Konačno stižu Bradleyi. Može li njihova modernizacija izvući Đuru Đakovića iz ponora

Očekuje se i da će slavonskobrodsku firmu uskoro preuzeti češki ulagač

Vlada je nedavno objavila da je nakon nekoliko godina postignut dogovor sa SAD-om oko nabave borbenih vozila Bradley. Mnogi taj posao vide kao priliku za spas slavonskobrodske kompanije Đuro Đaković, koja se već godinama bori za opstanak.

Hrvatska nabavlja ukupno 89 borbenih vozila, od kojih bi 62 trebala biti u operativnoj funkciji, 22 bi služila za rezervne dijelove, a njih pet za obuku vojnika. Vrijednost ugovora je 196 milijuna dolara, od čega američka donacija iznosi oko 51 milijun dolara. Radi se, naravno, o rabljenim vozilima, što otvara priliku da Đuro Đaković ozbiljno zaradi poslom modernizacije Bradleya.

Potpora od 430 milijuna kuna i češko ulaganje

Krajem prošle godine Europska komisija odobrila je plan restrukturiranja te slavonskobrodske kompanije. Odobrena je potpora od 430 milijuna kuna kojima će se financirati restrukturiranje. Osim toga, češki ulagač, koji je s oko 18 posto najveći pojedinačni dioničar ĐĐ-a, trebao bi uložiti još oko 500 milijuna kuna, čime bi postao i većinski vlasnik.

Još u svibnju prošle godine Europska komisija odobrila je pomoć za spašavanje u iznosu od 300 milijuna kuna, u vidu vladine garancije za kredit, kako bi se očuvala likvidnost kompanije i izbjeglo zaustavljanje proizvodnje. No, posljednja pomoć, odobrena krajem prošle godine, kojom će se financirati plan restrukturiranja, trebala bi omogućiti dugoročnu održivost poslovanja, s kojom je Đuro Đaković u prošlosti imao problema.

Đuro Đaković je i 2014. prolazio kroz restrukturiranje

Đuro Đaković je već jednom prošao kroz proces restrukturiranja, ali očito se tada nisu uspjeli uspostaviti neki dugoročni temelji za uspješno poslovanje. U sklopu tog restrukturiranja napravljena je dokapitalizacija kroz izdavanje novih dionica Đuro Đaković Holdinga, te je prikupljeno 87 milijuna kuna.

Nakon toga, Holding je s oko 85 milijuna kuna dokapitalizirao tvrtku kćer Đuro Đaković Specijalna vozila . Uglavnom, sva ta ulaganja bila su usmjerena u proizvodnju, donosno modernizaciju i nabavku nove opreme.

Česi nude novu perspektivu

Trenutno Đuro Đaković ima nešto bolju perspektivu, ako zbog ničeg drugog, onda zbog toga što je najveći pojedinačni dioničar, a vjerojatno uskoro i većinski vlasnik, češka CSG Grupa, koja se također bavi proizvodnjom za vojne potrebe. Iz tog se podatka može zaključiti da će i budući razvoj Đure Đakovića ići u tom smjeru.

Što se tiče poslovnih rezultata, grupacija Đuro Đaković u prvih devet mjeseci prošle godine poslovala je s gubitkom od oko 54 milijuna kuna. Ukupni prihodi u istom razdoblju iznosili su 253 milijuna kuna.

Najveće prihode unutar grupacije imaju upravo Specijalna vozila, koja se bave proizvodnjom vojnih vozila i željezničkih teretnih vagona. U prvih devet mjeseci ta je tvrtka uprihodovala 192 milijuna kuna, ali je završila u gubitku zbog rezervacija troškova za otklanjanje nedostataka na nekim ranije isporučenim vagonima. Inače, Specijalna vozila glavninu svojih prihoda ostvaruju na inozemnim tržištima.

Najveći dioničar je češka kompanija s 8200 zaposlenih

Češki CSG, najveći pojedinačni dioničar Đure Đakovića, je Holding sastavljen od 28 kompanija. Zapošljavaju više od 8200 radnika i prisutni su na više od 70 tržišta. Bave se proizvodnjom za automobilsku industriju, avijaciju, željeznice, i obrambeni sektor, a u 2020. godini ostvarili su prodaju od oko milijardu eura.

S obzirom na to da se u nekim segmentima bave sličnim stvarima kao i Đuro Đaković, njihovo iskustvo i prisutnost na tržištima moglo bi, napokon, slavonskobrodskoj kompaniji osigurati održivo poslovanje.