Kickstarter otkrio kako je propao Zano, najuspješniji europski crowdfunding projekt

Angažirali su novinara da otkrije zašto je propao projekt s nano dronovima

FOTO: Kickstarter

Projekt mini dronova Zano je na globalnoj crowdfounding platformi Kickstarter prikupio ogromnu svotu novac, postao Kickstarterova najuspješnija europska kampanja i potom neslavno propao.

Osnivači Kickstartera su krajem prošle godine angažirali novinara Marka Harrisa da istraži što se dogodilo s projektom i tvrtkom Torquing Group koja je iza njega stajala, a Harris je svoja saznanja ovoga tjedna objavio na Mediumu.

Podsjetimo, startup tvrtka Torquing Group je prije više od godinu dana pokrenula crowdfunding kampanju s ciljem prikupljanja 190.000 dolara za financiranje proizvodnje nano dronova Zano.

Nerealno postavljeni ciljevi

Nano dronovi Zano, kako je prezentirano u kampanji, osim što lete, mogu lebdjeti i držati položaj u zraku, izbjegavati prepreke i snimati fotografije i videa, a predviđena je i funkcija video streaminga. Nadalje, kompanija je obećavala snimanje videa u HD-u, bežično punjenje, i slično, iako su na tržištu postojali 10 puta skuplji dronovi koji nisu imali navedene karakteristike.

Internet je podivljao. Torquing je ciljani iznos prikupio u prvih deset dana. Kampanja je završila 8. siječnja 2015. godine, a 12.000 ljudi koji su sudjelovali u financiranju u roku od dva mjeseca je prikupila nevjerojatnih 3,5 milijuna dolara, 20 puta više od ciljane svote.

Kako bi zadovoljili veliku potražnju i upite ljudi koji su propustili Kickstarterovu kampanju, pokrenuta je i internetska stranica za prednarudžbe putem koje je prodano još 3000 komada.

Ubrzo su počeli problemi u proizvodnji, a isporuka obećanih dronova je nekoliko puta odgađana. Iz kompanije su se pravdali kašnjenjem određenih dijelova, objašnjavali da su propeleri koji su naručeni iz Kine stigli neispravni, pa su se stoga odužili testiranja i kalibracije. Investitori su postajali sve nestrpljiviji i tražili su od kompanije da potvrdi definitivni datum isporuke.

Jedva funkcionalni dronovi

Kada je konačno krenula isporuka prvih 600 komada, internet je ponovno podivljao, ali ovaj put iz drugog razloga. Prve isporuke bile su namijenjene osobama koje su dronove naručile putem prednarudžbi na stranici, pa su ljudi koji su podržali crowdfunding kampanju pobjesnili. No pobjesnili su i kupci koji su ih dobili zbog toga što su isporučeni dronovi jedva bili funkcionalni.

Kupci su se žalili zbog toga što dronovi poskakuju prilikom slijetanja, zabijaju se u zidove, a pritužbe su se odnosile i na katastrofalnu kvalitetu videa koje su dronovi snimali. Osim toga, nije bilo nikakvih naznaka da dronovi izbjegavaju prepreke ili da se njima može upravljati gestama, a kamoli da su osposobljeni za autonomno letenje.

Daljnje isporuke su obustavljene, a na stranicama kampanje je ubrzo zatim osvanula obavijest da je tvrtka bankrotirala i da joj je dodijeljen stečajni upravitelj koji će privesti kraju nezavršene poslove i prodati imovinu tvrtke kako bi kompanija platila dio dugovanja. Naime, tvrtka ne samo da je potrošila sva sredstva prikupljena u kampanji, nego su napravili dug od milijun funti.

Preskakanje razvojnih faza

Prema Harrisovom izvješću, ključna pogreška Torquinga jest to što je kompanija preskočila fazu izrade pilot projekta i odmah krenula u punu proizvodnju. “Usprotivio sam se odluci da se u ranoj fazi obavežemo na veliku isporuku”, kazao je bivši CEO Ivan Reedman.” Jasno sam to dao do znanja ostatku ekipe, no dogodilo se to što se dogodilo. Razumijem razloge zašto se operativni tim odlučio tako postupiti – htjeli su ispoštovati postavljeni rok za isporuku.”

S druge strane, dvojica zaposlenika koji su željeli ostati anonimni, ponudila su i drugu stranu priče. U Torquingu riječ rizik nije postojala, kazao je jedan od inženjera. Tijekom prva dva mjeseca nakon kampanje na Kickstarteru, već smo bili pobjednici, a sve što je uslijedilo, bio je put nizbrdo.”

Pogrešna procjena vlastitih mogućnosti

Na kraju svega, za one koji su financijski podržali projekt nema zadovoljštine. U očima britanskih zakona, ljude koji su financirali crowdfunding kampanju ne smatra se vjerovnicima i nemaju pravo na nikakvu odštetu. Ivan Reedman, suosnivač i direktor koji je naprasno napustio tvrtku, a kao razloge za odlazak naveo je “zdravstvene probleme i nepomirljive razlike”, izgubio je ugled i trenutno je u potrazi za poslom.

Ukratko, projekt Zano je tipičan primjer onoga što se dogodi kada ljudi zagrizu više nego što su u stanju prožvakati. Ekipa iz Torquing Groupa potpuno je pogrešno procijenila vlastite mogućnosti, zaključuje Harris, jednostavno nisu shvaćali u što su se upustili dok nije postalo prekasno.