Konzum predstavio online uslugu Klik s kojom namjeravaju promijeniti kulturu kupovanja na ovim prostorima

U novi distribucijski centar na Vrbanima uloženo je 30 milijuna kuna

30.11.2015., Zagreb - Otvorenje novog logistickog centra Agrokora pod nazivom Konzum Klik za online prodaju. Darko Knez, Ivan Santoric, Jure Rados. 
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Pitam akademskog slikara Stipana Tadića je li završio sliku na kojoj želi naslikati cijeli svoj život, svi su pisali o toj slici. Dok lijepi zadnje potpise na slike na zidovima, kaže da nije i da ne zna kad će, ali da zna da će se odmah zatvoriti u atelje i vratiti se svom core biznisu, osamljenom i mukotrpnom umjetničkom radu.

Upravo je završio najveći mural u Hrvatskoj na zgradi bivšeg Getroa na Vrbanima u Zagrebu, gdje je sad novi Konzumov distribucijski centar, prvi takav centar u Hrvatskoj podređen isključivo online prodaji. Predsjednik Uprave Konzuma Darko Knez ističe da je to najveći mural u Hrvatskoj, 2000 kvadrata, mogli su ući u Guinessovu knjigu rekorda da je Tadić oslikao cijelu fasadu, tako je to u korporativnom svijetu, veličina je bitna.

Investirali su 30 milijuna kuna u distribucijski centar

30.11.2015., Zagreb - Otvorenje novog logistickog centra Agrokora pod nazivom Konzum Klik za online prodaju. Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
30.11.2015., Zagreb – Otvorenje novog logistickog centra Agrokora pod nazivom Konzum Klik za online prodaju.
Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
PIXSELL

Na Zagrebačkoj aveniji grad je tako dobio novi hibrid street arta, komercijale i poslovne arhitekture; Tadić je oslikao i unutrašnjost novih poslovnih prostora Konzuma, a arhitektica Suzi Škevin dizajnom interijera postavila novi, otvoreniji i topliji korporativni kod, dosad netipičan za Agrokor. Nije riječ samo o površnim promjenama, Tadića smo u ponedjeljak sreli na prezentaciji najvažnijeg Konzumova strateškog projekta nakon kupnje i integracije Mercatora, pokretanju usluge Konzum Klik koja bi trebala promijeniti način na koji se u ovim krajevima kupuje špeceraj.

Prodaja u novom sučelju Konzum Klika krenula je prije desetak dana. U novi distribucijski centar, prvi u Hrvatskoj napravljen isključivo za online prodaju, uložili su 30 milijuna kuna, veći dio u opremu. Sa 150 zaposlenih, 8000 artikala i novim web sučeljem, Konzum želi uberizirati maloprodaju hrane u Hrvatskoj i početi digitalizaciju biznisa koja će kulminirati “balkanskim Alibabom”, platformom A007. Ta bi platforma prema vrlo neslužbenim informacijama mogla početi s radom već iduće godine i na internet dovesti svu Agrokorovu prodaju i usluge. Konzum Klik razvijaju kao zasebni projekt.

Postavljena logistička infrastruktura

“Ovo je sada dark center, posvećen samo online dostavi i povećanju efikasnosti”, rekao je Knez na prezentaciji, “U kratkom roku možemo ga unaprijediti u polautomatsko skladište, nakon toga u automatsko, a za dronove…to ćemo vidjeti. Najbitnije imamo-postavljenu logističku i digitalnu infrastrukturu”.

Konzum je imao previše poslovnih argumenata za digitalizaciju trgovine da bi ih ignorirao. Kupci su bili nezadovoljni njihovim starim sustavom koji se temeljio na komisioniranju robe iz Konzumovih trgovina. “Nismo imali jedinstveni nadzor zaliha pa smo morali nuditi zamjene, dostave su znale kasniti, kupci nisu mogli dobiti točno onu kvalitetu i svježinu koju su htjeli, asortiman je bio preuzak, vremenski slotovi bili su predugi. S ovim distribucijskim centrom i poboljšanim web sučeljem razvili smo potpuno novu generaciju usluge”, nabrojio je Knez.

Online prodaja u EU raste 14 posto godišnje

Online prodaja u Europi raste 14 posto godišnje, ima 7 posto udjela u ukupnoj maloprodaji i dok na najjačim europskim tržištima online prodaja doseže vrijednost desetaka milijardi eura (u Njemačkoj, primjerice, tržište online prodaje vrijedi 71.9 milijardu eura), u Hrvatskoj se ono procjenjuje na 280 milijuna eura. “Najveće barijere poput nepovjerenja u digitalno plaćanje i penetracije interneta u Hrvatskoj se smanjuju. Ubuduće očekujemo puno veći rast”, rekao je Knez.

U Hrvatskoj ukupna online prodaja raste 24 posto godišnje i nosi 4 posto ukupne maloprodaje. 74 posto ljudi koristi internet, 28 posto ih kupuje preko interneta, 3 posto ih kupuje dominantno preko interneta. Konzumov web shop pokazao je na koji bi način na takvom tržištu mogli dizati promet.

Šest puta veća prosječna kupovina na internetu

Prema podacima koje daje Konzum, prosječna vrijednost kupovine u Maxi Konzumu je 70 kuna, u Super Konzumu 110 kuna. U Konzum web shopu – 630 kuna i preko 50 artikala, nitko ne naručuje dostavu za dvije stvari. Dok su u trgovinama špice prodaje vikendi, na internetu su to utorak, srijeda i petak.

“Način i struktura kupovine su sasvim drugačiji na internetu nego u trgovinama”, objašnjava Knez “Neki kupci koriste internet kao shopping listu, gotovo trećina popunjava narudžbu cijeli tjedan. Velika većina kupaca naručuje dostavu velikih artikala, cijelih paketa mlijeka, vode, sokova, deterdženata, a ne naručuje, primjerice, pekarske proizvode. Već i dobavljači reagiraju na takvu strukturu kupnje.”

Zbog velikog tržišnog udjela demografija Konzumovih kupaca je hrvatski prosjek, ali očekuju da će im nova online usluga značajno pojačati udjel, mlađe, obrazovanije publike veće kupovne moći. Online maloprodaja hrane i pića je zahtjevna i još nitko nije pronašao savršen poslovni model. Trgovci kombiniraju fizičke i online kanale, outsourcaju online operacije kako ne bi morali ulagati u infrastrukturu, ili se opredjeljuju isključivo za online prodaju poput američkog Peapoda, prodaju samo uslugu dostave hrane raznih trgovaca kao što to čini Instacart.

Dosta rastu potražnja dostave izravno od proizvođača i trgovci fokusirani na određene kategorije i segmente, poput njujorškog startupa Blue Apron koji je pokrenuo novi način prodaje gdje ne naručujete robu nego jelo koje želite skuhati, a oni dostave svježe namirnice i recept za njega. Takvi startupi u SAD-u trenutno skupljaju desetke milijuna dolara u početnim rundama financiranja.

Jedna od zanimljivijih promjena koju je internet donio u prodaju špeceraja je mogućnost skaliranja rasta tržišnog udjela, ne trebate graditi lance trgovina da biste širili udjel, već uz manja ulaganja s pogođenim poslovnim modelom i dobrom uslugom možete rasti višestruko. U Francuskoj je Leclerc sa 640 trgovina preko internet prodaje uzeo 20 posto tržišta i nakratko oteo primat lideru Carrefouru koji ima gotovo 1000 trgovina u zemlji. To im je uspjelo ponajviše zahvaljujući drive-in uslugu koja je osvojila Francusku rješavajući problem ljudima koji nikad nisu kući, omogućivši im da online narudžbe pokupe usput. Casinov brend Geant sada tu uslugu širi na cijelom Bliskom istoku i odnedavna u Africi.

Gdje u svim tim trendovima Konzum Klik?

Koncept njihove nove usluge je preseljenje iskustva kupnje u Konzumovim supermarketima na praktičnije i efikasnije online okruženje, uz dodatak drive-in usluge koja u sklopu Konzum Klika počinje od siječnja. Kupci mogu birati vrijeme dostave u različitim rokovima, od 2 sata do 24 sata. Specijalna ambalaža za dostavu omogućuje isporuku smrznute hrane, svježeg voća i povrća i besplatna je, za razliku od vrećica u trgovinama. Kupac kao kod Ubera čim naruči dostavu dobiva ime i prezime i kontakt vozača i može ga ocijeniti.

Cijene su iste kao u Super Konzumu, akcije, skupljanje bodova i drugi loyalty programi su isti kao i trgovinama a Konzum Klik će dodavati i posebne ponude za internnetsku kupnju. Najveći posao napravljen je u pozadini, u razvoju i optimizaciji pretraživanja. Pojačali su matične podatke o proizvodima, omogućili čitanje pravih deklaracija na fotografijama, omogućili pretraživanje više artikala istovremeno, angažirali su lingviste kako bi se hrana mogla tražiti u raznim hrvatskim dijalektima.

Online prodaja hrane još je vrlo rizičan biznis

Hrana i piće još uvijek imaju tek jednoznamenkast udjel u ukupnoj online prodaji, ni približan udjelima koje imaju odjeća ili elektronika, isplativost ovog Konzumova ulaganja je teško pitanje na koje je sada jedini odgovor prednost pred konkurencijom.

Online prodaja i dostava špeceraja su općenito su novo tržište, u Hrvatskoj djevičansko. Njezin udjel u ukupnoj online prodaji u Europi nigdje nije veći od 4,4 posto kako je slučaj u Velikoj Britaniji. U Francuskoj je 3,6 posto, u Njemačkoj 0,8 posto. Najbrže rate u Nizozemskoj. Tržišta se, međutim, razvijaju u posve različitim smjerovima, u nekim zemljama dominira drive-in, u drugima dostava iz više trgovina i sve su velike operacije na području online prodaje hrane poslovni rizik. “Dosadašnja iskustva na svjetskim tržištima pokazala su da se tržišni udjel s vremenom dramatično mijenja”, kaže Knez, “Morate hrabro investirati i staviti kupca u središte operacije. Ovo je, kaže, po svoj prilici igra u kojoj jedan pobjeđuje, i to onaj koji prvi krene.