I Stockholm odlučio regulirati električne romobile. Gotovo su prepolovili broj koliko ih smije prometovati ulicama

Švedski glavni grad posljednji je u nizu koji je ograničio promet električnim romobilima

A woman wearing a face mask rides an electric scooter in Stockholm, Sweden, on November 20, 2020, amid the ongoing coronavirus pandemic. (Photo by Fredrik SANDBERG / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT
FOTO: AFP

Stockholm je prepolovio broj dopuštenih električnih romobila na svojim ulicama, što je najnoviji udarac popularnom, ali kontroverznom obliku gradskog prijevoza.

Gradsko vijeće švedske prijestolnice izglasalo je ograničenje broja dozvoljenih romobila na 12.000 sa sadašnjih 23.000 te smanjila broj ovlaštenih tvrtki za iznajmljivanje skutera s osam na tri.

Ograničenja stupaju na snagu 1. siječnja, a gradske vlasti će u idućim tjednima objaviti kojim će tvrtkama biti dozvoljeno zadržati dozvole za iznajmljivanje, rekli su dužnosnici nakon glasanja.

Diljem svijeta ograničeni električni romobili

Korištenje električnih romobila eksplodiralo je proteklih godina u najvećim gradovima diljem svijeta, ali i kontroverze oko njihove uporabe. Pristaše smatraju da su električni romobili prikladan oblik prijevoza, dok kritičari tvrde da zatrpavaju ulice i da mogu biti opasni pri velikim brzinama.

Nekoliko svjetskih prijestolnica uvelo je ograničenja na njihovu uporabu. Kopenhagen ih je potpuno zabranio u listopadu 2020., a ponovno je ih dopustio godinu dana kasnije, ali uz stroga pravila kojima se ograničava njihovo parkiranje i uporaba. Oslo je u srpnju smanjio broj dopuštenih romobila s 20.000 na 8.000 i zabranio da ih se vozi između 23 i 5 sati.

Pariz je uveo ograničenje brzine električnih romobila na 20 kilometara na sat. Singapur je zabranio vožnju električnih romobila na pješačkim stazama, po uzoru na Njemačku i Francusku.

Najavljene izmjene Zakona u Hrvatskoj

U Hrvatskoj su izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima bi se regulirali električni romobili, najavljene u srpnju. Između ostalog vozači romobila se više ne bi tretirali kao pješaci, kao što je to dosadašnja praksa, nego bi bili definirani kao osobna prijevozna sredstva bez sjedećeg mjesta (u tu kategoriju bi spadala i ostala slična vozila).

Po pravilima prometovanja vozači romobila bi najviše bili izjednačeni s biciklistima – moraju se kretati biciklističkom stazom, biciklističkom trakom, a ako toga nema onda prostorom predviđenim za kretanje pješaka, ali bliže desnom rubu kolnika i ne brže od prosječne brzine čovječjeg hoda. Za razliku od biciklista ne smiju se kretati kolnikom. U slučaju smanjene vidljivosti moraju nositi reflektirajuće oznake te mlađi od 16 moraju nositi zaštitnu kaciga.

U rujnu je vozač električnog romobila naletio na ženu u Varaždinu ozlijedivši je, a jedan vozač romobila je prošlog mjeseca poginuo u prometnoj nesreći u Zagrebu. Tada su iz oporbe prozvali Vladu da “nije napravila ništa” po tom pitanju te je pozvali da u saborsku proceduru hitno pošalje prijedlog zakonske regulacije. Upozorili su da “električni romobili postoje već godinama u stvarnosti, ali ne i u zakonu” te da to otvara mnoge opasnosti i za pješake i za same vozače romobila.