Londonski startup Formdigit želi totalno promijeniti vaš društveni (i ljubavni) život. Ispričali su nam kako

Aplikacija YAC suprotnost je društvenim mrežama. Spaja ljude uživo i bez interneta

FOTO: Aleš Živković/Photo:Nives Lepin

Prošle godine odlučila sam provjeriti zašto je baš Tinder najuspješnija dejting aplikacija. Stavila sam neku lažnu sliku, istinite podatke o godinama i sl, odabrala relativno malu kilometražu unutar koje će aplikacija tražiti potencijalne “matcheve” da ostanemo u realnim okvirima i za par sati počela je drama. Na ekranu mog mobitela paradirao je beskrajni, neiscrpni niz Hrvata i stranaca pretvorenih u kartice. Jednim pokretom prsta, nalijevo završavaju oni koji ne dolaze u obzir, nadesno oni koji imaju šanse. Sa desnima se može započeti chat.

Algoritmi pamte, uče, donose zaključke o vama i serviraju vam potencijalne partnere koji sve bolje odgovaraju vašim afinitetima. Zahvaljujući toj jednostavnoj logici, algoritmima i očajničkoj potrebi ljudi za ljubavlju i pažnjom, Tinder je postao fenomen. Ali nakon par dana aplikaciju sam izbrisala s mučnim osjećajem. Tinder je, naime, utjelovljenje tinejdžerske frustracije.

9,5 milijardi spajanja godišnje, i što?

Njegovi tvorci otjelovili su onaj aseptični, kvaziromantični svijet o kojemu smo sanjali nakon što su nas povrijedile naše prve simpatije. U tom svijetu nitko vas nikad ne povrijedi, simpatije stižu kao na traci, ne morate nigdje ići, nitko ne vidi da ste nesigurni, flert je 24 sata u službi vaše taštine, vi ste glavni, birate i izmišljate po volji. To je iluzija Tindera. Empatija, otvaranje, strepnja i ostale tričarije iz stvarnog života temeljito su odstranjene, a s njima i prostor za zbližavanje koji se otvara sponatnošću.

Prema Tinderovim statistikama, ta aplikacija svakoga dana 26 milijuna puta netko spoji s drugom osobom, to je oko 9,5 milijardi spajanja godišnje. Ali koliko je to susreta, koliko iz toga započne veza, prijateljstava, smislenih kontakata? Isto se može pitati za Facebook, Instagram, Snapchat, Match.com, ili u poslu za LinkedIn, tko uopće gleda sve te naše dotjerane CV-jeve i profile?

Kako spojiti ljude u stvarnom životu

Osnivači londonskog startupa Formdigit, Aleš i Alen Živković i Andrej Solinc, postavili su ista pitanja i tvrde da su našli odgovor i rješenje. Razvili su aplikaciju YAC za spajanje ljudi koji se sreću u stvarnom životu; u kafićima, klubovima, restoranima, tramvajima, na ulici.

yac cb

Aleš Živković na startup scenu se vratio nakon karijere u finacijama i državnoj upravi, bio je državni tajnik u slovenskom Ministarstvu financija, direktor slovenskog Instituta za ekonomska istraživanja u zdravstvu i savjetnik Uprave PBS banke. Sada je serijski poduzetnik i psihoterapeut u nastajanju, na četvrtoj je godini studija transakcijske analize na britanskom Berne Institutu za psihoterapiju i sprema magisterij na Sveučilištu u Middlesexu.

YAC nije nova društvena mreža. Upravo suprotno, Aleš ga definira kao “relativno distruptivno novo mobilno rješenje”. Disrupcija je u tome što tehnologiju koja nas je odvukla od komunikacije uživo, koirste za ponovno spajanje ljudi. “Želimo kroz modernu tehnologiju ljudima u život vratiti fizički kontakt”, kaže Aleš. Aplikacija je plod Formdigita, njegova drugog startupa u londonskom epicentru inovacije Silicon Roundabout u Shoreditchu.

Kako radi YAC

Kad negdje dođete, aplikacija vam javi tko su ljudi u vašem vidokrugu. O njima na YAC-u možete doznati ono što navedu u profilu. Zbog sigurnosti, korisnici mogu vidjeti samo podatke o ljudima koji na YAC-u označe da žele kontakt s njima. Zahvaljujući YAC-u trebali bi imati dovoljno informacija da, ako žele, započnu razgovor u kojemu neće izgledati kao čudaci. YAC praktički pomaže da budete sponatniji. Što uopće nije bezveze, s obzirom da u većini slučajeva kad vani sretnemo nekog zanimljivog imamo vrlo malo vremena i samo jednu šansu da sačuvamo kontakt.

“Da bismo to omogućili, morali smo razviti aplikaciju koja ne ovisi o internetu jer znamo da je na mnogim mjestima gdje srećemo ljude signal slab ili ga nema”, kaže Aleš, “Aplikacija se temelji na mesh tehnologiji i zahtjevna je za developere jer je ta tehnologija u začecima”.

Privatni, poslovni i tajni način rada

Glavna tržišta za YAC su London i New York. “Ljudi su tamo poludjeli za dating aplikacijama i gube vezu s realnošću”, priča Aleš, “Milijuni su stalno na Facebooku, LinkedInu i drugim mrežama, a kad dođu van ne znaju komunicirati, ne znaju biti spontani, pristupiti nekome i upoznati ga”. Nekoliko površnih chatova na aplikacijama za dejtanje, kaže, ne može zadovoljiti duboku potrebu ljudi da ih drugi dožive, da budu prihvaćeni. “Javio se i problem sigurnosti, u dejting aplikacije uvlači se kriminal, jer korisnici ne znaju tko su zapravo osobe s kojima komuniciraju online.”

U doba gaminga i taštine koju pothranjuju internet i društvene mreže, mislimo da je važno da ljudi vide koliko su primijećeni u stvarnom životu, tko ih primjećuje, kako drugi reagiraju na njih

YAC radi u tri varijante, privatnoj, poslovnoj i tajnoj (Personal Mode, Business Mode i Stealth Mode). Svrha Personal Modea je probijanje leda u svakodnevnim situacijama i ekipa YAC-a u njemu vidi veliku dodanu vrijednost, posebno na masovkama ili na ulici. “Na festivalima, gdje dolazi masa turista koji nemaju data roaming ili mreža ne radi dobro zbog preopterećenosti, YAC može biti savršen način komunikacije”, kaže Aleš.

Neka ljudi lajkaju vas, a ne vaše selfieje

Zbog psihoterapeuta u Alešu, želje za mijenjanjem svijeta ili oboje, u YAC su integrirali dosta neobičnu, potencijalno subverzivnu funkciju -lajkanje uživo. “U doba gaminga i taštine koju pothranjuju internet i društvene mreže, mislimo da je važno da ljudi vide koliko su primijećeni u stvarnom životu, tko ih primjećuje, kako drugi reagiraju na njih.” kaže, “Na YAC-u će vas ljudi lajkati vas, kakve vas vide uživo a ne vaše selfieje na Facebooku”. Business Mode služi za poslovno umrežavanje. Znate, muke minglanje. “Toliko sam to puta doživio u Londonu”, priča Aleš, “Ili hodam okolo kao izgubljen ili me salijeću ljudi koje ne želim upoznati…S poslovnom funkcijom YAC-a korisnicima želimo dati priliku da ciljano upoznaju ljude koji im trebaju za posao”.

Stealth Mode je možda i najzanimljiviji, potencijalni je dark horse YAC aplikacije. Razvijaju ga kao način rada koji jamči potpunu privatnost. Korisnici u Stealth Modeu mogu chatati bez spajanja internet što znači bez tragova, ništa ne ostaje sačuvano. Aleš kaže da su taj način rada uveli zbog sve većeg broja korisnika koji osvještavaju važnost privatnosti i pristupaju joj ozbiljno. “To je posebno relevantno u aplikaciji koja se koristi u živom kontaktu”, objašnjava, “Uživo smo puno osjetljiviji na privatni prostor nego na internetu. Cijela ideja YAC-a je da vam omogući lakše i kvalitetnije upoznavanje ljudi za koje nećete morati žrtvovati više privatnosti nego kad hodate ulicom”. Aplikacija izlazi krajem ožujka, prvo za iOS a nešto kasnije i verzija za Android.