Eksplozivni izvještaj o čuvenom startupu: 'Ovo je jedna od najvećih prevara koje smo ikad vidjeli'

Proizvođač električnih kamiona Nikola vrijedan je gotovo 30 milijardi dolara

FOTO: Nikola Motors

Startup za proizvodnju električnih kamiona, Nikola Corporation, u posljednjih je nekoliko tjedana vodeća tema na tehnološkim i automobilističkim portalima. U lipnju su izašli na burzu i dosegli procijenjenu vrijednost od 26,3 milijardi dolara, a ranije ovoga tjedna objavljena je suradnja s General Motorsom.

Prema dogovoru, GM bi preuzeo 11 posto udjela kompanije za dvije milijarde dolara, a s Nikolom bi u suradnji s njima trebao razvijati novi električni pick-up imena Nikola Badger. GM bi temeljem ugovora dobio i jedno mjesto u upravi Nikole.

No, financijska kompanija Hindenburg Research sinoć je objavila svoje istraživanje u kojem tvrdi da su Nikola i njen osnivač počinili niz prijevara kako bi katapultirali vrijednost tvrtke preko 20 milijardi. Optužbe su vrlo ozbiljne, a Nikolu nazivaju jednom od najvećih prevara koje su ikad vidjeli.

Hindenburg tvrdi da je Nikolin osnivač Trevor Milton namjerno koristio obmanjujuće taktike kako manipulirao s percepcijom javnosti o tvrtki. Hindenburg tvrdi da je time Milton uspio sklopiti partnerstva s velikim igračima u autoindustriji, čime je napumpao vrijednost kompanije.

Sklopili niz ugovora s facama automobilske industrije

Lažima i obmanama, tvrde, Nikola je uspjela sklopiti partnerstva s ne samo GM-om, već i njemačkim Boschom, golemim dobavljačem i proizvođačem raznih dijelova i tehnologija za autoindustriju. Hindenburg ističe da Milton, kao i kompanija, nisu baš podijelili puno informacija o kamionima koje razvijaju, kao ni o pogonskim sustavima koje koriste.

Hindenburg pak priznaje da su short-seller Nikole, što najjednostavnije rečeno znači da će profitirati ako cijena dionice Nikole počne padati. Stoga, sve tvrdnje koje su napisali u izvještaju treba čitati s velikom dozom skepse.

Nakon što je Hindenburg Research objavio svoj izvještaj, na Twitteru se oglasio Nikolin osnivač Milton, koji je kratko rekao da se radi o “smaknuću”, da zna tko je financirao izvještaj, te da mu treba par sati da odgovori na “laži”. Cnetov portal Roadshow je kontaktirao predstavnike Nikole, koji su rekli da su kompaniju provjerili neki najugledniji svjetski stručnjaci, te da ih ovaj izvještaj neće spriječiti u postizanju uspjeha. Tvrde da izvještaj služi samo za manipulaciju cijena dionica.

 

Hindenburg kaže da imaju niz dokaza

U izvještaju, Hindenburg Research je napravio pregled Nikole, od ranih dana kompanije pa do danas. Pozabavili su se i Miltonovim bivšim poslovima. Svoje tvrdnje o obmanjujućim taktikama baziraju na nizu snimljenih telefonskih poziva, poruka, e-mailova i nizu pravnih dokumenata. Kažu kako su u istraživanje krenuli nakon što je Bloomberg objavio niz detalja o tome kako je Milton precijenio mogućnosti kamiona Nikola One. S tim tvrdnjama se, kažu, slažu.

Za samog Miltona kažu da je uspjeh postigao temeljem lažnih tehnologija koje nisu nikad postajale, precijenjenih poslovnih ugovora, te precjenjivanjem sposobnosti njegovih zaposlenika. Nakon što je osnovao Nikolu, Milton je marljivo radio na precjenjivanju sposobnosti kamiona. Tvrdio je također da je niz dijelova kamiona, poput invertera, izradila Nikola, kada ustvari nije.

Kamion nije nikada bio u voznom stanju

Prema navodima Hindenburga, kamion Nikola One nije nikada bio u voznom stanju. Milton je te tvrdnje ranije odbacivao, te tvrdio da se kamion “ne mora gurati”, odnosno, da se može kretati snagom vlastitih motora. Za Miltonove tvrdnje ne postoje dokazi.

Video koji je Nikola objavio kako bi demonstrirao vozno stanje kamiona je navodno sniman na autocesti nizbrdo, kako bi se doimalo da kamion može voditi na brzinama prikladnim za autocestu. Raznim trikovima u snimanju, video je izgledao poprilično realno, no kamion je putovao s momentumom kretanja, a ne pod vlastitom snagom.

Roadshow ističe da kada su bili na predstavljanju kamiona i dobili priliku sjesti u njega, primijetili su da ekrani u kabini nisu spojeni s kamionom, već da su povezani skrivenim kablom s nekim drugim uređajem. Hindenburg pak tvrdi da je ostatak tehnologije ugrađen u kamion ustvari bio maketa, te da su komponente zapravo bile dijelovi kupljeni u željezariji.

Umjesto gorivne ćelije na vodik imao je plinsku turbinu

Nikola One je trebao biti revolucionaran kamion, koji koristi gorivnu ćeliju na vodik. Dakle, kamion bi se mogao napuniti vodikom na postaji, kao da se puni dizelom, a gorivna ćelija bi iz vodika stvorila električni napon za pokretanje motora. Time ne bi bilo potrebe za punjenjem baterija na punionicama, kao što je slučaj s vjerojatno najkompetentnijim konkurentom, Teslinim nadolazećim kamionom imena Semi.

Hindenburg tvrdi da kamioni koje je Nikola predstavio nisu nikada imali gorivne ćelije. Ispod dijelova karoserije su navodno skrili turbine na prirodni plin, što su Hindenburgu, tvrde, priznali bivši zaposlenici kompanije. Unatoč toga, Nikola je ponosno svoje kamione oblijepio naljepnicama na kojima su napisali da kamion pogoni vodik, odnosno, pisalo je H2. U prosincu 2016. godine, Nikola je tako livestreamao predstavljanje kamiona tvrdeći da ga pokreće vodik, dok ga je ustvari pokretao prirodni plin, što je potvrdio i Bloomberg.

Ništa od revolucionarnih baterija

Kompanija je ove godine trebala predstaviti i “revolucionarnu tehnologiju za unaprjeđenje baterija”. Kako piše The Drive, ta tehnologija bila je povezana s preuzimanjem kompanije ZapGo. Međutim, iz Nikole su ustanovili da tehnologija koju je ZapGo nudio uopće ne postoji, stoga su tužili kompaniju za 2,2 milijuna dolara.

Inače, Nikola nije baš strana tužbama. Sasvim ozbiljno su tužili Teslu početkom svibnja 2018. godine, za kopiranje dizajna kamiona. Milton je zaprijetio tužbom i Bloombergu, zbog njihovih navoda o precjenjivanju sposobnosti kamiona.

Iz Boscha su potvrdili da u suradnji s Nikolom nisu izradili niti jedan kamion. Ta izjava je oprečna tvrdnjama Miltona, koji je izjavio da su u Njemačkoj s Boschem prošlog srpnja proizveli pet električnih kamiona.

Brata je imenovao šefom, a on ima iskustva samo s betoniranjem

Milton nije samo lagao o tehnologiji kamiona. Jedan od glavnih razloga za Nikolin uspjeh, mogućnost jeftine nabavke i proizvodnje vodika za kamione, navodno je također laž. Osnivač je tvrdio da su mogli proizvesti kilogram vodika za tri dolara, što je nevjerojatno niska cijena. No, Nikola nema tvornicu za proizvodnju vodika. Milton je na koncu ovog ljeta i priznao da Nikola uopće ne proizvodi vodik.

Čovjek u kompaniji zadužen za gradnju infrastrukture za vodik bivši je šef golf kluba u saveznoj državi Idaho. Šef proizvodnje vodika je Miltonov mlađi brat Travis, koji je u karijeri, kako tvrdi na LinkedInu, bio samozaposlen i uglavnom radio na izgradnji prilaznih puteva za garaže. Glavni inženjer kompanije bavio se razvojem softvera, no uža specijalnost mu je popravak fliper automata.

GM i dalje vjeruje u partnerstvo

Hindenburg se pozabavio i narudžbama za kamione, kojih je navodno pristiglo preko 14.600. Većinu njih, prema tvrdnjama kompanije, naručila je prijevoznička kompanija US Xpress. U izvještaju se tvrdi da su od te kompanije dobili 1,3 milijuna dolara u gotovini, no procijenjena vrijednost narudžbi iznosi 3,5 milijardi dolara. Dakle, čini se da su preuveličali broj narudžbi.

U 2018. godini, kompaniju je napustio njihov glavni direktor za financije (CFO), koji ju je nakon odlaska i tužio. Mjesec dana kasnije, iz Nikole su objavili kako će svima koji su prednaručili kamion One vratiti novce, no detalji te odluke nisu poznati budući da sudski spisi te tužbe nisu javni. Nikola je tad odustala od razvoja Onea, i prebacila se na razvoj drugog kamiona, imena Two.

Nije baš sasvim detaljizirano što će GM dobiti iz partnerstva s Nikolom, osim eventualno potencijalnog prestiža da surađuju sa startupom koji, navodno, ima potencijal ugroziti Teslu. Glasnogovornik GM-a je za Roadshow rekao kako su sigurni u suradnju i vrijednost koju mogu stvoriti njome.