Europski sud pravde upravo je odlučio kako Uber pruža usluge prijevoza, i da nisu samo aplikacija

Važna odluka značit će da je kompanija podložna strožoj regulativi

This photo taken on April 24, 2014 shows the popular car pick-up service Uber application in Berlin.  A German court has slapped an injunction on the popular car pick-up service Uber across Germany because it lacked the necessary legal permits, it was announced on September 2, 2014.   AFP PHOTO / DPA/ BRITTA PEDERSEN /GERMANY OUT
FOTO: AFP

Uber je službeno transportna kompanija, a ne digitalni servis, presudio je Europski sud pravce (EJC), javlja BBC. Kompanija za naručivanje prijevoza oduvijek je tvrdila da nije transportna, već digitalna kompanija, koja korisnicima pomaže u kontaktiranju drugih ljudi. Odluka se primjenjuje na području cijele Europske unije, a ovakva presuda znači da je kompanija podložna strožoj regulativi i pravilima licenciranja koja vrijede i za ostale taksi prijevoznike.

Uber je izjavio da im ova presuda neće narušiti način na koji posluju u Europi, ali stručnjaci procjenjuju kako bi ovaj slučaj mogao imati velike posljedice na ovakav način poslovanja kompanija. Uberov glasnogovornik je također izjavio kako se stvari za njih ne mijenjaju, budući da već sada poštuju europske prometne zakone.

Zemlje članice same određuju točna pravila

“Ova odluka neće utjecati na poslovanje tvrtke u većini država članica EU u kojima smo već regulirani prema zakonu o prijevozu. Međutim, i dalje stoji da više milijuna korisnika diljem Europe nemaju mogućnost koristiti aplikacije poput naše. Kao što je već rekao naš CEO, potrebno je regulirati uslugu poput Ubera i upravo zato nastojimo kroz dijalog s predstavnicima državnih i lokalnih gradskih vlasti razvijati suradnju diljem EU. Cilj nam je svim građanima osigurati pouzdanu, sigurnu i povoljnu opciju kretanja u gradovima”, priopćili su iz Ubera nakon presude.

U svojoj presudi, Europski sud kaže da servis koji spaja korisnike mobilne aplikacije s neprofesionalnim vozačima koji voze svoja privatna vozila, mora biti klasificiran kao servis koji spada u transportne usluge. Prema EU zakonima, zemlje mogu same postavljati uvjete za takve servise, kako bi ti servisi bili u skladu s europskim zakonima.

U Hrvatskoj, Uber nije poseban oblik prijevoza

Ova presuda dolazi nakon što je sindikat profesionalnih vozača Barcelone predao žalbu španjolskom sudu, o tome kako Uber koristi obmanjujuću praksu i tako si stvara nepravednu prednost u odnosu na druge službe. Pod time su najviše mislili na Uberov servis za neprofesionalne vozače, naziva UberPop. Europskom sudu sporan je i način na koji Uber nudi uslugu. Smatraju da je korištenje mobilne aplikacije kao jedinog načina korištenja njihove usluge previše restriktivan.

Ova presuda dolazi u trenutak kada Uber vodi pravnu bitku u Londonu, gdje im je krajem rujna oduzeta dozvola za rad. Problem s Uberom postoji i u Hrvatskoj, gdje se vode rasprave o novom zakonu o prijevozu u cestovnom prometu. Prije mjesec dana, u medijima se pojavili detalji ovog novog zakona prema kojem bi se taksi tržište dodatno liberaliziralo. Kako se doznalo iz Ministarstva prometa, prema novom Zakonu prijevoz bi se trebao moći naplaćivati i preko aplikacije, navodno će se ukinuti ograničavanje broja taksi dozova, a cijelu usluga prijevoznici će određivati sami. Više o novom Zakonu možete pročitati ovdje.