Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Je li Evan Spiegel, šef Snapchata, najvažniji biznismen na svijetu?

Snapchat je postao daleko najvažnija aplikacija za tinejdžere

ZADNJA IZMJENA: svi 22, 2016
Foto: AFP

U vremenu kada većina njegovih vršnjaka opsesivno objavljuje privatne stvari na različitim društvenim mrežama, suosnivač i direktor Snapchata Evan Spiegel nema profil na Facebooku, prestao je koristiti Twitter i obrisao je sve stare tvitove. Osim toga, ne voli davati intervjue i neobično drži do svoje privatnosti.

Umjesto aktivnostima na društvenim platformama, Spiegel je svoje vrijeme posvetio razvoju nešto drugačijeg online prostora, Snapchata, na kojem će ljudi njegovih godina provoditi više vremena nego na Facebooku ili Instagramu, i zasad mu dosta dobro ide.

Sadržaj koji nestaju na internetu

Rođen je 6. travnja 1990., a Snapchat je pokrenuo 2011. godine, s Reggiejem Brownom i Bobbyjem Murphyjem kao školski projekt za vrijeme studija na Stanfordu. Na samu ideju sadržaja koji nakon nekoliko sekundi nestaje došao je Reggie Brown, no njihovo se partnerstvo raspalo i završilo sudskom nagodbom. Bobby Murphy je ostao u firmi i obavlja funkciju tehničkog direktora.

Prema portretu koji je nedavno objavio tech portal Re/Code, Evan Spiegel je odlučio da pomalo čudan koncept za mobilne aplikacije za komunikaciju pretvori u ozbiljan biznis, tako što će ljudima ponuditi suprotno od onoga što radi konkurencija. Novinari i urednici Telegrama nedavno su isprobavali razne funkcije Snapchata i nisu se pretjerano proslavili.

Alternativa uređivanju objava

Evan Spiegel ne pokušava izgraditi novi Facebook ili Twitter. Jedna je od jedna od rijetkih social aplikacija koja nema feed. Ono što on razvija jest potpuno drugačiji koncept.Spiegel je vođen idejom da ljudima ponudi alternativu uređivanom sadržaju kakvog ljudi objavljuju na Facebooku i Instagramu.

Snapchat nije društvena mreža, nego zabavna aplikacija za komunikaciju, izgrađena na ideji dijeljenja trenutka i iskustva s drugim ljudima. “Više ne moramo uloviti trenutak u stvarnom svijetu i ponovno ga rekreirati online”, objasnio je Spiegel na konferenciji 2014. godine. “Jednostavno živimo i komuniciramo u istom trenutku.”

Ogromna popularnost među tinejdžerima

Aplikacija Snapchat funkcionira drugačije od bilo kojeg sličnog proizvoda. Korisnici među sobom dijele foto i video sdržaje, a te poruke nepovratno nestaju deset sekundi nakon što su pročitane. Važan detalj je taj da korisnici snimaju videe vertikalno umjesto horizontalno, jednostavno zato što tako i inače drže telefon u ruci.

Aplikaciju je vrlo brzo prihvatio mlađi dio populacije, a nedavno istraživanje investicijske kuće PiperJaffray je pokazalo da je Snapchat postala najpopularnija aplikacija za tinejdžere. Po nekim navodima, Spiegel i ekipa Snapchata neke funkcije i radnje na Snapchatu namjerno ostavlja razmjerno kompliciranima, kako bi odbili stariji dio populacije i Snapchat ostavili oazom za tinejdžere, kojima na Facebooku smetaju roditelji i rodbina.

Za razliku od Facebooka, koji marljivo prikuplja različite podatke o svojim korisnicima, Snapchat se takvim metodama uopće ne želi baviti. Ne pamti osobne informacije korisnika i ne prati ih po internetu zbog prikupljanja još više podataka. Snapchat ne gađa svoje korisnike personaliziranim oglasima, po čemu je Facebook poznat. Sam Spiegel naime, misli da je to pomalo jezivo.

Htio ih je kupiti Facebook

Ogroman potencijal Snapchata prepoznao je i Mark Zuckerberg, koji je za kupnju Snapchata koji u tom trenutku nije ostvarivao nikakve prihode Spiegelu ponudio vrtloglavih tri milijarde dolara. Spiegel je odbio njegovu ponudu, a mnogi su smatrali da je ovo odbijanje naivno i arogantno. Ispostavilo se da su bili u krivu.

Nedugo nakon toga, u investicijskoj rundi prikupljeno je 200 milijuna dolara s kojima je tržišna vrijednost Snapchata narasla na 15 milijardi dolara, a Spiegel se našao u društvu najmlađih milijardera na svijetu.

Snapchat trenutno ima oko 130 milijuna dnevno aktivnih korisnika, a aplikaciju u Americi koristi oko 65 posto ljudi s navršenih između 18 i 24 godina. Prema podacima Comscorea, to je 24 posto više nego prije tri godine.

Krajem travnja, Snapchat je broj jedan po broju skinutih aplikacija u 28 zemalja, odnosno gotovo dvostruko Facebooka, Twittera, Messengera i Instagram zajedno. CNBC je objavio kako je Snapchat po broju skidanja aplikacija u SAD-u prestigao Twitter. Korisnici Snapchata dnevno pogledaju 10 milijardi videa dnevno, odnosno tri milijarde više nego u siječnju ove godine.

Monetizacija platforme

Okosnicu digitalnog oglašavanja čine alati za targetiranje na temelju prikupljenih podataka o korisnicima, što je uostalom i princip na kojem su se obogatili Facebook i Google. No, Spiegel se odlučio na drugačiji pristup.

Snapchat prikazuje video oglase brendova poput Coca-Cole, McDonaldsa i Samsunga preko cijelog zaslona, na isti način na koji se pregledavaju i stvaraju sadržaji na aplikaciji, držeći telefon na uobičajen način, a Spiegel tvrdi kako je šansa da će korisnici pogledati cijeli oglas na Snapchatu devet puta veća, samo zato što ne moraju rotirati telefon.

Live Stories je glavni generator prihoda

Snapchat u 2016. cilja na 300 milijuna dolara prihoda, što je dosta impresivno s obzirom na to da su prošle godine očekivali oko 50 milijuna dolara. Glavnina prihoda dolazi od funkcije Live Stories, koja služi za uživo prenošenje događanja, poput konferencija i festivala.

Iako prihodi pojedinačno variraju o specifičnom događanju i publici, s dva centa po pregledu dolazimo do iznosa od oko 400.000 dolara vrijednom oglasnom prostoru za sadržaj koji generira 20 milijuna pregleda. Tu su i oglasi na platformi Discover, rezerviranoj za izdavače poput CNN-a i ESPN-a za objavu sadržaja, pokraj kojeg je predviđen prostor za oglašivače.

Snapchat je u segment vijesti ušao na velika vrata, nakon terorističkog napada u San Bernardinu. Snapchat je tada napravio live kanal “California Shooting” na kojem su objavljene fotografije i videi korisnika. Live prijenosi su novi veliki prioritet Snapchata i očekuje se da će ih nastaviti razvijati, razrađujući ovaj pristup.

Korporativna kultura pod utjecajem opsesije

Spiegelova opsesija s privatnim životom razumljiva je, s obzirom da su određeni dijelovi njegovog privatnog života završili na internetu. Mediji su razvukli razvod njegovih roditelja i izvukli hrpu detalja o odrastanju, a Gawker je objavio dosta neugodnu email korespondenciju, nastalu za vrijeme studija, koja tada osamnaestogodišnjeg Spiegela ne pokazuje u najboljem svjetlu.

Njegovi suradnici kažu da Spiegel svoj liderski stil gradi po uzoru Stevea Jobsa, čiji portret visi u Spiegelovom uredu. Korporativna kultura u Snapchatu također je protkana s Spiegelovom zatvorenosti i potrebom da maksimalno očuva svoju privatnost.

Mnogi zaposlenici o novim prizvodima saznaju tek iz medija, timovi rade odvojeni jedni od drugih i dobivaju samo one informacije koje su im potrebne za obavljanje posla.

‘Nisam odličan menadžer’

Mnogima takvo okruženje ne odgovara, pa je Snapchat napustilo dosta ljudi, od šefa prodaje Mikea Randalla koji je firmu napustio nakon sedam mjeseci, pa sve do direktorice operative Emily White koja je u Snapchat prešla iz Instagrama i otišla nakon godine dana.

Ipak, nije da Spiegel toga nije svjestan. Snapchat, kao i on sam, raste i razvija se u hodu. Sam Spiegel je na prošlogodišnjoj konferenciji Recodea za sebe izjavio: “Nisam odličan menadžer. Pokušavam biti sjajan vođa. Za mene, to nije proces postajanja sjajnog izvršnog direktora, nego sjajnog Evana.”

Ira Kralj
Telegram autor
1293 članka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program