Giganti industrije zabave na prekretnici. Probali se natjecati s Netflixom, a sad su im digitalne platforme pred krahom

Analitičari predviđaju da će se neki igrači morati odlučiti na spajanje ili prodaju kako bi preživjeli

Fans and guests stand outside the Paris Theater during Netflix's "Leave The World Behind" premiere in New York City on December 4, 2023. (Photo by ANGELA WEISS / AFP)
FOTO: AFP/Ilustracija

Najveće svjetske “tradicionalne” kompanije u industriji medija i zabave sljedeće bi se godine mogle suočiti s ozbiljnim problemima nakon što su izgubile više od pet milijardi dolara u svojem pokušaju da se natječu s Netflixom. Američki giganti Disney, Warner Bros Discovery, Comcast i Paramount, koji su desetljećima bilježili praktički konstantan rast, sada su suočeni s pritiscima da smanje proizvodnju i troškove, ili pak da smanje ili prodaju neke od svojih najdugovječnijih biznisa, kako bi ublažili udarac od milijardi dolara gubitaka nastalih izgradnjom svojih digitalnih platformi.

Milijarderka Shari Redstone, kontrolna dioničarka Paramounta, posljednjih je tjedana praktički stavila tvrtku na bubanj. Vodila je razgovore o prodaji holivudskog studija Skydanceu, produkcijskoj tvrtki koja stoji iza filmskog hita Top Gun: Maverick, otkrili su ljudi upoznati s potencijalnim dogovorom, piše Financial Times.

Bob Bakish, izvršni direktor Paramounta, također je tijekom ručka s izvršnim direktorom Warner Bros Discoveryja Davidom Zaslavom sredinom prosinca razgovarao o mogućem spajanju dviju kompanija. Doznaje se kako su pregovori o oba moguća poteza još u ranim fazama, a ljudi koji su upoznati s razgovorima upozorili su da se dogovor možda i neće postići.

Tradicionalne tvrtke suočavaju se s nizom problema

Osim gubitaka u streaming sektoru, tradicionalne medijske grupe suočavaju se sa slabim tržištem oglašavanja, padom televizijskih prihoda i višim troškovima produkcije nakon štrajkova u Hollywoodu. Rich Greenfield, analitičar u tvrtki LightShed Partners, kaže da su razgovori koje je poveo Paramount odraz “potpune panike” u industriji.

“Televizijsko oglašavanje je daleko manje nego prije, a sve više ljudi odustaje od tradicionalnih kabelskih usluga. Istovremeno rastu troškovi prijenosa sportskih događaja, a filmski biznis je u problemima. Sve što može poći krivo pošlo je krivo. Jedina stvar koju kompanije znaju kako bi preživjele jest pokušati se spojiti i smanjiti troškove”, kaže Greenfield.

No, dok se tradicionalni medijski konglomerati bore za opstanak, Netflix, tehnološka grupa koja je popularizirala model streaminga prije više od deset godina, izašla je kao pobjednik bitke za preoblikovanje tržišta distribucije video sadržaja. “Industrija zabave je posljednje četiri godine uglavnom trošila novac kao pijani milijarder, kako bi se borila protiv salve napada sa streaming tržišta. Sada konačno počinjemo osjećati mamurluk i težinu neplaćenih računa. Za Netflixovu konkurenciju sada počinje borba”, napisao je analitičar Michael Nathanson u studenom.

Netflix se odmaknuo od konkurencije

Nakon nezgodne 2022. godine, Netflix se ipak odmaknuo od svoje konkurencije, ponajviše zbog činjenice da je postao profitabilan. Prema tvrtkinim poslovnim izvješćima, zarada u posljednjem kvartalu skočila je iznad očekivanja Wall Streeta, budući da je tvrtka privukla devet milijuna novih pretplatnika, što je najsnažniji zabilježeni rast od početka 2020. godine, kada su lockdownovi zbog pandemije doveli do naglog rasta broja korisnika.

“Netflix se odmaknuo. Njegovi konkurenti sada si postavljaju pitanje kako stvoriti održivi streaming servis, s održivim poslovnim modelom, jer ovi njihovi jednostavno ne funkcioniraju”, kaže John Martin, suosnivač Pugilist Capitala i bivši izvršni direktor Turner Broadcastinga.

Vodeći streaming servisi agresivno su podigli cijene 2023. godine, a analitičari, investitori i direktori tvrtki predviđaju da bi sljedeće godine mogla uslijediti konsolidacija, jer se neke od manjih usluga spajaju ili kapituliraju i povlače se iz “ratova streaminga”.

Warner za visoku cijenu zabilježio mali profit

Warner, vlasnik HBO-a i filmskog studija Warner Bros, ove je godine ostvario mali profit na svojim streaming uslugama u SAD-u, djelomično zbog podizanja cijena, agresivnim ukidanjem nekih serija i licenciranjem drugih Netflixu. Međutim, takav potez bio je skup – Warner je izgubio više od dva milijuna pretplatnika na streamingu u posljednja dva kvartala.

Tvrtka se lani spojila s rivalom Discoveryjem te je prerasla u Warner Discovery na čelu s ranije spomenutim Zaslavom, a dugo se šuška kako bi se mogla naći na meti preuzimanja. Kao najvjerojatniji kupac spominje se telekomunikacijski konglomerat Comcast. No, Zaslav je u studenome dao naslutiti da njegova grupa želi biti preuzimatelj, a ne plijen za preuzimanje.

“Na tržištu postoji višak igrača. To će nam dati priliku ne samo da se borimo za rast u sljedećoj godini, već i da imamo bilancu i vrstu stabilnosti koja bi nam bila oportuna tijekom sljedećih 12 ili 24 mjeseca”, rekao je Zaslav. Prema ugovoru o spajanju Warnera i Discoveryja, novoj zajedničkoj tvrtki zabranjeno je sklapanje novih ugovora o prodaji ili preuzimanju na dvije godine. Taj rok istječe 8. travnja.

Disney predviđa profit od streaminga sljedeće godine

Disney, najveća tradicionalna medijska tvrtka, usred je snažnog restrukturiranja u sklopu kojeg je ukinuto 7000 radnih mjesta, a usput je suočen i s nizom napada tzv. aktivističkih ulagača. Rezultat toga je gubitak veći od 1,6 milijardi dolara na streamingu u prvih devet mjeseci 2023. godine, tijekom kojih je njihova usluga Disney+ dobila osam milijuna pretplatnika. Tvrtka predviđa da će ostvariti profit od streaminga krajem 2024. godine.

Bob Iger, izvršni direktor Disneyja, ove je godine otvoreno razmišljao o tome uklapa li se jedan dio biznisa u tvrtku, što je potaknulo nagađanja da se razmišlja o prodaji dijela poslovanja. No, za sada nije došlo do nikakvih dogovora, što je neke ulagače navelo na zaključak da nema mnogo apetita među privatnim kapitalnim ili tehnološkim tvrtkama za preuzimanje dijela tvrtke.

Porasle dionice Paramounta

Dionice Paramounta porasle su gotovo 40 posto od početka studenog, otkako su se intenzivirale špekulacije o prodaji. Dionice su naglo porasle nakon što su objavljeni pregovori o Skydanceu, ali su dionice i Paramounta i Warnera pale nakon što su vijesti o njihovim pregovorima izašli u javnost.

Analitičari su rekli da su visoke razine duga dviju kompanija neposredna briga za ulagače. “Sumnjamo da će se ulagači prije svega usredotočiti na ‘pro forma poluge'”, napisali su analitičari Citija u objavi prošlog tjedna. Dodatno su procijenili da bi kombinacija svih dionica Warnera i Paramounta mogla donijeti sinergiju od najmanje milijardu dolara.

No, Greenfield smatra da spajanje dviju tvrtki s gubitaškim streaming uslugama i velikim portfeljem televizijske imovine u opadanju nije rješenje za njihove probleme. “Pravi odgovor trebao bi biti da se prestanu baviti streamingom. Odgovor je i da trebaju postati manji i fokusiraniji, te da prestanu pokušavati biti velika tvrtka. Trebaju se dramatično smanjiti”, zaključuje Greenfield.