Do kada će Vlada spašavati propali HŽ Cargo? Sad su im odobrili jeftini kredit od 50 milijuna kuna

Odobrili su im kamatu od 1 posto, kako bi izbjegli stečaj

Državna željeznička kompanija za prijevoz tereta – HŽ Cargo, očito se nalazi pred bankrotom s obzirom na to da su se prije tjedan dana obratili Ministarstvu prometa sa zahtjevom za hitnu pomoć zbog narušene likvidnosti.

Vlada im je danas odobrila kredit u iznosu od 50 milijuna kuna na rok od šest mjeseci, uz kamatu od 1 posto, kako bi izbjegli stečaj. U obrazloženju Vlade navodi se da HŽ Cargo obavlja usluge prijevoza koje su bitne za RH, a na kojima stvaraju gubitke.

“HŽ Cargo d.o.o. jedini obavlja usluge željezničkog teretnog prijevoza koji su bitni za Republiku Hrvatsku gdje postoji rizik od prekida pružanja tih usluga, a koje bi bile teško zamjenjive i koje bi bilo koji konkurent teško mogao osigurati. Na takve usluge, na koje otpada više od 33% poslovanja društva, HŽ Cargo d.o.o. ostvaruje gubitke koje nije u mogućnosti pokriti iz svojih ostalih aktivnosti te je posljedično doveden u trenutnu situaciju u kojem mu je ugrožena likvidnost”, navode iz Vlade.

Vlada kaže da je HŽ Cargo važan jer ima 50 posto tržišta

Netko u Vladi ima dobar smisao za humor jer su u obrazloženju napisali i da HŽ Cargo ima “sustavnu ulogu” s obzirom na to da zauzima 50 posto tržišta teretnog prijevoza željeznicom. Naime, HŽ Cargo je u samo četiri godine uspio izgubiti praktički pola tržišta na kojem je do tada imao monopol.

“HŽ Cargo d.o.o. ima važnu sustavnu ulogu u Republici Hrvatskoj s obzirom na to da zauzima 50% ukupnog tržišta željezničkih usluga prijevoza tereta u svim dijelovima RH, a izlaskom s tržišta nastale bi potencijalne negativne posljedice po zaposlenost u svima dijelovima RH. Nastavno bi i djelatnost održavanja ostala bez značajnog prihoda, čime bi došlo i do nepovratnog gubitka važnog tehničkog znanja odnosno stručnosti kako iz samog društva, tako i kod poslovnih partnera”, navodi se u obrazloženju odluke o kreditu.

Ne mogu se nositi s konkurencijom

Tržište željezničkog prijevoza tereta liberalizirano je ulaskom Hrvatske u Europsku uniju. Prava konkurencija počela se razvijati negdje 2016. godine te je trenutno, prema podacima HAKOM-a, registrirano ukupno 10 željezničkih prijevoznika tereta.

Od tada HŽ Cargo dramatično gubi tržište. Konkurencija je prije četiri godine imala samo 14 posto tržišta, promatrano u tonama prevezenog tereta, da bi prošle godine dogurali do 53 posto. HŽ Cargo je u svega nekoliko godina pao na ispod 50 posto tržišta, promatrano u tonama prevezenog tereta.

Kao što smo ranije pisali, prijevoz tereta posljednjih godina je u porastu, ali prihodi HŽ Carga uglavnom padaju. Prema izvješću za prošlu godinu, ukupni poslovni prihodi kompanije iznosili su 499,4 milijuna kuna, dok je plan bio 605,5 milijuna. U 2018. godini ukupni poslovni prihodi bili su 484,7 milijuna kuna, a godinu ranije 510 milijuna.

Godinama stvaraju gubitke

Prihodi od usluga prijevoza robe posljednje tri godine također padaju te su 2017. iznosili 412,7 milijuna kuna, 2018. godine 396 milijuna, da bi 2019. blago porasli na 405 milijuna, no to je i dalje ispod razine od prije tri godine i prilično manje od plana koji je iznosio 510 milijuna kuna.

HŽ Cargo godinu za godinom ostvaruje gubitke; 2017. iznosili su 67,6 milijuna kuna, da bi 2018. porasli na 98,1 milijuna, a prošlogodišnji rezultat još je lošiji te je minus iznosio 140 milijuna kuna.