Jedan novinar ima zanimljivu tezu o suludim obećanjima Elona Muska

Zanimljivo objašnjenje za dramatični zaokret u poslovnoj strategiji

Elon Musk (C), the co-founder of luxury all-electric US car maker Tesla, speaks at the StartmeupHK Venture Forum in Hong Kong on January 26, 2016. Plunging oil prices will force electric car makers to design futuristic vehicles to entice buyers if the industry is to ride out current challenges, Musk said on January 26.    AFP PHOTO / Philippe Lopez / AFP PHOTO / PHILIPPE LOPEZ
FOTO: AFP/AFP

Prošlotjedna objava kvartalnog izvješća Tesla Motorsa izazvala je brojne reakcije, ali ne zbog financijskih rezultata. Svima je jasno da Tesla investira ozbiljne količine novca i nikoga nije pretjerano iznenadio minus od 282,3 milijuna dolara nakon prva tri mjeseca ove godine.

Ono što je instantno postalo u u žarištu interesa jest izjava Elona Muska, osnivača i direktora Tesla Motorsa da ionako ambiciozan proizvodni plan od 500.000 automobila do 2020. godine pomakne za dvije godine, na još nevjerojatniju 2018. godinu. Naime, deset puta više automobila nego što je Tesla isporučila u 2015. godini i oko šest puta više nego što namjeravaju isporučiti ove godine (plan je da do kraja godine isporuče između 80.000 i 90.000 auta”.

U pismu dioničarima, Musk je istaknuo: “Peterostruko povećanje proizvodnje u sljedeće dvije godine biti izazovno i vjerojatno zahtijevati dodatni kapital, no to je naš cilj i naporno ćemo raditi na njegovoj realizaciji”. Ono što je Musk okarakterizirao kao izazovno, podrazumijeva žestoko ubrzati proizvodnju postojećih modela, pokrenuti najveću tvornicu baterija na svijetu i proizvesti stotine tisuća Modela 3, potpuno novog električnog automobila predstavljenog prije mjesec dana, koji još nije ušao u masovnu proizvodnju.

Ukratko rečeno, unatoč što je firma u posljednjem kvartalu, sada već 12 mjesec zaredom u minusu, zabilježila gubitak od 283,2 milijuna dolara, te kasni s isporukom Modela X, istovremeno planiraju drastično ubrzati proizvodnju Modela 3.

Razlozi za promjenu strategije

Za ovakvu, na prvi pogled sumanutu strategiju postoje vrlo praktični razlozi. Potražnja za Modelom 3 ogromna je, a depozite za auto već je uplatilo gotovo 400 tisuća ljudi. Što će duže čekati, to je veća vjerojatnost odustajanja od kupnje. Osim toga, Tesla mora nabaviti još novca, a ambiciozni raspored pomoći će uvjeriti investitore da ulože još.

Kompanija je dosad uporno kršila vlastite rokove, a kašnjenja s isporukom Modela X samo su posljednja u tom nizu. No, nije da Elon Musk toga nije svjestan. Prilikom objave rezultata Elon Musk je kazao sljedeće: “Hoćemo li uspjeti u zadanom povećanju volumena proizvodnje do 1. srpnja sljedeće godine? Naravno da ne. Razlog tome je što da čak i ako je 99 posto dijelova i komponenti od dobavljača spremno do tog datuma, svejedno ne možemo proizvesti automobil ako nedostaje taj jedan posto.

“No bez obzira na to, postavljeni datum moramo shvatiti ozbiljno, kako i interno tako i prema dobavljačima, i moramo odrediti penale za sve u kompaniji ili izvan nje ne uspiju ispoštovati postavljene rokove. Ako to ne bude tako, nema teorije da ćemo svih potrebnih nekoliko tisuća dijelova imti spremne na vrijeme.”

Motivacija za njega samog

Slate je, na temelju dugogodišnjeg praćenja njegova rada i dosada najbolje objavljene biografije koju je o njemu napisao novinar Ashlee VanceElon Musk: Tesla, SpaceX and the Quest for a Fantastic Future” (u prijevodu: Elon Musk: Tesla, SpaceX i potraga za fantastičnom budućnošću” Elon Musk) ponudio još jedno objašnjenje ambiciozne Muskove strategije.

Slate smatra kako ludo odvažna odluka o pomicanju rokova nije donesena prvenstveno iz praktičnih razloga ili samo zbog motivacije zaposlenika i dobavljača. Elon Musk takvu je odluku donio i zbog motiviranja samog sebe. “Elon Musk je onaj tip osobe koja najbolje funkcionira pod ogromnim pritiskom, i pod enormnom količinom andrenalina i dosadno mu je čim se mora posvetiti nekakvom problemu koji je potpuno uobičajen i svakodnevni”, kaže Will Oremus, novinar Slatea. Istu stvar Musk očekuje od ljudi koji rade za njega.

Strah od običnog

Poslati raketu na Mars, što Musk namjerava obaviti do 2018., napraviti električni superautomobili i izgraditi najveću tvornicu baterija na svijetu, to je tip izazova koji pokreću Elona Muska. Masovna proizvodnja, logistika, dobavljači, preuzimanje narudžbi, postavljanje realnih ciljeva su normalni, svakodnevni problemi koji njega naprosto izbezumljuju. “Dan kada Tesla Motors postane obična tvornica automobila je dan kada Musk više neće pronalaziti zadovoljstvo u tome što radi, a možda će se morati suočiti s tim da uopće nije stvoren za takav tip vodstva”, piše Oremus.

Stoga je Musk uzeo običan ljudski problem – povećanje proizvodnje u sljedećih nekoliko godina – i pretvorio ga u nadljudski problem. Ne samo da želi ubrzati produktivnost, on to želi učiniti u rekordnom vremenu, još nezabilježenom u povijesti autoindustrije. S ovakvim grandioznim planom, Elon Musk je ponovno prodisao, a katastrofa da će se pretvoriti u običnu osobu koja vodi običnu tvornicu automobila je izbjegnuta.

Pritisak da ispuni razumna očekivanja je nestao, a energiju će sada dobiti iz nerazumnog pritiska koji je sam postavio, tjerajući sve oko sebe na isto to. Oni koji ne pristanu na takve uvjete, slobodi su otići, a Musk će za to vrijeme, kako je sam izjavio, živjeti i spavati na kraju proizvodne linije, forsirajući sebe i sve ostale da rade jednako naporno kao i on sam.