Facebook je izgubio oko 500 milijardi dolara nakon promjene imena u Metu

Prema mišljenju analitičara, Metin pad bi se mogao i nastaviti

WASHINGTON, DC - JULY 29: Facebook CEO Mark Zuckerberg testifies via video conference during an Antitrust, Commercial and Administrative Law Subcommittee hearing on "Online platforms and market power. Examining the dominance of Amazon, Facebook, Google and Apple" on Capitol Hill on July 29, 2020 in Washington, DC.  (Photo by Graeme Jennings - Pool/Getty Images)
FOTO: Getty Images

Otkako se Facebook krajem listopada prošle godine preimenovao u Metu, kompanija je izgubila 500 milijardi dolara tržišne vrijednosti. Kada je najavljena promjena imena, mnogi su smatrali kako je prava ideja iza tog poteza micanja fokusa javnosti s problema u kompaniji na koje je ukazala zviždačica Frances Haugen. Haugen je tada ukazala da su istraživanja provedena unutar same kompanije pokazala kako je Instagram štetan za tinejdžere, posebice djevojčice, te da po pitanju tog problema nisu ništa napravili.

Haugen je ukazala kako je Facebooku jedino bitan profit, a ne dobrobit njegovih korisnika. Preimenovanje u Metu trebalo je označiti novi, pozitivniji smjer kompanije, koji je fokusiran na stvaranje Metaversea, odnosno, virtualnih svjetova u kojima bi, prema vjerovanju Marka Zuckerberga, ljudi provodili mnogo vremena u budućnosti.

Analitičari nisu optimisti

Facebook je svoj vrhunac vrijednosti imao prije gotovo pola godine, kada su premašili vrijednost od bilijun dolara. Danas, kompanija vrijedi 500 milijardi manje, oko 550 milijardi, a analitičari ne predviđaju ništa bolju budućnost kompaniji, ističe Intelligencer New Yorkera. Da se Facebooku, odnosno, Meti loše piše, vidjeli smo i u posljednjih mjesec dana, kada je kompanija skliznula s popisa deset najvrjednijih kompanija svijeta.

Uzrok tog pada je objava kompanije kako im je po prvi puta od osnivanja prije 18 godina pao broj mjesečno aktivnih korisnika. Točnije rečeno, Facebook je u četvrtom kvartalu izgubio milijun korisnika u usporedbi s trećim kvartalom prošle godine. Nakon te objave, vrijednost dionice pala je 26,4 posto u jednom danu, čime je obrisano oko 240 milijardi dolara tržišne vrijednosti kompanije.

Osobno bogatstvo osnivača Facebooka Zuckerberga dobilo je tada snažan udarac. Zuckerbergovo bogatstvo se trenutno procjenjuje na 78,8 milijardi dolara, što je više od 46 milijardi dolara manje nego početkom godine.

Niz problema za budućnost Facebooka

Apple je pri objavi prvog pada mjesečno aktivnih korisnika u 18 godina priznao da im probleme radi Apple, koji je promjenama na svojem operativnom sustavu onemogućio Facebooku praćenje korisnika iPhonea. Stvar je postala još gora nakon što je Google prošli tjedan najavio kako će učiniti gotovo isto, no ipak ne odmah, već kroz dvije godine.

Ako Facebook ne može pratiti korisničke aktivnosti, ne može niti precizno plasirati oglase korisnika, što utječe na efektivnost njihovog oglašavanja, što naposljetku utječe i na njihove prihode. Ipak, Facebook glavninu svoje zarade generira prodajom oglašavanja. Ne pomaže niti činjenica da im sve veću opasnost predstavlja konkurencija, poglavito TikTok, što su priznali i iz same kompanije.

Upitno je i koliki će uspjeh postići Zuckerbergova ideja metaverzuma. Za stvaranje atraktivnog virtualnog svijeta potrebna će biti golema ulaganja, ne samo iz Facebooka, već i iz drugih kompanija. Korisnici će i morati htjeti “uroniti” u taj svijet, a potrebne će im biti i virtualne naočale, koje i nisu najjeftiniji uređaj. No, metaverzum je dugoročni plan kompanije, stoga baš i nije sasvim jasno kako će se kompanija kretati u bližoj budućnosti.