Hoće li Muskovi kontroverzni potezi uništiti Twitter? Već je jasno da se u mnogočemu gadno preračunao

Pred društvenom mrežom je prijelomna godina

FOTO: AFP

Prije nekoliko dana Musk je objavio da Twitter dnevno gubi oko 4 milijuna dolara, što je dobrim dijelom rezultat pada prihoda od oglašavanja. Brojne kompanije zaustavile su oglašavanje nakon Muskova preuzimanja, za što je on optužio aktivističke grupe, koje krivi za pritisak na oglašivače

Čini se da se Elon Musk malo preračunao kada je donio odluku o otpuštanju oko 3700 zaposlenika Twittera, odnosno oko polovice zaposlenih, što je jedan od iznenađujućih poteza nakon preuzimanja vrijednog 44 milijarde dolara.

Naime, dio otpuštenih zaposlenika, kako je javio Bloomberg, dobio je poziv da se vrati na posao, s obzirom na to da su neki od njih otpušteni greškom ili je menadžment kompanije naknadno procijenio da je iskustvo i znanje kojim raspolažu nužno za ostvarivanje daljnjih Muskovih planova s Twitterom.

Otpuštanje polovice zaposlenika očito nije bilo promišljeno

U svakom slučaju, jasno je da se radilo o ne baš promišljenom potezu, iza kojeg su stajale nekakve dubinske analize i teško je vjerovati da bi u jednoj američkoj kompaniji čak polovica zaposlenih bila višak. Zanimljivo da je situaciju s otkazima komentirao i Jack Dorsey, jedan od suosnivača kompanije.

Rekao je da razumije i da je svjestan da se mnogi bivši i sadašnji zaposlenici kompanije sada ljute na njega, te je na neki način i preuzeo odgovornost za trenutno stanje. U objavi na Twitteru napisao je da je dozvolio prebrzi rast kompanije te se ispričao zbog toga.

Prije masovnih otpuštanja, Musk je dao otkaz i čelnim ljudima Twittera. Odmah po preuzimanju otkaz je dobio izvršni direktor Parag Agrawal, s kojim je Musk, navodno, već mjesecima imao zategnute odnose – otkad je postao najveći pojedinačni dioničar kompanije početkom ove godine.

Bivši potpredsjednik Twittera: Musk ne zna što radi

A otkaze su dobili i glavni financijaš Ned Segal i šefica pravne službe Vijaya Gadde. Oni koji su, pak, ostali u kompaniji nalaze se pod vrlo velikim pritiskom, jer su od novog vlasnika dobili vrlo kratke rokove za dovršenje projekata. Neki od njih, navodno, zbog toga spavaju u uredima.

Muskove ishitrene poteze kritiziraju i neki bivši visokopozicionirani manageri u kompaniji, poput Brucea Daisleya, koji je pet godina – od 2015. do 2020. – bio potpredsjednik kompanije za Europu, Srednji Istok i Afriku. Daisley smatra da Musk, jednostavno rečeno, “nema pojma što radi”. Smatra da je Musk umislio da će doći u kompaniju i sve na brzinu riješiti, ali da će “vrlo brzo shvatiti da su stvari kompliciranije nego što se čine”.

Dnevni gubitak iznosi 4 milijuna dolara

Prije nekoliko dana Musk je objavio da Twitter dnevno gubi oko 4 milijuna dolara, što je dobrim dijelom rezultat pada prihoda od oglašavanja. Brojne kompanije zaustavile su oglašavanje nakon Muskova preuzimanja, za što je on optužio aktivističke grupe, koje krivi za pritisak na oglašivače. S druge strane, ako Muskova politika potpune slobode objavljivanja rezultira time da se Twitter pretvori u neku vrstu internetske kanalizacije, jasno je da oglašivači neće htjeti biti prisutni na takvoj društvenoj mreži.

Osim otpuštanja, kako bi smanjio gubitke, Musk planira uštede od milijardu dolara, između ostalog na infrastrukturi, serverima i cloud uslugama. Prošle godine Twitter je imao ukupne rashode od 5,6 milijardi dolara.

Hoće li uspjeti prodaja plave značke

Jedno od iznenađenja jest i uvođenje naplate za verifikacijsku oznaku – plavu značku, koju su do sada obično imali profili poznatih osoba. Plava značka će se od sada moći kupiti za 7.99 dolara mjesečno. Uz takvu vrstu pretplate iz kompanije su najavili i uvođenje raznih dodatnih mogućnosti poput manje prikaza oglasa, objave duljih videa, prioritetno prikazivanje komentara i slično.

Novi vlasnik Twittera i sam je priznao da je njegova društvena mreža osjetljivija na pad prihoda od oglašavanja u odnosu na konkurenciju. Naime, glavni oglašivački prihodi Twittera dolaze od oglašavanja brendova, a ne od marketinga baziranog na direktnoj interakciji s korisnicima, kao što je to drugdje slučaj. Ako sljedeće godine dođe do recesije, kao što se očekuje, smanjit će se i prihodi Twittera i ugroziti ionako prilično nestabilnu financijsku poziciju. U tom slučaju, dosta toga ovisit će o uspjehu prodaje verifikacijskih oznaka.

Pred Twitterom je prijelomna godina

Muskovo preuzimanje Twittera, kao i njegovi prvi potezi, koji podsjećaju na neku vrstu eksperimenta, izazvali su kontrovezne reakcije. S jedne strane, dio javnosti pozdravlja njegove najave labavljenja pravila komunikacije i tu bi mogao konkurenciji uzeti dio korisnika.

S druge strane, brojne poznate osobe najavile su napuštanje Twittera, što bi moglo i druge motivirati na sličan potez. U poslovnom smislu, za kompaniju je najvažnije kako će na sve što se događa reagirati oglašivači, i koliko će biti uspješna prodaja verifikacijskih oznaka. Uglavnom, pred Twitterom je prijelomna godina.