Iza Tesla Motorsa su paklena tri mjeseca i dosta dramatični gubici, no Musk kaže da sve ide po planu

U protekla tri mjeseca gubitak je iznosio oko 293,2 milijuna dolara

FOTO: AFP

Objavljeno je financijsko izvješće Tesla Motorsa za drugi kvartal. Gubitak im je bitno veći nego što su analitičari očekivali pa je kompanija uz izvješće objavila detaljno objašnjenje kojim pokušavaju uvjeriti investitore da i dalje posluju prema planu i mogu ostvariti zadane ciljeve za ovu godinu.

Protekla tri mjeseca u Tesli su bila prilično žestoka, ne samo zbog novog povećanja troškova, ovoga puta povezanih s dovršenjem dizajna Modela 3 i povećanja proizvodnje. Razdoblje je obilježilo i predstavljanje redizajniranog Modela S, predstavljanje tvornice baterija Gigafactory i potvrda pomalo kontraverznog preuzimanja proizvođača solarnih panela SolarCity.

Gubitak od 293,2 milijuna dolara

Kada se sve skupa zbroji, prihodi Tesle su u protekla tri mjeseca, koja je izvršni direktor Elon Musk ocijenio kao paklena, iznosili oko 1,27 milijardi dolara, dok je prihod u drugom kvartalu prošle godine iznosio oko 955 milijuna dolara.

Zabilježen je kvartalni gubitak od 293,2 milijuna dolara, odnosno 1,06 dolara po dionici. U usporedivom razdoblju lani, gubitak je iznosio 184,2 milijuna dolara. Analitičari su za Bloomberg u ovom kvartalu očekivali znatno bolje rezultate od ostvarenih. Predviđali su prihode od 1,63 milijarde dolara, a prognozirali su i da će gubitak biti znatno manji – oko 0,60 dolara po dionici.

Zacrtano povećanje proizvodnje

U izvješću stoji da je kompanija u drugom tromjesečju isporučila 14.402 automobila, odnosno 9764 Modela S te 4638 Modela X.

U priopćenju kažu i da su spremni za lansiranje Modela 3, najavljeno za kraj 2017. godine te na dramatično povećanje proizvodnje, što znači da kompanija očekuje da će u drugoj polovici godine ispuniti zacrtani plan o isporuci oko 50 tisuća električnih automobila, te daljnjih 500 tisuća auta u 2018. godini.

Potvrda ranije predstavljenih planova donekle je umirila ulagače, jer je cijena dionice Tesla Motorsa je nakon objave kvartalnih rezultata pala za tek nešto više od jedan posto, na oko 225,60 dolara. Njezina vrijednost je ove godine ukupno pala za oko šest posto.

Ključno je to što se i dalje drže najave o 500 tisuća vozila u 2018. godini, smatra analitičar iz Dougherty & Co Charlie Anderson. “Potrošili su više novca i zbog toga je ostvaren takav gubitak po dionici. Međutim, troškovi su išli na istraživanje i razvoj. Riječ je o kompaniji koja nastavlja investirati u budućnost.”

Elon Musk je naglasio da kompanija nedostatak profitabilnosti kompenzira ogromnim rastom. “Kada sve stavite na hrpu, može biti prilično zbunjujuće. Iako bi mogli pomisliti da je Tesla gubitaš, ali zapravo nije. Ne ako raste za oko 100 posto godišnje”, kazao je Musk.

Akvizicija SolarCityja

Tesla Motors je prošloga tjedna konačno i službeno proslavila otvaranje Gigafactoryja, tvornice baterija smještene u Nevadi koja s radom počinje u četvrtom kvartalu. Potvrđeno je i preuzimanje SolarCityja, tvornice solarnih panela, teško 2,6 milijardi dolara koje je izazvalo prilično burne reakcije i negodovanje Wall Streeta.

Naime, iako je Elon Musk uvjeren da bi združene kompanije Tesla Motors i SolarCity s vremenom mogle postići vrijednost od oko trilijun dolara, SolarCity trenutno posluje s ozbiljnim gubicima. Osim toga, direktor je njegov bratić Lyndon Rive, a Musk je pak jedan od većih investitora koji u kompaniji posjeduje oko 22 posto vlasništva. Pa je cijeli aranžman izazvao priličnu skepsu.

Međutim, iako je ova akvizicija predstavlja priličan rizik, ostvare li se Muskove prognoze da će spajanjem na godišnjoj razini ostvariti 150 milijuna dolara ušteda, preuzimanje bi se moglo pokazati kao dobra odluka.