Liberalni Economist jako je napao spajanje AT&T i Time Warnera, kažu da takve strukture truju ekonomiju

Kažu da je vertikalno spajanje na ovoj razini jako loše za konkurentnost

Pedestrians walk by the Time Warner Center in Columbus Circle on October 23, 2016 in New York City. AT&T and Time Warner have agreed to an $85 billion deal one of the biggest media tie-ups ever. The move, announced Saturday evening, will help AT&T expand beyond wireless and Internet service into programming. Time Warner (TWX) is the parent of CNN, TNT, HBO, the Warner Bros. studio, and other channels and websites.       Photo by /UPI, Image: 303717930, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, UPI
FOTO: Profimedia, UPI

“Jedan od najvećih problema s kojim se suočava američka ekonomija je slabljenje konkuretnosti. U domovini slobodnog poduzetništva, dvije trećine industrije u devedestima je postalo koncentrirano, djelomično zbog mnoštva kompanija koje su se tada spojile”, piše liberalni Economist u novom broju, u kritici najavljenog spajanja Time Warnera i AT&T-a.

“Takve velike birokratizirane strukture gomilaju novac, manje investiraju, guše nove tvrtke koje stvaraju radna mjesta i održavaju cijene visokima. Drugim riječima, truju ekonomiju”, kaže Economist. “Upravo bi jačanje konkurentnosti trebalo bi postati prioritet novog američkog predsjednika i Kongresa. A sada, telekomunikacijski div AT&T, peta najveća američka kompanija po profitu, želi kupiti Time Warner, drugu najveću medijsku kompaniju”.

Dodatno jačanje korporativne moći

Ovaj aranžman težak vrtoglavih 109 milijardi dolara nije tek jednostavan predmet za regulatore, jer u ovom slučaju kompanija ne kupuje svojeg rivala nego svojeg dobavljača. S tim u vezi, postoji prilično uvjerljiva teza da bi aranžman ograničio mogućnost izbora potrošača u onom dijelu ekonomije koja bi trebala obilovati raznovrsnim resoursima, te dodatno ojačao ionako zabrinjavajuću koncentraciju korporativne moći. To bi, piše Economist, moralo biti zaustavljeno.

Biznis koji se vrtio oko onoga što Amerika gleda i kako komunicira već je doživio nekoliko ozbiljnih promjena. Još 1984. godine monopol AT&T-a kao nacionalne telekomunikacijske kompanije je prekinut. Između 1990. i 2010. godine ekspanzija interneta i mobilne telefonije dovela je do sumanutih biznis kombinacija u tom sektoru.

Ljudi danas znatno manje kupuju plaćaju pakete programa koje nude tradicionalne TV kuće i radije gledaju online ono što ih zanima, uključujući sadržaje koje nudi Netflix i Amazon. Osim toga, sve više gledaju svoje pametne telefone, a sve manje televiziju.

Blokiraju horizontalna, ali ne i vertikalna preuzimanja

Telekom div AT&T koji 80 posto svoje zarade ostvaruje od mobilnog i fiksnog širokopojasnog pristupa internetu i telefonskih linija sada želi kupiti Time Warner, u čijem su vlasništvu između ostalog HBO i Warner Brothers, i tako osnažiti svoj medijski biznis.

Regulatori za zaštitu tržišnog natjecanja ranije su blokirali horizontalna spajanja telekoma u kojima su kompanije htjele kupiti svojeg konkurenta. Spriječili su AT&T-ovo preuzimanja kompanije T-Mobile 2011. godine i Comcastovo preuzimanje TWC-a 2015. godine.

Ipak, nešto blagonaklonije gledaju na na vertikalna spajanja, u kojima se tvrtke povezuje sa svojim dobavljačima – kao primjerice kada kompanija kojoj je core biznis internet kupuje kompaniju koja proizvodi sadržaj. Comcastu je dopuštena akvizicija NBC Universala 2011. godine, no pod uvjetom da sadržaj koji ta TV kuća stvara mora biti dostupan konkurenciji i isto tako, otvoren za sav drugi sadržaj. Na taj način regulatori su htjeli osigurati zaštitu načela mogućnosti izbora potrošača.

Industrija je već postala rentijerska oaza

No, postoje dva glavna razloga zbog kojih bi regulatori u ovom slučaju trebali zauzeti tvrđe stajalište. Prvo, telekomunikacijska industrija već je postala rentijerska oaza. Amerikanci plaćaju mobilne i broadband usluge barem 50 posto više nego ljudi u drugim bogatim zemljama.

Za svaki dolar investiran u infrastrukturu, američki operateri zarade 28 centi operativnog profita godišnje, znatno više od europskih firmi koje zarađuju 18 centi. To je prilično dobra ilustracija nedostatka konkurentnosti. AT&T i Verizon kontroliraju oko 70 posto mobilnog tržišta, i jedine su dvije kompanije s dosegom od 90 posto Amerikanaca u poslovnom segmentu koji se odnosi na brzi pristup internetu. Nedostatak konkurencije u području pružanja internetskih usluga mogao bi negativno utjecati na konkurente koji stvaraju sadržaj.

Zašto su platili 20 milijardi dolara?

Udruženi AT&T i Time Warner mogli bi pokušati ograničiti što gledaju kupci koji se ne mogu odlučiti na prijelaz na drugog providera i tako uskratiti gledateljstvo ostalim firmama koje stvaraju sadržaj. Naime, zaštitne mjere propisane u slučaju spajanja Comcasta i NBC-a nisu baš zaživjele u praksi.

Jedan način zaobilaženja je tzv. zero-rating plan, prema kojem provideri izdvajaju neke TV servise iz mjesečnog obračuna prijenosa podataka i na taj način ih učine atraktivnijima. Drugi način su izmjene u prikazu rasporeda sadržaja u menijima na ekranu, s ciljem pokapanja sadržaja kojeg radi konkurencija. Iako Time Warner tvrdi da mu to nije cilj, iz kojeg bi drugog razloga platio 20 milijardi dolara za Time Warner?

Stvaranje treće najveće američke kompanije

Drugo, AT&T i Time Warner imali bi ogromnu političku i lobističku moć, što bi im s vremenom omogućavalo savijanje određenih pravila, uključujući antitrustovske mjere regulatora na koje je pristao. Udruženi AT&T i Time Warner generirali bi 28 posto profita prije oporezivanja ukupne medijsko-telekomunikacijske industrije, te dva posto ukupnog korporativnog profita, što znači da je riječ o stvaranju treće najveće američke kompanije.

Propisi koji reguliraju medije i telekomunikacije već su ionako ispolitizirani, a AT&T baš i nije sramežljiva i skromna tvrtka; žestoki su protivnik net neutralnosti, pravila koja propisuju da se sav online promet mora tretirati jednako.

Ako je suditi po presedanu, regulatori u Ministarstvu pravosuđa (koji je pod kontrolom predsjednika), a ne Savezna komisija za trgovinu (koju je stvorio američki kongres) imati će veći utjecaj na konačnu odluku u pogledu udruživanja.

Sporazum baš u trenutku promjena na vrhu

To znači da do ovog sporazuma dolazi baš u trenutku u kojem se priprema promjena vostva u samom vrhu. Oni koji savjetuju udruživanje možda računaju s tim da regulatori upravo zbog smjene vlasti neće zauzeti tvrdu liniju u pogledu vertikalnog spajanja. No, to je samo još jedan razlog više za zauzimanje stava po tom pitanju.

Međutim, to je samo još jedan od razloga za odvažnost. Političari i regulatori mogli bi s vremenom odlučiti o otvaranju industrije, primjerice tako da omoguće novim kompanijama korištenje infrastrukture postojećih providera. Dok se to ne dogodi, trebali bi blokirati spajanje AT&T-ja i Time Warnera i istaknuti da je jedino konkurentnost, a ne konsolidacija put za stvaranje bolje američke ekonomije.