Dolazak Ryanaira je atomski udar na Croatia Airlines. Ima li ta kompanija snage za uspješno restrukturiranje?

Croatia Airlines je imala gubitke i prije pandemije

Ryanair, najveći europski i jedan od najvećih svjetskih avioprijevoznika danas je objavio da dolazi u Zagreb. To je odlična vijest za zagrebačku zračnu luku i za turizam, ali istovremeno i loša vijest za nacionalnog avioprijevoznika – Croatia Airlinesa.

Uspostavlja se 12 linija, ukupno će Ryanair imati 36 letova tjedno, a zanimljivo je da će u Zagrebu imati bazirana i dva aviona. Sve to poznavatelji situacije u civilnom zrakoplovstvu opisuju kao “atomski udar” na Croatia Airlines.

Osam od 12 linija direktna su konkurencija Croatia Airlinesu

Zrakoplovni analitičar Alen Šćuric za Telegram kaže da će se Croatia Airlines zbog dolaska konkurencije naći u još većim problemima.

“Osam od 12 linija direktna su konkurencija Croatiji”, kaže Šćuric koji smatra da će Ryanair u budućnosti uvesti i letove unutar Hrvatske, konkretno, prema Dubrovniku.

Osim toga, kaže i da veliki broj letova koje Ryanair planira, znači oko 600 tisuća novih putnika u Zagrebu, ali i da se na toj brojci neće stati. Šćuric pojašnjava da Ryanair ima praksu prvo najaviti manji broj letova, pa onda naknadno ići s dodatnim najavama, kako bi privlačili pozornost.

Nema smisla da Croatia svako malo dobiva novac od države

Ostaje pitanje kako će se s time nositi kronični gubitaš Croatia Airlines, koji je do sada uglavnom stvarao gubitke i preživljavao od pomoći države. Šćuric smatra da bi Croatia imala šanse, ako se ozbiljno restrukturira “Ne mogu funkcionirati kao do sada, da svako malo dobivaju novac od države”, kaže.

U posljednjih desetak godina Vlada je u Croatia Airlines “ulila” oko 200 milijuna eura – milijardu i pol kuna. Posljednju pomoć dobili su krajem prošle godine u iznosu od oko 90 milijuna kuna, a opravdanje je bio koronavirus.

No, Croatia kao da je u pandemiji već desetljećima. Tako su 2019. godine došli do ruba bankrota, prijetio im je stečaj, pa su spašeni dokapitalizacijom od 250 milijuna kuna.

Vjerojatno je svakome jasno da, takvo ulijevanje novca u rupu bez dan nema smisla, pogotovo ako se uzme u obzir da postoje nacionalni prijevoznici koji posluju u sličnim uvjetima kao i Croatia, i imaju pozitivne rezultate, rastu, razvijaju se, kupuju nove avione…

LOT i Air Baltic su primjeri uspješnog restrukturiranja

Neki od primjera uspješnih transformacija su poljski LOT ili Air Baltic koji su u nekoliko godina nakon restrukturiranja postali profitabilni, proširili flotu i broj linija. Dobar primjer je i grčki Aegean Airlines koji također dobro posluje usprkos low cost kompanijama, sezonalnosti i svemu ostalom na što se izgovara Croatia Airlines.

Nakon što je u 2019. Croatia Airlines imala gubitak od oko 80 milijuna kuna, prošle se godine, zbog pandemije i obustave letova minus dodatno produbio. Prema preliminarnim podacima za 2020. imali su operativni gubitak u visini od 335,4 milijuna kuna, dok je ukupni preliminarni neto gubitak poslovne godine iznosio 358,2 milijuna kuna.

Građanima ostaje jedino nada da će Vlada, umjesto nove runde “spašavanja” pronaći kupca koji bi od CA mogao napraviti uspješnu kompaniju i tako si skinuti još jednog državnog gubitaša s leđa.