Nekad je nužno odabrati stranu

Krenulo je. Zbog koronakrize najveće globalne kompanije otpuštaju stotine tisuća radnika

Disney je zbog korone morao zatvoriti zabavne parkove. Sada bez posla ostaje 28 tisuća njihovih radnika

SINDELFINGEN, GERMANY - SEPTEMBER 02: Workers assemble the new S-Class Mercedes-Benz passenger car at the new "Factory 56" assembly line at the Mercedes-Benz manufacturing plant on September 2, 2020 in Sindelfingen, Germany. The luxury car is the 11th generation S-Class and is scheduled to reach dealers in November. (Photo by Lennart Preiss/Getty Images)
FOTO: Getty Images

Mjere za suzbijanje epidemije koronavirusa ostavile su duboki trag na globalnom gospodarstvu. Veliki broj zemalja u drugom tromjesečju imao je rekordan pad BDP-a.

Ograničenja kretanja utjecala su na mnoge sektore. Najjače su pogođeni sektori turizma, pa onda i prijevoza, a kriza se iz njih proširila i na ostale dijelove ekonomije. Sve to natjeralo je brojne svjetske kompanije na izradu planova za preživljavanje krize, s obzirom na to da je situacija i dalje prilično neizvjesna, a oni uglavnom uključuju značajno smanjenje broja zaposlenih.

Disney otpušta 28 tisuća radnika

Jedno od najvećih otpuštanja najavila je u utorak američka kompanija Walt Disney. Iako se radi o medijskoj kompaniji za koju bi na prvu mogli pomisliti da bi u doba pandemijskih restrikcija mogla profitirati jer ljudi više vremena provode u kućama, pa onda i pred ekranima.

No, stvar je u tome da se dobar dio Disneyevog poslovanja odnosi na zabavne parkove i kruzere. Taj segment njihovog poslovanja žestoko je pogođen protuepidemijskim mjerama, pa će Disney prema najavama biti prisiljen otpustiti oko 28 tisuća radnika.

Prije pandemije samo u zabavnim parkovima Disney je zapošljavao oko 100 tisuća ljudi, dok im je ukupan broj zaposlenih prošle godine iznosio 223 tisuće.

Continental najavio 30 tisuća otkaza

Njemačka multinacionalna kompanija Continental, koja proizvodi auto dijelove – od dijelova za kočione sustave do guma, također je najavila otkaze. U sklopu plana restrukturiranja namjeravaju do 2025. godine smanjiti broj radnika za 30 tisuća. Otkazima će najviše biti pogođena matična zemlja – Njemačka, gdje je predviđeno 13 tisuća otkaza.

Iako se početkom ljeta činilo da se prodaja automobila oporavlja, u kolovozu je opet došlo do pada na nekim od najvećih tržišta poput Francuske ili Španjolske. U Continentalu smatraju da se sve do 2025. godine tržište automobila neće vratiti na razine iz 2017. tako da, barem kratkoročno, nemaju baš previše razloga za optimizam.

Autoindustrija je i inače pod velikim pritiskom jer s jedne strane ih je pogodila kriza zbog korone, dok s druge strane postoje veliki zahtjevi za ulaganjem u istraživanje i razvoj s obzirom na pojavu novih tehnologija koje će zamijeniti klasične motore s unutarnjim sagorijevanjem. Continental ukupno zapošljava 232 tisuće radnika od čega 59 tisuća u Njemačkoj.

Američke aviokompanije planiraju otkaze za 50 tisuća ljudi

Korona je teško pogodila avioindustriju, pa su američke kompanije najavile otkaze za 50 tisuća ljudi ako im se ne osigura daljnja državna pomoć. Pandemija je smanjila potražnju za letovima te je ona na domaćim letovima u SAD-u manja za oko 30 posto u odnosu na prošlu godinu, dok je pad na međunarodnim linijama još i veći.

American Airlines najavio je da bi mogao otpustiti oko 19 tisuća ljudi, nakon isteka dosadašnjih mjera pomoći, odnosno potpora za isplatu plaća radnicima, što završava ovih dana. United Airlines najavio je 12 tisuća otkaza, dok se ostatak do 50 tisuća odnosi na manje avioprijevoznike.

Ako se najave zaista i ostvare, to će biti samo nastavak smanjenja broja zaposlenih u američkom avio sektoru. Naime, četiri najveća avioprijevoznika do sada su smanjila broj zaposlenih za oko 150 tisuća.

Shell zbog krize u naftnoj industriji otpušta 9 tisuća radnika

Naftna multinacionalna kompanija Royal Dutch Shell , kao odgovor na globalni pad potražnje za naftom planira uštede u vidu otkaza za sedam do devet tisuća radnika. Predviđeno je da bi od te brojke oko 1500 radnika moglo dobrovoljno napustiti kompaniju, a plan je da se otpuštanja realiziraju do 2022. godine. Za sada nema informacija gdje, u kojim zemljama, bi se ta otpuštanja mogla dogoditi.

Iz Shella su poručili da su na ovaj potez primorani zbog “budućnosti kompanije”. Shell diljem svijeta zapošljava oko 83 tisuća ljudi, a od početka pandemije imaju snažan pad profitabilnosti. U prvom kvartalu neto dobit im je pala za 46 posto, na 2,9 milijardi dolara. U drugom kvartalu pad se dodatno produbio te je neto dobit iznosila 638 milijuna dolara, što je pad od čak 82 posto.