Elon Musk: put do samouništenja. Upravo je svijetu pokazao da nije genij kakvim su ga svi doživljavali

Još na proljeće Musk je bio najbogatiji čovjek na svijetu i vlasnik dviju revolucionarnih kompanija. A onda se otkrio

FOTO: AFP/Telegram

Musk je možda genij koji razumije što mi obični ljudi ne možemo ni pojmiti. No, postoji mogućnost da je njegova 'genijalnost' samo posljedica činjenice da o električnim autima nitko nije znao ništa, o raketama još manje, pa su slušali genija Muska. No, o društvenim mrežama i kodiranju mnogi znaju štošta, i tu je teško u Musku vidjeti genija

Svakog je dana sve jasnije da Elon Musk nije genij kakvim se predstavljao i kakvim smo ga godinama doživljavali. Dapače, posve je moguće, i novi dokazi to snažno sugeriraju, da je Musk zapravo prilično velika budaletina.

Ne tako davno, još ovog proljeća, Musk je bio najbogatiji čovjek na svijetu i vlasnik dviju revolucionarnih tvrtki, Space X-a i Tesle. Komercijaliziravši putovanje u svemir, Space X je promijenio način na koji sa Zemlje lansiramo ljude, teret i satelite. Tesla je električne automobile od atrakcije pretvorio u svakodnevnu pojavu i utro put novim granama industrije, poput razvoja naprednih baterija. Time je Musk postao zaslužan i za važno poglavlje borbe protiv klimatskih promjena.

Ne plaća samo novcem, nego i reputacijom

Njegove inovacije (još) nisu promijenile svakodnevni život, kao što je Steve Jobs učinio s iPhoneom, ali su uvele značajne novosti u “tehnologije budućnosti”. Da je nedajbože proljetos umro, Musk bi bio slavljen kao važan inovator, možda ne kao Thomas Edison našeg doba, nego prije kao “treći brat” Wright, pionir tehnologije čije vrijeme tek dolazi.

Ništa od toga Musk nije sam izmislio, ali je očito bio sposoban pronaći ljude i voditi timove koji su napravili velike rezultate. To je bilo tad. U međuvremenu, Musk se upustio u skupu avanturu s Twitterom, koji je kupio za 44 milijarde dolara, gotovo dvostruko više nego što zbilja vrijedi. Avantura ga skupo košta jer je ne plaća samo novcem, nego još više reputacijom.

Kaos koji je nepotrebno stvorio na toj društvenoj mreži otkrio je svijetu kakav je Musk menadžer: nezreo, lakovjeran, naprasan, osvetoljubiv, naivan. Sve to, još i gore, očito vrijedi za njega kao čovjeka. Najporazniji je zapravo uvid da Musk nije nikakav menadžer: on ne upravlja firmom, nego svojim egom; ne rješava poslovne nego privatne probleme; ne promovira proizvod nego ljude koji mu podilaze.

Tesla izgubila na vrijednosti 800 milijardi dolara

Kad se instalirao na mjesto direktora Twittera, mnogi su se pitali kako će paralelno voditi tri zahtjevne tvrtke i hoće li Tesla i Space X trpjeti zbog njegova novog angažmana. Uskoro se pokazalo da su ta pitanja bila naivna. Otkad je kupio Twitter, Musk se bavi samo jednom tvrtkom – Twitterom, i njime upravlja tvitovima. Musk je toliko vremena *na Twitteru* da je očito kako se ne bavi ničim drugim.

Teslu je ostavio na autopilotu i tržište je reagiralo. Tesla je ove godine izgubila na vrijednosti 800 milijardi dolara, od toga 450 milijardi otkako je Musk zaključio kupnju Twittera. Neki investitori u Teslu počeli su tvitati pitanja o budućnosti kompanije, jer je to bio jedini način da dođu do Muska. Saudijski investitori, s kojima je razgovarao na finalu Svjetskog prvenstva u Kataru, navodno su mu dali ultimatum da se zbroji i vrati u Teslu.

Tviteraši glasali u anketi: nedvojbeno žele da ode

Pod pritiskom da ode s mjesta direktora Twittera, Musk je objavio Twitter-anketu i rekao da će napraviti što kaže većina. Glasalo je 17,5 milijuna ljudi i botova; Musk je izgubio s uvjerljivih 58 posto. No, to nije zaustavilo pad vrijednosti Tesle. Novi šef Twittera još nije stigao – Musk je obećao da će ga imenovati “čim pronađe dovoljno veliku budalu koja će prihvatiti posao”. Dionica Tesle vrijedila je 1. siječnja 400 dolara. Danas vrijedi 109 dolara.

Musk je prošle zime postao prvi bogataš u povijesti Forbesove liste vrijedan više od 300 milijardi dolara. No, zbog nezaustavljivog pada vrijednosti Tesle, još od ljeta nije najbogatiji čovjek na svijetu. Twitter je platio kreditom od 25 milijardi dolara i dionicama Tesle vrijednima oko 20 milijardi. Jamstvo za bankovni kredit je sam Twitter, pa ako njegovi prihodi ne budu dovoljni za otplatu, društvena mreža završit će u vlasništvu banaka koje su financirale ovu avanturu.

Otpuštanje ljudi pa moljakanje da se ipak vrate

Muskova vizija za Twitter je velebna, ali je pitanje koliko ima doticaja sa stvarnošću. Što god to značilo, njegov je kranji cilj da Twitter pretvori u “everything app”, aplikaciju “za sve”, koja će se zvati X. Plan mu je da Twitter postigne godišnji prihod od 26 milijardi dolara i poveća broj korisnika na 900 milijuna. Daleko su te brojke: prošle je godine Twitter imao prihod od 5 milijardi i 200 milijuna korisnika. No, i to treba uzeti s rezervom jer je Twitter lani bio stabilna kompanija; Muskovim dolaskom postao je kompanija u krizi.

Krizu je stvorila njegova odluka da ogromni kredit za kupnju Twittera otplati iz prihoda Twittera. Otprilike, iznos koji je Musk preplatio (jer Twitter nije realno vrijedio 44 milijarde nego oko 20 milijardi), tu razliku platit će Twitter iz svog poslovanja, ako preživi. Da bi smanjio rashode, Musk je svoju vladavinu započeo masovnim otkazima; riješio se za početak polovice zaposlenika. Već se tu pokazalo da je riječ o očajnom menadžeriranju: ljudi bi bili otpušteni, da bi ih doslovno sutradan zvali da se vrate i nudili im veće plaće jer se shvatilo da se bez njih ne može.

Cijele politike donose se naprečac, iz hira

Nakon prvog vala otkaza, Musk je u okružnici zatražio da svi rade “hardcore” i život posve podrede poslu (dopremio je i krevete kako ne bi morali ići kući spavati) – ili da odu s otpremninom. Kad su stotine zaposlenika prihvatile ponudu, nastao je šok; kompanija je ostala bez tri četvrtine zaposlenih. Cijeli odjeli su ugašeni, a Twitter i dalje gura na golom minimumu.

Musk se dokazuje kao vrlo loš šef. Cijele politike donose se naprečac, rezultat su njegova hira, a nakon svega nekoliko sati mogu biti potpuno povučene. Razina je to amaterizma nepojmljiva za jednu od najutjecajnijih društvenih mreža na svijetu. Ukidanje verificiranih profila ili zabrana linkova na druge društvene mreže primjeri su takvog sumanutog odlučivanja.

Potpuni kaos s verificiranim profilima

Musku treba keš i pretplata je tu dobra ideja. No, kako pomiriti “verificirane pretplatnike” i verificirane osobe iz javnog života – tu smo u realnom vremenu pratili Muska kako iznova otkriva kotač. Kad su nezadovoljni korisnici počeli otvarati “rezervne” profile na drugim društvenim mrežama, najčešće na Postu i Mastodonu, Musk je zabranio objavu linkova na njih.

No, kad su se protiv te zabrane pobunili neki od istaknutih desničara koje Musk sluša, zabrana je istog dana povučena: tvitovi sa službenog profila Twittera, u kojima su novosti bile objavljene, jednostavno su izbrisani, a paragrafi s novim pravilima nestali su iz Pravila korištenja.

Motivacija za kupnju nije tehnološka, već politička

U dva mjeseca njegova masovnog tvitanja i beskrajnog rata protiv svih i svakoga, otkrili smo dva aspekta Elona Muska koja mu ne laskaju. Prvo, njegova motivacija za kupnju Twittera nije bila samo vizionarska ili tehnološka, nego čini se dobrim dijelom politička. Muskovo razumijevanje politike i društva vrlo je plitko, ali je ideološki zadrto i ukotvljeno na tvrdu libertarijansku desnicu.

Nema sumnje da Musk svoja mišljenja preuzima od Petera Thiela, njemačkog milijardera koji je s njim suosnovao PayPal, kasnije financirao Donalda Trumpa, a danas sponzorira najekstremnije republikanske kandidate. Thiel je mračan tip, gay muškarac koji je 1990-ih objavio knjigu “Diversity Myth” u kojoj se protivi jednakom tretmanu muškaraca i žena, osobito pri zapošljavanju u IT sektoru.

Musk je u Twitter došao kao apostol “slobode govora”, što je ovdje samo lijepo ime za otvaranje vrata govoru mržnje, zastrašivanja i teorijama zavjera. Ukinuo je trajne zabrane svim najgorim fašistima i drugim promotorima mržnje i netolerancije, uključujući Donalda Trumpa. No, nije dugo prošlo, i “kralj slobode govora” počeo je i sam gasiti profile korisnika – ne fašista, nego novinara.

Darvinizam koji stremi ukidanju novinarstva

Nakon pritiska javnosti, Musk je ponovno uključio novinarske profile, ali ova tema sigurno nije zaključena: Thiel je promotor teze da je novinarstvo bilo fenomen 20. stoljeća koje je tehnologija učinila suvišnim u digitalnom dobu, pa mu treba pomoći da shvati svoju suvišnost. To dakle nije standardni animozitet bogatih i moćnih prema novinarima, nego verzija socijalnog darvinizma koja stremi ukidanju novinarstva i medija kao vrste.

Musk je javno pozvao Amerikance da glasaju za republikance, a na Twitteru sluša sugestije niza najljigavijih ekstremnih desničara, od notornog Jordana Petersona do korisnika s imenom catturd2 (mačjiizmet2), koji mu je postao jedan od glavnih savjetnika. Ti opskurni ljudi, koji mahom nemaju život osim na Twitteru, konačno su dočekali svog čovjeka na vlasti.

Skretanje na krajnju desnicu i teze Q-Anona

Neću nabrajati sve teorije zavjere koje je Musk promovirao svojim followerima, a ima ih 123 milijuna. Otklon od političkog mainstreama i skretanje na krajnju desnicu nedavno je okrunio tvitovima u kojima ponavlja teze Q-Anona. To zbilja zavrjeđuje pitanje: što ti vrijedi biti najbogatiji na svijetu, kad vjeruješ u takve pizdarije?

Muskov otvoreni rat protiv liberala i ljevičara eskalira paralelno s njegovom očitom nervozom jer se uvalio u velike dugove i ne zna kako Twitter učiniti profitabilnim. Tu smo otkrili drugi aspekt koji Musku ne laska ni kao menadžeru ni kao inovatoru: on kao da uopće ne razumije što je kupio. Od prvog dana u Twitteru, Musk inzistira na kodu, na programiranju i na tehnologiji. No, ključ uspjeha Twittera nije u kodu – iako svaki algoritam može biti popravljen i svaka stranica unaprijeđena.

Naprosto amenovao slobodu govora mržnje

Ključ za uspjeh Twittera su njegovi korisnici koji proizvode sadržaj i privlače oglašivače. Što su korisnici normalniji, i sadržaj kvalitetniji, to će i oglasi biti izdašniji. A što je Musk napravio? Otključao je podrum i oslobodio sve kreatore najgoreg sadržaja, fašiste i gamad svih fela, tako da je više od polovice oglašivača zamrznulo svoje troškovnike. Moderiranje Twittera gotovo je prestalo, a odjeli koji su sprečavali najgore ispade potpuno su raspušteni.

Musk kao da je zaboravio da oglašivači, puno više od dosega, cijene “brand security” – osobito veliki oglašivači. To znači da ne žele vidjeti svoje oglase pored nemoderiranog sadržaja koji promovira nacizam, rasizam ili mizoginiju. A Twitter je ponovno, zahvaljujući Musku, postao mjesto za takav sadržaj. Promovirajući “slobodu govora”, on je amenovao slobodu govora mržnje i potkopao jedini stabilni izvor Twitterovih prihoda.

Musk nije genij kakvim smo ga vidjeli

To nije teško shvatiti, pa se mnogi javno pitaju zašto Musk sve ovo radi. Teorija o njegovim ciljevima ima napretek, od toga da ga zapravo zanima samo baza od 200 milijuna korisnika za posve druge projekte do teorija da mu je ovo ulazna karta za političku karijeru. Te teorije vrlo lako precjenjuju Muska, i istina je vjerojatno jednostavnija – on nije genij kakvim smo ga vidjeli, nego ono što sam spomenuo na početku, budaletina s ogromnim egom.

Kad se na sastanku prošlog tjedna pokazalo da Musk ne razumije kako se prodaju oglasi, pa mu je programer objasnio razliku između broja učitavanja ili broja klikova, Musk je naredio da mu “isključe mikrofon jer govori gluposti”. Neke izjave zbilja tjeraju čovjeka da se zapita zna li Musk da Twitter nema operativni sistem, nego je samo društvena mreža – u suštini stranica s moćnim algoritmom. Najavio je da će krenuti u ponovno pisanje cijelog koda, kao što je Jobs napravio s Appleovim operativnim sistemom. Kad su mu rekli da za to trebaju godine i da bi za to Twitter trebalo na neko vrijeme ugasiti, rekao je da će svejedno to napraviti.

Sad ćemo vidjeti kolika će biti šteta

Musk je možda genij koji razumije što mi obični ljudi ne možemo ni pojmiti. No, postoji mogućnost da je njegova “genijalnost” samo posljedica činjenice da o električnim autima nitko nije znao ništa, pa su svi slušali što on govori. O raketama su ljudi znali još i manje, pa su slušali genija Muska. No, o društvenim mrežama, oglašavanju i kodiranju mnogi znaju štošta, i tu je teško u Musku vidjeti genija.

Sad ćemo vidjeti kolika će biti šteta. Twitter je i dalje najvažniji komunikacijski kanal kojim se može utjecati na elite. Ne postoji niti jedno slično mjesto na kojem se nalaze svi najmoćniji ljudi na svijetu, od svih političara do svih novinara i brojnih drugih utjecajnih ljudi. Zato je Twitter važan – on stvara narative, mijenja stavove elita, daje signale o političkim prioritetima. I sad je u rukama čovjeka koji ne pokazuje da zna što je kupio niti što bi s tim napravio. Ali barem mu nitko ne može prigovoriti da nije pošteno platio.