Google je pristao platiti 170 milijuna dolara kazne jer je YouTube skupljao podatke o djeci pa ih targetirao oglasima

Ova nagodba najveća je dosad postignuta pod tamošnjim Zakonom o zaštiti djece na internetu

Google CEO Sundar Pichai speaks during the Google I/O 2019 keynote session at Shoreline Amphitheatre in Mountain View, California on May 7, 2019. (Photo by Josh Edelson / AFP)
FOTO: AFP

Savezna trgovinska komisija SAD-a upravo je objavila da se Google nagodio i pristao platiti 170 milijuna dolara penala nakon optužbi da je YouTube prekršio zakon jer je skupljao podatke djece koje su onda, pak, koristili kako bi prodavali oglasni prostor. Preciznije, kako bi se djeci prikazivali oglasi koji bi im mogli biti zanimljivi.

Spomenuta nagodba najveća je dosad postignuta pod tamošnjim Zakonom o zaštiti djece na internetu, koji je YouTube navodno prekršio kada je od djece uzimao podatke. Ovakva odluka drastično bi mogla promijeniti strategiju poslovanja velikih tvrtki poput Mattela ili Hasbroa koji proizvode igračke, a YouTube koriste kao jedan od kanala kako doprijeti do svoje ciljane publike, piše CNN.

Druga velika presuda u dva mjeseca

Iako rekordna, ovo nije jedina presuda u kojoj je Savezna trgovinska komisija obrušila na gigante poput Googlea. Naime, u srpnju su objavili kako su postigli nagodbu s Facebookom u iznosu od 5 milijardi dolara zbog sigurnosnih propusta, odnosno curenja podataka o korisnicima. Zajedno s Googleom, Facebook čini najjači dvojac u marketinškoj industriji, a 170 milijuna dolara koje Google sada mora platiti čine manje od 1% financija koje je ta tvrtka namijenila za oglašavanje u jednom kvartalu.

“Znamo koliko je bitno da djeci, obiteljima i obiteljskim kreatorima pružimo najbolje moguće iskustvo na YouTube i želimo to napraviti kako spada”, napisali su iz Googlea o ovoj nagodbi. Osim toga kažu i da će kroz četiri mjeseca početi koristiti algoritme kako bi registrirali sadržaj za djecu, a sve podatke skupljene sa sadržaja namijenjenih djeci tretirat će kao da dolaze od djece gledatelja.

“To znači da ćemo ograničiti količinu informacija koju skupljamo samo na ono najpotrebnije da bi naš servis funkcionirao. Uz to ćemo u potpunosti prestati prikazivati personalizirane oglase na dječjim sadržajima, a komentari i obavijesti bit će onemogućeni”, kažu iz Googlea.

Preblaga kazna

Dio kritičara, od kojih mnogi dolaze upravo iz Komisije, kažu kako je ova nagodba preblaga kazna. Naime, u njoj stoji kako će YouTube platiti 136 milijuna dolara saveznoj Vladi i još 34 milijuna saveznoj državi New York. Osim toga, autori videa za djecu morat će naglasiti jesu li oni usmjereni baš na djecu što će YouTubeu biti signal za uklanjanje oglasa kojima su djeca ciljana skupina s njihovih videa.

Godinama su ljudi upozoravali da YouTube neprimjereno targetira djecu sa svojim oglasima, a iz Komisije kažu da su iz Googlea znali da djeca gledaju videe što dokazuje činjenica da su Mattelu obećali da će njihove oglase vidjeti čak i djeca stara samo šest godina.

Osim toga iz Komisije kažu da je Google bio svjestan obaveza koje propisuje Zakon o zaštiti djece na internetu jer su jednom oglašivaču, pak, rekli da su sigurni da YouTube ne gledaju djeca mlađa od 13 godina pa njihov sadržaj nije trebao poštivati odrednice iz spomenutog zakona.

Svjesno kršili zakon

“Google i YouTube svjesno su i ilegalno pratili i skupljali informacije o djeci, a onda su im servirali oglase koji targetiraju baš njih, čime su zaradili milijune dolara”, rekla je državna tužiteljica iz New Yorka, Letitia James i dodala: “Današnje tvrtke riskiraju sigurnost djece i zloupotrebljavaju svoju moć i baš zbog toga smo ih natjerali da plate jednu od najvećih kazni za narušavanje privatnosti u povijesti SAD-a.”

Nagodbu postignutu u srijedu još treba potvrditi sudac, a Rebecca Slaughter iz Komisije uvjerena je da će ovakav ishod situacije potaknuti i druge velike tvrtke da prate YouTubeov primjer o identificiranju sadržaja namijenjenog djeci. Ipak, dodala je kako nagodba ne uključuje nikakve mjere kojima bi se moglo provjeriti je li YouTube zaista poduzeo sve što može kako bi prestao oglasima targetirati djecu.

Točnije, za YouTubere ne postoje kazne ako ne označe da je njihov sadržaj namijenjen djeci, niti je YouTube obvezan to pratiti. Realno, YouTube ovisi od autorima sadržaja i njihovoj odluci hoće li iskreno označiti videe koji su namijenjeni djeci ili ne.

Neki su glasali protiv nagodbe

Slaughter je bila jedna od dvoje ljudi iz Komisije koji su glasali protiv ove nagodbe, uz nju je bio i Rohit Chopra, koji je kazao kako Komisija ljude na najvišim pozicijama u Googleu nije proglasila osobno odgovornima za kršenje zakona već su im samo naplatili iznos koji im dopušta da još uvijek zarade od svog kršenja zakona. Dva glasa bila su protiv nagodbe, dok su tri bila za.

“U ovoj nagodbi ponavljaju se iste greške iz nagodbe s Facebookom”, rekao je Chopra, dok su ostali iz komisije rekli kako se nisu željeli kockati sa sigurnošću djece i otići na sud s Googleom pa izgubiti. Razne grupe potrošača izjavile su kako su zadovoljni činjenicom što Komisija nije YouTube oslobodila odgovornosti, ali slažu se da je kazna bila premalena.

“Kazna od 170 milijuna dolara za tvrtku koja je samo u 2018. godini zaradila 137 milijardi, znak je da se ne trebaju bojati nikakvih posljedica zbog kršenja zakona ako su politički jaki”, rekao je Jeff Chester, direktor Centra za digitalnu demokraciju, jednu od 12 grupa koja je Komisiji prošlog travnja uložila žalbu na poslovanje YouTubea.