maiden izdali su slične obveznice a kasnije su došla svakakava ulaganja, od timesharinga nekretnina preko kontejnera za prijevoz robe do prljavog rublja, samo da su prinosi visoki.

Bowie je bio i prvi čovjek koji je osnovao vlastitog internet provajdera Bowie.net, koji je kasnije postao davidbowie.com. Prvi je pokrenuo svoju osobnu radio postaju i 1999. vlastitu banku, i to na internetu, kad većina ljudi još nije imala ni dial-up, među prvima omogućio besplatno preslušavanje novih albuma na internetu.

Mislim da je potencijalni utjecaj interneta na društvo nezamisliv, u dobrom i lošem smislu. Na pragu smo nečeg užasnog i fenomenalnog. Kontekst i stanje sadržaja bit će toliko različiti od svega što sada možemo zamisliti, interakcija korisnika i provajdera bit će toliko bliska i intuitivna da će uništiti sve naše predodžbe o tome što su mediji” (Bowie, 2000.) .

Bowie je uvijek imao instinkt za biznis, a kad je na početku Diamong Dogs turneje 1974. praktički bankrotirao, počeo je proučavati fenomen novca. Zadnjih 20 godina bio je gotovo neprekidno ispred trenda. Kako je govorio, zanimali su ga alati biznisa i kako ih iskoristiti za novu vrijednost, jednako kako je shvaćao i koristio kulturne utjecaje u svojim glazbenim inkarnacijama.

Internet je lučonoša subverzije, kaosa i nihilizma

https://www.youtube.com/watch?v=Q0-51IkWpFE

Prije 15 godina novinaru BBC-ja Jeremyju Paxmanu dao je intervju dok je internet još bio na početku i nitko ni je ni zamišljao kakav će biti njegov utjecaj na popularnu kulturu, konzumerstvo i odnos umjetnika, publike i industrije.

“Rock and roll je danas poslovna prilika, a internet je lučonoša subverzije, kaosa i nihilizma..monopoli više nemaju monopol”, rekao je tada Bowie, “Mislim da je potencijalni utjecaj interneta na društvo nezamisliv, u dobrom i lošem smislu. Na pragu smo nečeg užasnog i fenomenalnog”

Kontekst i stanje sadržaj razorit će definiciju medija

Posebno je zanimljiva u tom intervjuu bila ova primjedba: “Kontekst i stanje sadržaja bit će toliko različiti od svega što sada možemo zamisliti, interakcija korisnika i ponuđača sadržaja bit će toliko bliska i intuitivna da će uništiti sve naše predodžbe o tome što su mediji”.

Bowie je, kao i svi veliki lideri u biznisu, razumio da i mantre koje funkcioniraju treba bacati u smeće jer su strah od promjene koju nosi inovacija i izbor sljedbe umjesto vodstva smrt svakog uspjeha.

Kultura na kojoj je izrasla Silicijska dolina

Od prvog reinvnentanja iz Davida Jonesa u Davida Bowiea 1967. kroz sve njegove persone i faze Bowie je transformirao svoju karijeru, svoj umjetnički a na kraju i poslovni projekt i u biznisu širio utjecaj jednako kao u popularnoj kulturi. Njegov beskompromisni stav prema inovaciji i riziku, razumijevanje publike, predviđanje uzoraka u popularnoj kulturi i utjecaja tehnologije, stvari su s kojima se danas identificiraju najmlađa generacija poduzetnika i kultura na kojoj su izrasli Silicijska dolina i startup ekonomija.

Rick Wakeman iz grupe Yes sjetio se jutros kako su ga u jednom intervjuu 2014. pitali što je bio njegov najbolji poslovni potez: “Bez sumnje to što sam poslušao Davida Bowiea”, rekao je Wakeman, “Koji mi je rekao da budem svoj, ne slušam ljude koji ne znaju tko im glavu nosi i pokušavaju ostvariti svoje ideje kroz nas jer nemaju svojih”.