Facebook je s 20 dolara mamio klince da instaliraju aplikaciju pa su preko nje špijunirali što rade na mobitelu

Portal TechCrunch izašao je s novom, nezgodnom pričom za Facebook

FOTO: Josh Constine/Twitter

Posljednje tri godine Facebook je imao program u kojem su ljudima plaćali da instaliraju aplikaciju preko koje su, zapravo, prikupljali njihove osobne podatke. Kako otkriva TechCrunch, Facebook je ljudima koji su stari između 13 i 35 godina mjesečno plaćao do 20 dolara kako bi instalirali aplikaciju pod nazivom Facebook Research koja je dostupna za iOS i Android. Aplikacija je pratila kako ljudi koriste svoj mobitel i što pregledavaju na internetu, a podatke je slala nazad Facebooku na obradu. Facebook je sad TechCrunchu priznao da ta aplikacija zbilja postoji.

Facebook je i ranije imao sličan program za skupljanje podataka, u sklopu svoje VPN usluge Onavo Protect, koju su preuzeli 2013. godine. Pomoću podataka koje su prikupili Onavo Protectom, Facebook je mogao prepoznati buduću konkurenciju koju bi onda, ako bi se pokazala potencijalno opasnom, naprosto kupili. Facebook je tu problematičnu aplikaciju prošlog ljeta uklonio s App Storea, nakon što se Apple žalio da krše njihova pravila za aplikacije.

Aplikacija je mogla skupljati intimne podatke

Novija Facebook Research aplikacija od korisnika je zahtijevala instalaciju posebnog root certifikata, koji je onda aplikaciji dopustio da čita privatne poruke, e-mailove, povijest pretraživanja i povijest pregledavanja stranica. Aplikacija je od korisnika tražila i da pošalju screenshot svoje kupnje na, recimo, Amazonu ili sličnim internetskim trgovinama. Screenshotovi bi tad, naravno, završili u Facebooku koji bi ih analizirao.

Ova aplikacija, inače, krši Appleova pravila za App Store. Instalacija takvih certifikata preko kojih se može dobiti uvid u neke privatne podatke korisnika, zamišljena je isključivo za poslovni sektor. Preko njih bi tvrtke dakle mogle dobiti dublji uvid u službene mobitele svojih zaposlenika. Međutim, ti certifikati nisu namijenjeni za privatne korisnike. TechCrunch je stupio u kontakt s Facebookom, iz kojeg su izjavili da ti certifikati (po njihovu mišljenju) ne krše Appleove odredbe, no nisu mogli objasniti zašto.

Ciljali su uglavnom na tinejdžere

Facebook je pomoću servisa kao što su Applause, BeraBound i uTest namamio ljude da koriste tu njihovu aplikaciju, a reklamirali su ju i na Snapchatu i Instagramu. U reklamama su pisali kako rade plaćeno istraživanje društvenih mreža. U slučaju Applausea i Betabounda, Facebook se niti jednom ne spominje pri prihvaćanju uvjeta korištenja. Međutim, u tim uvjetima korištenja jasno piše koje podatke će skupljati, a oni su, jako osobni.

Nakon što je Apple kritizirao Onavo, Facebook nije htio odustati od prikupljanja podataka. Projekt su sredinom 2018. godine preimenovali u Project Atlas pa su podatke nesmetano nastavili skupljati unatoč kritikama koje su dolazile iz Applea. Iako su pokušavali prikupiti podatke ljudi starih između 13 i 35 godina, aplikacija uTest uglavnom je ciljala na tinejdžere između 13 i 17 godina koji su, po pravilima korištenja, trebali dati roditeljsko dopuštenje. Facebook je u međuvremenu aplikacuju uklonio s Appleovog App Store, dok je na Google Play Storeu i dalje aktivna.