Kako će online trgovina ozbiljno promijeniti kinesko gospodarstvo

69 posto vlasnika smartphonea u Kini koristilo mobilnu kupovinu

FOTO: AFP/AFP

“Internet trgovinu u SAD-u smatraju jednom od vrsta kupovine, a u Kini je postala životni stil”, tvrdi Jack Ma, osnivač Alibabe, online trgovca koji je lani u najvećoj inicijalnoj javnoj ponudi u povijesti prikupio 25 milijardi dolara.

Rast Alibabe simbolizira streloviti rast kineskog sektora interneta i e-trgovine. Do 2016. Kina će imati 730 mlijuna korisnika interneta i 380 milijuna online kupaca, a 2010. su imali upola manjih 460 milijuna korisnika i 145 milijuna online kupaca, piše Forbes.

Velikim državnim ulaganjima u telekomunikacijsku infrastrukturu i relativno nerazvijeni sektor maloprodaje, Kina je doživila eksploziju online maloprodaje koja nudi veću raznolikost, niže cijene i jednostavnost kupovine od kuće. Ove godine se očekuje da će online trgovina dosegnuti 7,4 posto ukupne trgovine u Kini i pokriti gotovo polovicu urbane populacije. Time će Kina postati najveće online tržište na svijetu.

Sve važnija mobilna trgovina

A young woman uses her mobile phone on the Star Ferry in Hong Kong, China, 28 June 2012. Chinas State Council, or the Cabinet, announced in late June measures aimed at boosting Hong Kongs anemic economic growth. The Cabinet said it will promote Hong Kongs status as a center for offshore finance using the mainlands tightly controlled currency, the yuan. It promised to encourage closer trade, education, science and technology, tourism and investment links.
Čak 69 posto vlasnika pametnih telefona u Kini je koristilo mobilnu kupovinu Imaginechina/Imaginechina/AFP

Unutar e-trgovine, mobilna trgovina postaje sve važniji stup kineske ekonomije. Sve bolji i jeftiniji pametni telefoni drže 80 posto tržišta svih prodanih telefona i doprinose podatku da je Kina najveće svjetsko tržište pametnih telefona. Kineze privlači i jednostavnost mobilne kupovine, koja im omogućava kupnju bilo gdje i bilo kada, a posebno im je zanimljiva dok putuju na posao ili na druge obveze. Čak 69 posto vlasnika pametnih telefona u Kini je koristilo mobilnu kupovinu, dok je u SAD-u ta bojka znatno niža i iznosi 46 posto. Pored toga, tri nacionalna mobila operatera su značajno ulagala u poboljšanje infrastrukture. U srpnju 2014. zajednički su najavili planove izgradnje nacionalne 4G mreže dostupne milijardi ljudi.

Poput mobilne kupovine sve popularnije je i plaćanje preko mobitela. Bank of China je od 2010. izdala više od 200 licenci ne financijskim institucijama za pružanje usluga mobilnog plaćanja te standardizirala mobilna plaćanja. To je rezultiralo eksplozijom na kineskom tržištu mobilnog plaćanja koje je dosegnulo 228 milijuna dolara u trećem kvartalu 2014., što je peterostruko više nego godinu ranije.

Mobilni uređaji uskoro najvažnija platforma za plaćanje

--FILE--A Chinese employee introduces JD Finance, a product of Chinese online shopping site JD.com, also known as Jingdong.com, during the 2015 Global Mobile Internet Conference (GMIC 2015) in Beijing, China, 28 April 2015. JD.com Inc, China's No.2 e-commerce company, reported a 62 percent rise in quarterly revenue, topping analysts' expectations as the number of active customer accounts across its sites nearly doubled from a year earlier. The first-quarter revenue of 36.6 billion yuan ($5.90 billion) exceeded an analysts' estimate of 35.65 billion yuan, Reuters reported on Friday (8 May 2015). Gross merchandise volume (GMV), or the total value of goods sold on jd.com, nearly doubled to 87.8 billion yuan in the quarter ended March, with roughly 42 percent of all fulfilled orders coming from mobile devices, the company said. Excluding certain items, losses widened to 2 cents per American depositary share, from 1 cent, as it spent heavily to broaden its inventory and on marketing. The Beijing-based company's business, like bigger U.S. rival Amazon.com Inc, is built on selling products it purchases through its own logistics network.
Kineski mobilni sektor je skočio s 1,9 milijarde u 2011., na 132 milijarde dolara u 2014. Imaginechina/Imaginechina/AFP

Povećanjem broja korisnika pametnih telefona, poboljšanom pokrivenošću signala i porastom mobilnog plaćaja kineski mobilni sektor je skočio s 1,9 milijarde dolara u 2011., na 132 milijarde dolara u 2014. Time je dosegnuo gotovo petinu ukupnog tržišta e-trgovine. Prema predviđanju konzultantske tvrtke iResearch, mobilna trgovina će 2016. ostvariti 450 milijardi dolara i držati više od polovice online tržišta. Mobiteli će u Kini uskoro postati najvažnija platforma za plaćanje robe i usluga.

Posljednji kineski petogodišnji plan predviđa restrukturiranje ekonomije povećanjem domaće potražnje, jačanjem sektora usluga, povećanjem plaća, smanjivanjem ekonomske nejednakosti i razvijanjem strateških industrija.

Tranzicija prema domaćoj potražnji

A Chinese netizen browses the website of online shopping site Taobao.com of Alibaba Group in Shanghai, China, 28 January 2015. A China regulator has accused Alibaba Group Holding Ltd of failing to clean up what it called illegal business deals on the e-commerce titan's platforms, in an unusually strong government criticism of one of the country's biggest private companies. The State Administration for Industry and Commerce (SAIC), in a report published on its website on Wednesday (28 January 2015), said many products sold on Alibaba's e-commerce websites and services infringed upon trademarks, were substandard or fake, were banned or endangered public security. Alibaba declined to comment on the report. SAIC said its report summarized a July 16, 2014, meeting between government business regulators and Alibaba, and said it had delayed releasing the report until now to avoid affecting Alibaba's September initial public offering. SAIC did not elaborate on that decision. The report was later removed from the main page of SAIC's website. (www.saic.gov.cn). "Alibaba Group has long paid insufficient attention to the illegal business activities on Alibaba platforms," the SAIC report said. The company "let that abscess fester until it became a danger," it added.
Od e-trgovine i mobilne trgovine se očekuje da će igrati ključnu ulogu u oslobađanju platežne moći Kineza Imaginechina/Imaginechina/AFP

Bivši direktor azijske podružnice Morgan Stanleya, Stephen Roach smatra da nove tehnologije, poput mobilne trgovine, mogu ubrzati kinesku tranziciju ekonomije od bazirane na izvozu i ulaganjima prema onoj koju će pokretati domaća potražnja, a tržište rada preoblikovati od sekundarnog (proizvodnja i građevina) na tercijarno (usluge s dodanom vrijednošću).

Uzevši u obzir slabiju razvijenost i neučinkovitost fizičkog maloporodajnog sektora u Kini, od e-trgovine i mobilne trgovine se očekuje da će igrati ključnu ulogu u oslobađanju platežne moći Kineza. To se posebno odnosi na manje kineske gradove gdje su mobilni uređaji primarni instrument za pristup internetu, a ponuda fizički dućana je osjetno slabija. Jedna studija je pokazala da manji gradovi, unatoč slabijoj kupovnoj moći, troše veći dio svojih prihoda na online kupovinu.

E-trgovina i mobilna trgovina povećavaju potrošnju građana jer samo 61 posto takve kupovine mijenja klasičnu, a ostalih 39 posto je kupovina stvorena online. Očekuje se da će do 2020. online kupovina povećati osobnu potrošnju za 7 posto.

Državna tehnološka strategija

(150507) -- BEIJING, May 7, 2015 (Xinhua) -- Chinese Premier Li Keqiang (L) visits the National Lab for Superconductivity at the Institute of Physics of Chinese Academy of Sciences (CAS) in Beijing, capital of China, May 7, 2015. Li made an inspection tour Thursday at CAS and in Zhongguancun, Beijing's high-tech business hub. (Xinhua/Ding Lin) (mp)
Kineski premijer Li Keqiang je u ožujku predstavio državnu tehnološku strategiju XINHUA/XINHUA/AFP

Kineski premijer Li Keqiang je u ožujku ove godine predstavio državnu “Internet Plus” strategiju usmjerenu na promociju tehnološke industrije kao budućeg pokretaća ekonomije. Povećanje sektora mobilne trgovine povećat će zaposlenost, prihode i industriju usluga. Sektor online trgovine će u idućih nekoliko godina stvoriti gotovo 3 milijuna visoko specijaliziranih radnih mjesta. Plaće u online trgovini su veće nego u klasičnoj jer zaposlenici moraju imati dodatna znanja i rezultirati će smanjenjem nezaposlenosti fakutetski obrazovane radne snage.

Prema raznim studijama sektori e-trgovine i mobilne trgovine povećavaju produktivnost radnika zbog ulaganja u sve učinkovitije sustave, poput polu automatiziranih centara sortiranja pošiljki. Online trgovina je rezultirala i razvojem popratnih industrija, prvenstveno sektora za pružanje usluga.

Rastućom popularnošću mobilnih uređaja i inovacijama u mobilnom plaćanju za očekivati je da će ovaj sektor jednog dana preskočiti fizičku trgovinu. Pomoći će Kini u transformaciji prema domaćoj potražnji i tercijarnom sektoru te otvoriti brojne nove mogućnosti rasta.