Nekad je nužno odabrati stranu

Europski proizvođači ozbiljno se okreću električnim automobilima. Već 2028. prodavat će se više nego benzinci i dizelaši

U Njemačkoj se 2023. planira izgraditi gigatvornica baterija, želi se smanji ovisnost o Kini

Tesla je godinama bio dominantan proizvođač električnih automobila, i marka kojoj su kupci u tom segmentu najviše vjerovali. Ali, otkako su se u utrku uključili i tradicionalni proizvođači automobila, poput Volkswagena, Audija, Mercedesa, ili BMW-a, prednost Tesle se polako topi.

Prema ovogodišnjem istraživanju UBS-a provedenom na nešto više od 11 tisuća ljudi, četvrtina ispitanika odgovorila je da bi im kod kupnje električnog automobila Tesla bio prvi izbor. No, isto tako, ispitanici ipak preferiraju njemačke premium marke automobila, kada ih se direktno uspoređuje s Teslom.

Tradicionalne marke pušu za vrat Tesli, svojim električnim vozilima

Osim toga, tradicionalni proizvođači ulažu milijarde u razvoj električnih vozila, pa se, osim što se mijenja raspoloženje potencijalnih kupaca, smanjuje i tehnološka prednost Tesle. Posljednjih nekoliko predstavljanja električnih automobila, pokazala su da tradicionalni proizvođači mogu napraviti električni automobil koji može parirati Tesli.

Istraživanje je pokazalo i da interes za električna vozila snažno raste, te je sada 43 posto kupaca spremno razmotriti kupnju električnog vozila, što je rast od 6 posto u odnosu na prošlu godinu. Što se tiče SAD-a, tamo je ta brojka porasla za 15 posto, na 37 posto.

Do 2045. godine neelektrična vozila mogla bi pasti ispod 1 posto ukupne prodaje

Prognoza konzultantske kuće EY, koja je izrađena pomoći prognostičkog modela baziranog na umjetnoj inteligenciji, kaže da će prodaja električnih vozila nadmašiti one s klasičnim motorima pet godina ranije nego što se očekivalo. Prema toj prognozi, već 2028. godine u Europi će se prodavati više električnih nego ostalih vozila, dok bi se u SAD-u to trebalo dogoditi 2036. godine. Također, prognoza kaže da bi do 2045. neelektrična vozila mogla pasti ispod jedan posto ukupne prodaje.

Da interes kupaca snažno raste pokazuju i podaci o prodaji Porscheovog električnog modela Taycan, kojeg je u prvih šest mjeseci ove godine prodano oko 20 tisuća te su do kraja kolovoza dosegnuli cijelu prošlogodišnju prodaju,. Time je električni Taycan po prodajnim rezultatima stao uz bok legendarnom modelu 911.

Ubrzanje prelaska na električna vozila rezultat je promjene stavova kupaca, ambiciozne regulative koja je fokusirana na zaustavljanje klimatskih promjena ali i tehnološkog napretka. No, još je puno posla pred onima koji se bave razvojem infrastrukture za punjenje električnih vozila, kao i baterijskih sustava kako bi napuštanje klasičnih motora s unutarnjim izgaranjem bilo što bezbolnije.

U Europi prošle godine preko 10 posto prodaje činila električna vozila

Prema podacima Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA), prošle su godine električni automobili, u što su uključeni i hibridi, činili 10,5 posto ukupne prodaje automobila u Europskoj uniji. Ipak, 10 siromašnijih zemalja članica imaju tržišni udio električnih vozila manji od 3 posto. Iz podataka je vidljivo da što je zemlja bogatija, to ima veći udio električnih vozila, iz čega nije teško zaključiti da je njihova relativno visoka cijena još uvijek najveći problem.

Tako su u Švedskoj električna vozila prošle godine činila preko 32 posto ukupno prodanih vozila. Slijede Nizozemska s 25 posto, Finska s 18 posto, Danska s nešto više od 16 posto, a u prvih pet je i Njemačka gdje su električna vozila činila više od 13 posto ukupne prodaje.

Hrvatska nema puno električnih automobila na cestama, ali ima Rimca

Hrvatska tu, naravno prilično loše stoji, te smo s 1,9 posto među pet najlošijih zemalja po postotku električnih vozila u ukupnoj prošlogodišnjoj prodaji.

Iako, očito nemamo veliki broj električnih vozila na cestama, uostalom kao ni druge siromašnije zemlje EU, Hrvatska se zbog Rimac Automobila ipak često spominje kada se govori o budućnosti prijevoza. kao što znamo, Rimac Automobili su na dobrom putu da postanu jedan od ključnih dobavljača komponenti i tehnologije za neke od najpoznatijih proizvođača automobila, poput Porschea, koji im je, uostalom i jedan od suvlasnika.

Europa ubrzano gradi tvornice baterija da ne ovisi o Kinezima

Europski proizvođači električnih automobila očito žele smanjiti svoju ovisnost o uvozu baterijskih ćelija iz Kine, pa je Porsche u srpnju ove godine objavio da ulazi u partnerstvo s kompanijom Cellforce, s kojom su osnovali joint venture za istraživanje, razvoj i proizvodnju baterijskih ćelija u Weissachu u Baden Württembergu.

Također, nedavno je objavljeno da će Automotive Cells Company, joint venture između PSA Grupe i Totala dobiti oko 437 milijuna eura subvencija za izgradnju “gigatvornice” baterija u Kaiserslauternu u Njemačkoj.

Početak gradnje te tvornice planiran je za 2023. godinu, dok bi proizvodnja trebala započeti 2025. Početni proizvodni kapacitet tvornice trebao bi biti 8 GWh, a kasnije bi, prema planu bio proširen na 25 GWh. Jednom kada će tvornica biti u punom pogonu, isporučivat će baterijske ćelije za do 500 tisuća vozila godišnje.