Kako će online trgovina ozbiljno promijeniti kinesko gospodarstvo
69 posto vlasnika smartphonea u Kini koristilo mobilnu kupovinu
“Internet trgovinu u SAD-u smatraju jednom od vrsta kupovine, a u Kini je postala životni stil”, tvrdi Jack Ma, osnivač Alibabe, online trgovca koji je lani u najvećoj inicijalnoj javnoj ponudi u povijesti prikupio 25 milijardi dolara.
Rast Alibabe simbolizira streloviti rast kineskog sektora interneta i e-trgovine. Do 2016. Kina će imati 730 mlijuna korisnika interneta i 380 milijuna online kupaca, a 2010. su imali upola manjih 460 milijuna korisnika i 145 milijuna online kupaca, piše Forbes.
Velikim državnim ulaganjima u telekomunikacijsku infrastrukturu i relativno nerazvijeni sektor maloprodaje, Kina je doživila eksploziju online maloprodaje koja nudi veću raznolikost, niže cijene i jednostavnost kupovine od kuće. Ove godine se očekuje da će online trgovina dosegnuti 7,4 posto ukupne trgovine u Kini i pokriti gotovo polovicu urbane populacije. Time će Kina postati najveće online tržište na svijetu.
Sve važnija mobilna trgovina
Unutar e-trgovine, mobilna trgovina postaje sve važniji stup kineske ekonomije. Sve bolji i jeftiniji pametni telefoni drže 80 posto tržišta svih prodanih telefona i doprinose podatku da je Kina najveće svjetsko tržište pametnih telefona. Kineze privlači i jednostavnost mobilne kupovine, koja im omogućava kupnju bilo gdje i bilo kada, a posebno im je zanimljiva dok putuju na posao ili na druge obveze. Čak 69 posto vlasnika pametnih telefona u Kini je koristilo mobilnu kupovinu, dok je u SAD-u ta bojka znatno niža i iznosi 46 posto. Pored toga, tri nacionalna mobila operatera su značajno ulagala u poboljšanje infrastrukture. U srpnju 2014. zajednički su najavili planove izgradnje nacionalne 4G mreže dostupne milijardi ljudi.
Poput mobilne kupovine sve popularnije je i plaćanje preko mobitela. Bank of China je od 2010. izdala više od 200 licenci ne financijskim institucijama za pružanje usluga mobilnog plaćanja te standardizirala mobilna plaćanja. To je rezultiralo eksplozijom na kineskom tržištu mobilnog plaćanja koje je dosegnulo 228 milijuna dolara u trećem kvartalu 2014., što je peterostruko više nego godinu ranije.
Mobilni uređaji uskoro najvažnija platforma za plaćanje
Povećanjem broja korisnika pametnih telefona, poboljšanom pokrivenošću signala i porastom mobilnog plaćaja kineski mobilni sektor je skočio s 1,9 milijarde dolara u 2011., na 132 milijarde dolara u 2014. Time je dosegnuo gotovo petinu ukupnog tržišta e-trgovine. Prema predviđanju konzultantske tvrtke iResearch, mobilna trgovina će 2016. ostvariti 450 milijardi dolara i držati više od polovice online tržišta. Mobiteli će u Kini uskoro postati najvažnija platforma za plaćanje robe i usluga.
Posljednji kineski petogodišnji plan predviđa restrukturiranje ekonomije povećanjem domaće potražnje, jačanjem sektora usluga, povećanjem plaća, smanjivanjem ekonomske nejednakosti i razvijanjem strateških industrija.
Tranzicija prema domaćoj potražnji
Bivši direktor azijske podružnice Morgan Stanleya, Stephen Roach smatra da nove tehnologije, poput mobilne trgovine, mogu ubrzati kinesku tranziciju ekonomije od bazirane na izvozu i ulaganjima prema onoj koju će pokretati domaća potražnja, a tržište rada preoblikovati od sekundarnog (proizvodnja i građevina) na tercijarno (usluge s dodanom vrijednošću).
Uzevši u obzir slabiju razvijenost i neučinkovitost fizičkog maloporodajnog sektora u Kini, od e-trgovine i mobilne trgovine se očekuje da će igrati ključnu ulogu u oslobađanju platežne moći Kineza. To se posebno odnosi na manje kineske gradove gdje su mobilni uređaji primarni instrument za pristup internetu, a ponuda fizički dućana je osjetno slabija. Jedna studija je pokazala da manji gradovi, unatoč slabijoj kupovnoj moći, troše veći dio svojih prihoda na online kupovinu.
E-trgovina i mobilna trgovina povećavaju potrošnju građana jer samo 61 posto takve kupovine mijenja klasičnu, a ostalih 39 posto je kupovina stvorena online. Očekuje se da će do 2020. online kupovina povećati osobnu potrošnju za 7 posto.
Državna tehnološka strategija
Kineski premijer Li Keqiang je u ožujku ove godine predstavio državnu “Internet Plus” strategiju usmjerenu na promociju tehnološke industrije kao budućeg pokretaća ekonomije. Povećanje sektora mobilne trgovine povećat će zaposlenost, prihode i industriju usluga. Sektor online trgovine će u idućih nekoliko godina stvoriti gotovo 3 milijuna visoko specijaliziranih radnih mjesta. Plaće u online trgovini su veće nego u klasičnoj jer zaposlenici moraju imati dodatna znanja i rezultirati će smanjenjem nezaposlenosti fakutetski obrazovane radne snage.
Prema raznim studijama sektori e-trgovine i mobilne trgovine povećavaju produktivnost radnika zbog ulaganja u sve učinkovitije sustave, poput polu automatiziranih centara sortiranja pošiljki. Online trgovina je rezultirala i razvojem popratnih industrija, prvenstveno sektora za pružanje usluga.
Rastućom popularnošću mobilnih uređaja i inovacijama u mobilnom plaćanju za očekivati je da će ovaj sektor jednog dana preskočiti fizičku trgovinu. Pomoći će Kini u transformaciji prema domaćoj potražnji i tercijarnom sektoru te otvoriti brojne nove mogućnosti rasta.