Iskrsnuo je dosta neugodan interni dopis Volkswagena koji bi mogao srušiti njihovu obranu oko eko-afere

U pismu CEO-u izravno se spominje softver za namještanje eko-testova

FOTO: AFP

Njemački tjednik Bild Am Sonntag u nedjelju je objavio jednu od najenugodnijih informacija dosad u skandalu s lažiranjem eko-testova dizelskih automobila u Volkswagenu. Redakcija tvrdi da ima interne Volkswagenove dokumente iz istrage koju vodi američka odvjetnička tvrtka Jones Day. Citiraju interni dopis koji je tadašnji generalno direktor Volkswagena Martin Winterkorn navodno primio 24. svibnja 2014. i zajedno s cijelim paketom drugih dokumenata odnio ga kući za vikend.

Jedan od direktora Volkswagena kojega zbog naravi njegovih zadataka (rješavanja gorućih problema) u kompaniji zovu “Vatrogasac”, u dopisu je upozorio upravu da Amerikanci spremaju istragu o Volkswagenovu korištenju softvera za namiještanje rezultata eko-testova. Autor dopisa je Bernd Gottweis koji je u to vrijeme putovao svijetom pokušavajući spriječiti rasplamsavanje skandala.

Volkswagenov odred za sprečavanje skandala

Bernd Gottweis u njemačkoj je autoindustriji poznat iz 80-tih godina kad je sprečavao skandal u Audiju. Neki njihovi modeli tada su imali tvorničku grešku koja je izazivala naglo i nekontrolirano ubrzanje automobila i tako izazvala stotine prometnih nesreća u kojima je poginulo nekoliko ljudi. Kad se Volkswagen našao u problemima s eko-testovima Gottweis je već bio u mirovini ali su ga vratili na posao da provede internu istragu. Tijekom karijere u Volkswagenu bio je na čelu Odbora za sigurnost proizvoda, interno zvan “vatrogasni odjel”. Sastavljen od inženjera, odvjetnika i drugih stručnjaka, taj je tim bio zadužen za rješavanje najvećih problema u Volkswagenovoj proizvodnji koji su se morali rješavati brzo i diskretno.

Ovo je prvi put da se u dokazima negdje izravno spominje sporni softver i da se vidi da je uprava Volkswagena znala više nego što priznaje, iako tek treba dokazati da je Martin Winterkorn kao najodgovornija osoba u korporaciji zaista vidio dopis. “Postoji kratki dopis gospodina Gottweisa o ovom pitanju, ali bilo bi krivo pretpostaviti da je iz njega tada bilo jasno kako je riječ o softveru za varanje, to nije bilo jasno”, komentirao je jedan izvor upućen u skandal za Wall Street Journal, “Ne znamo ni je li Winterkorn pročitao dopis”.

Pokušali su izbjeći istragu

Volkswagen je u travnju 2014. obaviješten da je u studiji koju su na Sveučilištu Zapadne Virginije proveli stručnjaci za emisije štetnih plinova, otkriveno da njegovi dizelski modeli Passat i Jetta ispuštaju 30 puta više dušikova oksida od dozvoljenog u normalnoj vožnji iako su prošli tvorničke eko-testove. Znanstvenici su podatke poslali kalifornijskom Odboru za zračne resurse koji je nastavio istraživati zašto je emisija duškova oksida toliko visoka.

U dopisu Winterkornu, Gottweis piše o testiranjima koje provode američke institucije i kaže da Volkswagenovi inženjeri u Americi ne znaju tamošnjim vlastima objasniti u čemu je problem. “Za pretpostaviti je da će vlasti ispitati Volkswagenove sisteme kako bi utvrdili je li kompanija instalirala softver za kontrolu emisije tijekom testiranja”. Pritisnut istragom i skandalom koji je izbio, Volkswagen je do kolovoza priznao da su nedopuštene razine emisije dušikova oksida maskirali softverom koji bi tijekom testiranja promijenio način rada motora tako da rezultati budu u okvirima zakona. Kad bi automobili došli na cestu, postali bi opasni zagađivači.

U rujnu, nakon što je američka Agencija za zaštitu okoliša objavila podatke o prevari, Volkswagen je priznao da je softver instalirao u 11 milijuna vozila u cijelom svijetu. Kompaniju čekaju nove istrage i sudske parnice u Americi i Europi koje bi je mogle stajai 46 milijardi dolara.