U Volkswagenu se upravo rasplamsao nezapamćeni rat među direktorima, umiješao se i Wolfgang Porsche

Direktor Martin Winterkorn ne dopušta da ga smijeni drugi klan

Najveća europska automobilska grupacija Volkswagen AG, koju nadziru obitelji Porche i Piech, trenutačno vodi bitku za vlast, obzirom da je glavni izvršni direktor Martin Winterkorn kazao da se čvrsto odupire nastojanjima da ga se smijeni.

Kriza je nastupila u petak, kad je Ferdinand Piech, član odbora i unuk izumitelja popularne Bube, kazao da je izgubio povjerenje u Winterkorna. Piech je za njemački magazin Spiegel Online, kazao da je na distanci s Winterkornom, potaknuvši špekulacije da je u potrazi za novim izvršnim direktorom.

U nedjelju je, pak, postalo jasno da se Piechov rođak Wolfgang Porsche ne slaže s njim. Potonji je član odbora u Porcheu, tvrtki koja upravlja sa 50,7 posto dionica VW-a. “Dr. Piech izjavljuje osobni stav”, kazao je Porsche u izjavi. “Sadržaj i činjenice nisu bile utvrđene s ostatkom obitelji”, završava. Piech nije komentirao.

Winterkornov uspjeh u Volkswagenu

winterkorn merkel
Winterkornovi pristaše kažu da je značajno povećao utjecaj tvrtke

 

Winterkornovi podržavatelji brane njegovu poziciju, argumentirajući da je povećao prodaju i profit i proširio zonu utjecaja Volkswagena. Time je, tvrde oni, stvorio globalnu automobilsku silu, koja će preteći Toyotu i General Motors, trenutačno vodeće u prodaji.

Međutim, niske profitne marže prisilili su Winterkorna pokrenuti globalni program rezanja troškova u iznosu od 5 milijardi eura, dok mu se ni poslovni ulog u američku tvornicu u Tenneseeju nije isplatio. Pokušaj boljeg uspjeha u SAD-u propao je. Od 10 milijuna prodanih vozila u svijetu, tek je 600 tisuća prodano na američkom tržištu. Najviše se zamjeri loš dizajn Volkswagenovih SUV-a, koje Amerikanci jednostavno ne smatraju dovoljno atraktivnima za kupnju.

Winterkorn je bio Piechov štićenik. Kad je Piech bio izvršni direktor VW-ovog luksuznog branda Audija, doveo je Winterkorna, koji je tad bio menadžer u Boschu, i postavio ga za tehničkog direktora. Kasnije, kad je Piech postao predsjednik uprave Volkswagena, Winterkorna je postavio za direktora Audija i time mu utabao stazu na putu do generalnog direktora VW-a, što je i postao 2007. godine.

Piecha nitko ne podržava

FRANCE-AUTO-SHOW-PREVIEW-VOLKSWAGEN
Ferdinand Piech i Wolfgang Porsche

 

Opće je uvjerenje bilo da su obje obitelji, i Porsche i Piech, dogovorile da 67-godišnji Winterkorn preuzme nadzorni odbor, na čelu kojega je 77-godišnji Piech, kad ovaj ode u mirovinu 2017. godine. Sad je taj scenarij doveden u pitanje. Obitelji Porsche i Piech zajedno drže pet od 20 mjesta u odboru i dogovorili su se za jednoglasno mišljenje.

Piech je poznat po svojim kriptičkim porukama, za koje se vjeruje da su upućene direktorima koji su mu pali u nemilost. U jednom je intervjuu za The Wall Street Journal 2006. godine kazao kako je budućnost tadašnjeg izvršnog direktora Bernda Pitschetsriedera potpuno otvorena. Nekoliko mjeseci nakon toga na Pitschetsriederovo je mjesto zasjeo Winterkorn.

Winterkorn utrostručio profit VW-a

Winterkornovi podržavatelji ističu procvat tvrtke od njegova imenovanja 2007. godine. Prodaja je porasla za 77 posto, što znači više od 10 milijuna prodanih vozila. Prihodi su porasli 92 posto i iznosili su 202 milijarde eura, a neto profit se utrostručio i iznosio 10,8 milijardi eura. “Zašto bismo bez ikakva valjanog razloga prekidali tako uspješnu priču”, pitaju se ljudi bliski Winterkornu.

“Svi su vrlo iznenađeni, nitko ne razumije Piechove namjere”, kažu osobe upoznate sa situacijom. I dok Winterkorn odbija komentirati, njemu bliske osobe kažu kako je odlučan ostati na čelu odbora do kraja potpisanog ugovora, što bi bilo 2016. godine. “Za njega je to posao, kao i uobičajeno”, kaže osoba bliska njemu.

Moćna podrška

Obzirom da ga iz obitelji Porsche nitko ne podržava, izgleda da nitko ne dijeli Piechovo mišljenje. Winterkorn, pak, ima snažnu podršku dva glavna bloka u izvršnom odboru, onom rada i onom savezne države Donje Saske. Njezin je premijer Stephan Weil kazao kako je vrlo neugodno iznenađen Piechovim komentarima.

Bernd Osterloh, moćni vođa radnog sindikata kazao je kako je Winterkornovo vodstvo u VW-u “priča o uspjehu bez presedana”. “Da se nas pita, njegov bi se ugovor produžio nakon 2016. godine”, zaključio je Osterloh.

Špekulira da bi Winterkornov zamjenik mogao biti jedan od postojećih direktora u VW grupaciji. Tako se među kandidatima nalaze Škodin šef Winfried Vahland, šef Audija Rupert Stadler, Matthias Mueller iz Porschea i Herbert Diess iz BMW-a.

Volkswagenovi budući planovi

U sljedeće tri godine VW namjerava pustiti četiri nova SUV-a, ne bi li time pridobili američko tržište. Tesla im je također na meti. Smatraju da su dostigli istu razinu kad je u pitanju vrijeme trajanja akumulatora i planiraju se poboljšavati.

U Tesli i dalje vjeruju da će njihova baterija biti bolja od Volkswagenove. U VW-u, pak, ulažu 107 milijardi dolara u istraživanja i razvoj novih modela u sljedećih pet godina. Kažu da im je elektrifikacija na prvom mjestu, što se tehnoloških prioriteta tiče. Iako i Tesla i VW svoje akumulatore kupuju kod Panasonica, VW je dodao i Samsung, a za Audi koristi i LG-jeve baterije.

U luksuznoj kategoriji možda imaju najviše prostora za uspjeh i rast. Audi i Porsche vodeći su u toj kategoriji. Iako svuda popularni, luksuzni automobili na azijskom tržištu najtraženija su roba. Porsche i Bentley najuspješnije su u Volkswagen grupaciji.

U prvoj polovici Porsche je zabilježio prodaju više od 87 tisuća primjeraka. Osim što planiraju povećati prodaju, u Porscheu vide mogućnost širenja tržišta. Zbog smanjenih troškova proizvodnju planiraju iz dosadašnjih Leipziga ili Stuttgart-Zuffenhausena preseliti u Bratislavu.

Vječno rivalstvo s Toyotom

S prodanih 10,14 milijuna vozila sitno su ispod Toyote, koja je prodala 10,23 milijuna primjeraka. Treći kvartal 2014. pokazao je kako je Volkswagenov profit narastao za 4 posto u odnosu na isto vrijeme godinu ranije. Takvim se brojkama nadaju potući Toyotu i zasjesti na čelo svjetske prodaje automobilima. Tijekom prve polovice ove godine u Toyoti su zabilježili prodaju 5,1 milijuna vozila, dok je VW sitno ispod te brojke pa njihova prodaja bilježi 5,07 primjeraka.

Kina je najveće Volkswagenovo tržište. Trenutačno Trenutačno, Toyota preuzima vodstvo nad Volkswagenom kad je u pitanju prodaja energetski učinkovitih vozila.

Nakon što je šest uzastopnih godina bilježen pad, europska automobilska industrija nada se rastu 2 do 3 posto za 2014. godinu. Audi i Porsche zajedno čine 18 posto volumena VW-ove prodaje, ali predstavljaju gotovo dvije trećine ukupne dobiti tvrtke u prošloj godini.

Uz relativno visok gospodarski rast, tržišta u nastajanju poput Kine i Indije obećavajuća su za autoindustriju.