Komična strategija koja je trebala spasiti Croatiju Airlines, šokantno, nije upalila. Objavili nove goleme gubitke

Kompanija je u prva tri mjeseca poslovala s gubitkom od 114,9 milijuna kuna, što je za 19% više nego u istom lanjskom razdoblju

FOTO: Pixsell/Telegram

Unatoč porastu prihoda, Croatia Airlines (CA) u prva tri ovogodišnja mjeseca poslovala je s gubitkom od 114,9 milijuna kuna, što je za 19 posto više nego u istom lanjskom razdoblju, a posljedica je ponajviše rasta cijene goriva, stoji u financijskom izvješću te kompanije objavljenom u četvrtak. Ukupni prihodi CA u tom razdoblju dosegnuli su 213 milijuna kuna te su bili za 88 posto veći u odnosu na prvi kvartal 2021. godine.

To je još uvijek manje od ostvarenja istog razdoblja 2019. godine, što pokazuje nastavak negativnog utjecaja covid-19 krize na poslovanje kompanije, navodi se u priopćenju. Istodobno, ukupni troškovi dosegnuli su 328 milijuna kuna te su bili 56 posto veći nego lani.

“U nastalim tržišnim okolnostima na kraju promatranog razdoblja ostvaren je operativni gubitak u visini od 113,9 milijuna kuna, koji s neto rezultatom financiranja daje neto gubitak od 114,9 milijuna kuna. Potrebno je naglasiti da je ukupni efekt povećanja cijene mlaznoga goriva u prvom kvartalu 2022. godine negativno utjecao na financijski rezultat za 21,8 milijuna kuna, uz to jednokratna stavka povrata zrakoplova A320, koji je izašao iz flote, povećala je troškove za 5 milijuna kuna”, navode iz te zrakoplovne kompanije.

Rast naleta u prvom tromjesečju

Prvo tromjesečje obilježio je rast naleta za 113 posto u odnosu na prvo tromjesečje 2021. godine, uz rast ukupno prevezenih putnika za 178 posto na 200.721. Pritom je u domaćem redovitom prometu broj putnika veći za 122 posto, a u međunarodnom redovitom prometu za 214 posto u odnosu na prvi kvartal 2021. godine. Ostvareni putnički kilometri povećani su za 188 posto, uz putnički faktor popunjenosti (PLF) od 51,4 posto što je 6,6 postotnih bodova više u odnosu na prvi kvartal 2021. godine, navodi se u priopćenju.

Ukupna prodaja za prvi kvartal 2022. godine tri puta je veća od prodaje za isto razdoblje 2021. godine. Trenutni booking za idućih šest mjeseci – od svibnja do listopada – pokazuje značajan oporavak u odnosu na prošlu godinu i veći je 2,3 puta, ali je istovremeno još uvijek manji za 54 posto usporedivo s bookingom istog razdoblja za ljeto 2019. godine, navode iz te kompanije.

Iz CA ističu i da se ponašanje putnika kod kupovine i rezervacije karata znatno promijenilo u odnosu na pretpandemijske godine. Prevladavala je dinamika kasnog bookinga, a takvo kretanje nastavlja se i tijekom 2022. godine.

Među glavnim rizicima poslovanja – cijena goriva

Iz nacionalnog zrakoplovnog prijevoznika navode i da je poslovanje zrakoplovnih kompanija, pa samim time i njihovo, u 2022. godini suočeno s više glavnih rizika, a održavanje ravnoteže među različitim faktorima i odgovorima na pojedine rizike postalo je složenije.”Ostvareni su značajni pozitivni pomaci u odnosu na prvi kvartal 2021. godine, međutim glavni rizici koji će u 2022. godini imati najveći utjecaj na poslovanje Croatia Airlinesa su rizik cijene goriva, cijene emisijskih jedinica, rizik pada potražnje za uslugama zračnog prijevoza”, poručili su.

“Nastavak rata u Ukrajini i nepredvidivost pandemije u pogledu njezinog nastavka i razmjera može imati značajan utjecaj na potražnju za uslugama zračnog prijevoza. Kompanija će i u idućim razdoblju nastaviti poduzimati sve mjere aktivnog upravljanja likvidnošću i optimizacije poslovanja uz nastavak daljnje racionalizacije poslovanja te provedbu aktivnosti definiranih post-covid strategijom”, navode iz CA.

Također, ističu da će tijekom ovogodišnje ljetne sezone izravno povezati Hrvatsku i 21 međunarodno odredište, odnosno 22 europske zračne luke, a zrakoplovi kompanije pritom će letjeti na 41 međunarodnoj liniji. Ljetnim redom letenja kompanija će dodatno proširiti mrežu međunarodnih odredišta uvođenjem pet novih međunarodnih linija iz Zračne luke Split u Amsterdam, Bukurešt, Dublin, Milano i Stockholm. Također se planira i intenziviranje letova na postojećim linijama u međunarodnom i domaćem prometu.

Strategija koja ih je trebala spasiti

Mali podsjetnik. Kompanija se u kolovozu prošle godine pohvalila novom strategijom koja je trebala spasiti poslovanje. Tada su poručili kako su im konzultanti, za koje nije objavljeno koliko su plaćeni, objasnili da moraju biti “učinkovitiji i konkurentniji”. Objava je, naravno, naišla na niz kritika i podsmjeha u javnosti, a iz strategije se nije moglo iščitati ništa što nije opće poznato.

Inače, iako je pandemija koronavirusa teško pogodila zrakoplovne kompanije, nacionalni avioprijevoznik je i prije 2020. godine gomilao gubitke. Država im je redovito davala novac pa je tako Croatia Airlines u posljednjih desetak godina, kroz razne oblike pomoći, primila najmanje oko milijardu i pol kuna.