Dolazak 5G mreže radikalno će promijeniti gaming. Ključni akteri hrvatske scene govore za Telegram

Vodeći stručnjaci o velikim promjenama koje čeka njihovu industriju

FOTO: Vjekoslav Skledar

Nalazimo se u povijesnom trenutku kada imamo priliku povećati kvalitetu života čovječanstva. I u Hrvatsku je stigla peta generacija mobilne mreže: to je tehnologija budućnosti koja donosi revolucionarne promjene u zdravstvu, prometu, školstvu, poljoprivredi, energetici, čitavim gospodarstvima, a potencijalno bi mogla biti značajna kao i otkriće struje ili prvi automobil. Uz razvoj 5G tehnologije stiže 2.3 milijuna novih poslova u zemljama EU, a globalni BDP mogao bi narasti i za 4 bilijuna dolara do 2030. U Hrvatskom Telekomu i Telegramu predani smo tome da novu tehnologiju učinimo dostupnom i očekujemo da bude u funkciji i na korist čovječanstva! Istražujemo kakav će utjecaj 5G tehnologija imati na naš svakodnevni život.


Od svih tehnoloških skokova u posljednje vrijeme koji bi mogli utjecati na budućnost gaminga, odnosno igranja video igara, jedan od najvećih je zasigurno 5G mreža. Ta najnovija generacija mobilnih mreža obećava znatno veće brzine interneta, no možda još bitnije, znatno niže latencije mreže koje su ključne za primjerice kompetitivno igranje online multiplayer igara.

Esport je premašio milijardu dolara prihoda

Esport industrija ove je godine prvi put premašila milijardu dolara prihoda. Gotovo pola milijarde fanova u svijetu prati esportove, a sa suzbijanjem pandemije esport se neće više igrati samo online – atraktivna natjecanja održavat će se opet i u sportskim dvoranama i na velikim svjetskim stadionima. Ekspanzija esporta događa se i u Hrvatskoj. Sve više ljudi igra i prati esportove, a imamo i našeg ‘Luku Modrića esporta’ – Luka Perković Perkz najbolji je igrač najpopularnijeg esporta na svijetu, League of Legends!

A upravo je u tijeku revolucionaran događaj – prvi put od hrvatske samostalnosti Hrvatski Telekom organizirao je e-Ligu u kojoj se nadmeću četiri najveća nogometna kluba u državi: Hajduk, Dinamo, Osijek, Rijeka. Uz vrlo kratki rok od svega nekoliko dana, čak 900 igrača prijavilo se za nastup, što je zavidna brojka u usporedbi sa sličnim natjecanjima u Europi! Sada ih je ostalo najboljih 32, a veliko finale igrat će se 20. prosinca. Prijenos finala Hrvatski Telekom e-Lige komentira Ivica Blažičko i jedan od najpopularnijih hrvatskih gamera Malajski Tapir, kojeg samo na Youtubeu prati vojska od više od 260 tisuća fanova! Finale gledajte u nedjelju točno u podne na You Tube kanalu Hrvatskog Telekoma!

Hrvatski Telekom je samo lani uložio gotovo dvije milijarde kuna u infrastrukturu, optiku i 5G mobilnu mrežu, koja je, što će priznati svaki pravi gamer, ključna za razvoj esporta kod nas. A u 2021. ta kompanija planira postati važan igrač na hrvatskom esport tržištu, koji ima veliki potencijal za rast i razvoj.

“Nikad u povijesti Republike Hrvatske nije postojalo esport natjecanje između sportskih klubova, a pogotovo 4 najveća nogometna kluba u zemlji. Vjerujemo kako će klubovi u budućnosti upravo svoj esport odjel graditi paralelno sa svim svojim sportskim odjelima, kako bi pokazali izvrsnost i na digitalnom bojnom polju. Kroz e-Ligu nogometnim klubovima u doba najveće zabilježene krize otvaramo vrata prema novoj publici i fanovima, a kod mlađih generacija gradimo emotivnu poveznicu prema institucijama koje jesu nogometni klubovi, a s druge strane spajamo ono što mi zaista radimo – brzi Internet i najbolji sadržaj s onim što najviše volimo, a to je nogomet”, kaže Richard Brešković, direktor Sektora marketinga za privatne korisnike Hrvatskoga Telekoma.

Gameri traže brže i bolje internetske veze

Nedavno istraživanje komunikacijske kompanije Ribbon Communications ustanovilo je da čak 95 posto igrača online igara spremno platiti više novca za 5G povezivost, ako bi im ona pružala bolji internet i time veću kompetitivnost. Gameri su svjesni i da je nekada potrebno zamijeniti postojeće tehnologije novima, kako bi mogli dobiti najbolje iskustvo. Sukladno tome, 79 posto ispitanika kaže da je spremno zamijeniti svoju postojeću konekciju s 5G-om ako bi pružala bolje iskustvo, a 58 posto njih bi promijenilo i trenutnog pružatelja ako bi im neki njegov konkurent ponudio takvu bolju 5G konekciju.

Oko gaminga općenito, ali i samog utjecaja 5G-a na gaming, popričali smo s Andrejom Levenskim, suosnivačem i tehničkim direktorom hrvatskog gaming studija Gamepires, poznatog po svojoj igri SCUM, doc. dr. sc. Mirkom Sužnjevićem, sa Zavoda za telekomunikacije zagrebačkog FER-a, te osnivačem i direktorom esport organizacije Good Game Global, Nikolom Stolnikom.

Gaming industrija nadmašuje sva očekivanja

Stolnik ističe kako je gaming industrija ove godine nadmašila sva očekivanja. Početkom godine planiralo se da će gaming industrija koja je u konstantnom rastu, narasti na 150 milijardi dolara, no ona je već sada dok godina nije ni završila, došla do 160 milijardi dolara, a procjenjuje se kako će 2023. prerasti 200 milijardi dolara godišnje. Razlog tome je između ostalog i trenutna nepovoljna situacija u svijetu, koja je očito povoljna za gaming industriju. No, još bitnije, gaming industrija ne pokazuje nikakve znakove usporavanja, a Stolnik predviđa još sjajniju budućnost.

“Gaming premašuje apsolutno svaku kulturološku i mainstream granicu. Gaming se sada dodiruje i filmova i glazbene industrije i sporta. Imamo neke poznate glazbenike i sportske zvijezde, kao i sportske timove koji ulažu u svoje gaming timove. Nastaju i novi talenti, koji su uopće nevezani za ijednu drugu industriju, a zarađuju strašne novce. Primjerice, naš Luka Peković Perkz, nedavno je prodan za procjenjuje se 11 milijuna dolara iz francuskog kluba G2 američkom klubu Cloud9”, kaže Stolnik.

Vjekoslav Skledar

Uspješnost igrača ovisi uvelike o internetu

“Nekoć su ljudi igre mogli igrati samo u svojim kućama s prijateljima, no danas je esport dao mogućnost vrhunskim gamerima da pokažu svoj talent pred svjetskom publikom i omogućio im je da od toga žive jako dobro”, nastavlja Stolnik.

Stolnik potom tumači da brzina reakcije igrača ovisi i o samom internetu. Njihova fizička reakcija se preko mišića i živčanog sustava prenosi na gaming periferiju poput tipkovnice i miša, a internetom do određenog servera gdje se sve te reakcije zbrajaju, a igrač potom dobiva output, odnosno rezultat. Što je brža konekcija, tumači, veća je vjerojatnost da će se kvaliteta tog igrača vjernije prenijeti u igru. Dodaje i kako je udaljenost između pojedinih igrača bitna, kao i udaljenost između igrača i servera.

Gaming industrija eksponencijalno ubrzava

Gamepires je jedan od najpoznatijih gaming studija u Hrvatskoj, koji je nedavno proslavio i svoj deseti rođendan. Telegram je nedavno porazgovarao i s osnivačem Gamepiresa, Tomislavom Pongracom, koji nam je detaljno pojasnio kako su uspjeli napraviti igru SCUM koja je do sada zaradila 30 milijuna dolara. Tehnički direktor Levenski nam kaže kako je SCUM i njihov najveći hit, koji je postigao gotovo dva milijuna unikatnih igrača.

Što se tiče same gaming industrije u Hrvatskoj, Levenski kaže kako se ona eksponencijalno širi. Prije dvadesetak godina imali smo dva gaming studija, a danas Levenski kaže da često čuje kako se otvorio neki novi. “Vidljivi su i rezultati koje je domaća gaming industrija ostvarila. Među njima je i velika akvizicija Nanobita. Mi i dalje ostvarujemo 50-postotni rast dok je svjetski prosjek rasta između 10 i 12 posto”, kaže Levenski.

Andrej Levenski Vjekoslav Skledar

Streaming igara kao sljedeći veliki korak

Nakon pojave VR-a i AR-a, koji su privukli i određeni segment ljudi koji do sada nisu igrali igre, Levenski kaže da bi sljedeći revolucionarni korak mogao biti streaming igara. “Sljedeća velika inovacija mogao bi biti streaming igara. Kada ćemo imati puno brže mreže s puno nižim latencijama, određeni segment ljudi koji do sada nije mogao igrati igre će dobiti novi način za sudjelovanje u gamingu. To bi bih moglo natjerati da kroz igre probaju nove tehnologije”, tvrdi.

“Igre Gamepiresa su trenutno dostupne na streaming servisima, tako da bi se povećanjem dostupnosti gaming servisa moglo doći i do sasvim nove publike, kojoj takve igre zbog njihovog limitiranog hardvera do sada nisu bile dostupne. I dalje se događa da određeni broj igrača nema dovoljno snažno računalo za pokretanje SCUM-a, koji zaista pomiče granice što je moguće u igrama tog tipa. Streaming servisi bi tim igračima jednostavno dali mogućnost da zaigraju naše igre”, zaključuje.

Gaming je na FER-u velika stvar

Docent Sužnjević s FER-a kaže kako se gaming tiče sve tri glavne djelatnosti fakulteta, istraživačke, nastavne i projektne. Kao primjer navodi svoj doktorat u kojem je istraživao mrežni promet igre World of Warcraft. “Sada radimo razna istraživanja, prvenstveno na cloud gamingu, te na proširenoj i virtualnoj stvarnosti. S nastavne strane, u suradnji s Akademijom dramskim umjetnosti, Akademijom likovnih umjetnosti, studijem dizajna pri Arhitekturi i varaždinskim FOI-jem, razvijamo diplomski studij za dizajn i razvoj video igara”, kaže Sužnjević.

Brže mreže poput 5G-a će, prema Sužnjevićevim riječima, prvenstveno omogućiti revoluciju u svijetu mobilnog gaminga. “Ostaje još zapreka za najsloženije igre koje su velike i kompleksne, te teške za grafičku obradu. Mobilni uređaji jednostavno nemaju dovoljno procesorskih ili pohrambenih kapaciteta za njih”, kaže. Kao moguće rješenje vidi cloud gaming, odnosno streamanje igara, gdje se igre izvršavaju na udaljenom poslužitelju, a igrači ih mogu igrati na bilo kojem uređaju, bilo da se radi o starom laptopu ili mobitelu.

Mirko Sužnjević Vjekoslav Skledar

‘5G će nas izvaditi iz naših dnevnih soba’

Uz Cloud gaming, Sužnjević očekuje daljnju popularizaciju virtualne stvarnosti, budući da će headseti postati lakši i dostupniji nego sada. “Moći ćete igrati bilo što i bilo gdje. U ekstremnijim slučajevima, moći ćete igrati VR kroz Cloud gaming. VR zahtjeva iznimno mala kašnjenja kako bi bio ugodan korisnicima. No, u možda malo daljoj budućnosti, uz dobru mrežu i pokrivenost 5G-a, moći ćemo nositi standalone headset za VR koji neće morati biti spojen na računalo, a vi ćete moći igrati nogomet primjerice na livadi u svom selu, dok ćete s naočalama imati sliku kao da igrate na Wembleyu”, priča.

“Ključna stvar koju će 5G napraviti je što će nas izvaditi iz naših dnevnih soba, odnosno, nećemo biti ograničeni na naš prostor kuće. Ono što smo do sada igrali na svojem računalu mogli bismo igrati na mobitelu dok ležimo na ležaljci u dvorištu”, kaže.

Gaming je, po Sužnjevićevim riječima, uvijek bio industrija koja je vukla naprijed i koja je uvijek bila prva. Kao primjer navodi trening aplikaciju za američku vojsku, Marine Doom, koja je nastala na osnovi igre Doom II. “Developeri koji rade u gaming industriji su jako dobri i motivirani, pa često rade korak ispred. Mislim da će tako biti i u ovom slučaju. Dostupnost te nove mrežne propusnosti će prvenstveno biti snažno iskorištena sa strane cloud gaminga”, zaključuje Sužnjević.


Sadržaj omogućuje Hrvatski Telekom