Ljudi iz Infobipa proglašeni su poduzetnicima godine. Ovo je priča o njihovom spektaklu u Vodnjanu

Dobitnici nagrade EY Poduzetnik godine za 2018. su Silvio i Roberto Kutić te Izabel Jelenić iz Infobipa. Podsjećamo na njihov mega uspjeh

SIlvio Kutić, Roberto Kutić i Izabel Jelenić iz tvrtke Infobip dobitnici su nagrade EY Poduzetnik godine za 2018. godinu, objavljeno je na svečanosti održanoj u četvrtak navečer u zagrebačkom klubu Lauba. EY Poduzetnik godine najveći je globalni projekt namijenjen nagrađivanju poduzetnika i njihove nagrade se danas dodjeljuju u više od 60 zemalja. Natjecanje završava u Monacu gdje se pobjednici iz svih zemalja svake godine okupljaju na izboru EY Svjetskog poduzetnika godine.

Infobip, čije je sjedište u istarskom Vodnjanu, zapošljava više od 1500 ljudi u preko 60 ureda na svim kontinentima, a kako je pojasnio jedan od osnivača tvrtke Silvio Kutić, Infobip je komunikacijska platforma u oblaku, koja omogućuje mobilnu komunikaciju poslovnih subjekata sa svojim korisnicima, na svakom kanalu i uređaju u bilo kojem dijelu svijeta. Pritom, surađuju s tehnološkim gigantima kao što su Uber, Facebook i WhatsApp. Kutić ističe da je samo u 2018. godini njihove usluge koristilo 4,7 milijardi ljudi, odnosno dvije trećine svjetske populacije.

Uredi u Vodnjanu Vjekoslav Skledar

Prvi dan došao je na posao, otišao na pauzu i nije se vratio

Krajem 2017., u velikoj reportaži iz njihova kampusa u Vodnjanu, pokušali smo pojednostaviti stvar: Ako ste dobili SMS od svoje banke, osiguravajućeg društva, trgovačkog lanca, taksi službe, ili su vam odgovorili porukom nakon što ste glasali za svog favorita u nekom televizijskom showu – velika je vjerojatnost da vam je ta poruka sletjela u mobitel preko Infobipa. Samo do rujna 2017., preko njihove platforme kontaktirano je više od 60 posto mobitela na svijetu, odnosno četiri milijarde ljudi. Uz impresivne urede u Vodnjanu, imaju urede u Indiji, Indoneziji, Španjolskoj, Rusiji, Kini, Africi…

Silvio Kutić se nakon diplome na zagrebačkom Fakultetu elektrotehnike i računarstva odmah zaposlio u Elektri. Ujutro je došao na posao u HEP-ovu zgradu u Gundulićevoj ulici u središtu Zagreba. Radio je četiri sata na novom radnom mjestu, otišao na pauzu, popio kavu, kupio autobusnu kartu za rodni Vodnjan. I više se nije vratio.

Osnivač Silvio Kutić Vjekoslav Skledar

Sav inventar tvrtke sastojao se od dva laptopa

Između diplomiranog ferovca koji se vratio kući, iako je dobio posao u državnoj tvrtki, i prvog čovjeka kompanije – dugih je petnaestak godina koje nisu uvijek bile najlakše. Silvio je najprije s grupom prijatelja u Vodnjanu osmislio Virtualnu općinu, projekt koji je imao mnoge elemente današnjih društvenih mreža i omogućavao mještanima da komuniciraju s lokalnim institucijama, udrugama, klubovima ili školom putem SMS-a i maila.

“Mogli su vidjeti kad igra nogometni klub ili što se večeras događa u gradu”, objasnio je Kutić za Telegram funkcioniranje infomata koje su dizajnirali, pilili i lemili u garaži. Projekt je neslavno propao nakon nekoliko mjeseci, ali to ih nije obeshrabrilo pa su pokrenuli web aplikaciju Infobip. Godine 2006. Silvio i njegov kolega Izabel Jelenić registrirali su tvrtku pod tim imenom, a na fotografiji iz tih pionirskih dana zabilježeni su mladi programeri Silvio i Izabel u uredu tvrtke čiji se sav inventar sastojao od dva laptopa, dva mobitela, jednog modema. Silvio se prisjeća kako su ih benevolentni savjetnici ispitivali zašto se ne bave pametnijim stvarima, umjesto tim internetom. Nije ni tada išlo lako. “Bilo je onih koji su nam kasnili s isplatom 11 mjeseci ili su pak nudili plaćanje u šećeru.”

Kampus izvana Vjekoslav Skledar/Telegram
Roberto Kutić Vjekoslav Skledar

Glavni im je proizvod telekomunikacijska i IP platforma u oblaku

“Početak nije bio jednostavan”, kazao je Silvijev stariji brat Roberto Kutić. Operativni direktor Infobipa pridružio se kompaniji prije deset godina, nakon što je napustio poziciju jednog od direktora u pulskom Uljaniku. Usprkos povremenim neuspjesima, shvatili su da je SMS kanal s ogromnim potencijalom. Već je puno ranije osnivač Vodafona, sir Chris Gent, opisao SMS kao ‘najbližu stvar čistom profitu koja je ikad izumljena’, no otada se mnogo toga promijenilo u tom 30-ak godina starom kanalu koji kontinuirano nalazi novu primjenu u modernim IT sustavima i aplikacijama.

“Mi smo se kasnije fokusirali na razvoj platforme za dostavu A2P (application-to-person) SMS-ova. Nije riječ o porukama koje si korisnici međusobno šalju, već o SMS-ovima koji se šalju iz CRM sustava, bankarskih aplikacija, rezervacijskih sistema i drugih poslovnih aplikacija”, objasnio je Roberto.

Platformu koja se tehnički naziva application-to-person, (poruka iz aplikacije prema korisniku), Infobip je nadogradio nizom novih mogućnost: dodali su kanale poput Vibera, Facebook Messengera i emaila, mogu ažurirati brojeve u CRM bazama, pomoći kompanijama da komuniciraju putem virtualnih brojeva, graditi kompleksne i automatizirane komunikacijske scenarije. Ulaze i u područja umjetne inteligencije, chat botova i IoT-ja (internet of things). Glavni im je proizvod telekomunikacijska i IP platforma u oblaku koja omogućuje poslovnim korisnicima komunikaciju s krajnjim korisnicima putem mobitela te aplikacija za chat kao što su Viber ili Facebook Messenger.

Poraze doživljavaju vrlo sportski. Otprilike kao Michael Jordan

Dio kampusa u kojem žive zaposlenici iz drugih zemalja

Formulu uspjeha saželi su vrlo jednostavno. “Našli smo dobru nišu i dobre suradnike, stalno korigirali, slušali potrebe klijenata i tržišta i pivotirali; malo lijevo – malo desno.”

“Ni nama nije sve uspjelo od prve, ali čim nešto ne uspije, pokušamo to riješiti, a ako vidimo da nema računice, prebacimo se na neki novi projekt. U cijeloj IT industriji neke su dobre stvari propale jer su došle prerano, neki su projekti došli prekasno.” Dok mirno govori o nekim propalim projektima, čini se da ‘poraze’ u ovoj tvrtki doživljavaju sportski. Uostalom, i Michael Jordan je izjavljivao kako je uspio samo zato što je u karijeri promašio 9000 udaraca, izgubio gotovo 300 utakmica i 26 puta promašio kad je trebao zabiti odlučujući koš.