FOTO: Vjekoslav Skledar/Telegram

Mali studio za igre iz Samobora rastura i radi s mega svjetskom kućom: ‘Kao klinac sam počeo nešto kodirati…’

Ironward iz Samobora potpisao je ugovor sa svjetskim poznatim 505 games. Razgovarali smo s osnivačem, Hrvojem Horvatekom

Mali studio za igre iz Samobora rastura i radi s mega svjetskom kućom: ‘Kao klinac sam počeo nešto kodirati…’

Ironward iz Samobora potpisao je ugovor sa svjetskim poznatim 505 games. Razgovarali smo s osnivačem, Hrvojem Horvatekom

FOTO: Vjekoslav Skledar/Telegram

“Radili smo prvih nekoliko godina potpuno besplatno i to je bilo odricanje. Živiš sa starcima, nemaš svojih financija i imaš samo volju za rad. Bilo je dosta situacija kad tvoja ekipa ide na izlete u prirodu ili van partijati, a ti ostaješ doma raditi. I to su ta sitna odricanja, ali su se ta sitna odricanja često ponavljala, pa se to pretvorilo u puno sati, puno dana i na kraju puno mjeseci”

Gaming studio Ironward iz Samobora prije nekoliko je mjeseci potpisao ugovor s izdavačem videoigara 505 Games i time postao jedini studio na ovim prostorima koji surađuje s tom velikom i svjetski poznatom izdavačkom kućom. Ova talijanska kompanija stoji iza nekih od trenutno najpoznatijih video igara, uključujući igre poput Controla, No Man’s Sky te duge očekivane PC verziju Death Strandinga producenta Hidea Kojime.

Ironward se izdavaču predstavio drugim nastavkom svoje igre Red Solstice, čiji se izlazak na tržište očekuje polovicom šestog mjeseca. Zbog veličine projekta, studio je u godinu dana narastao s početnih sedam na osamnaest ljudi, zbog čega će se uskoro morati preseliti u veći ured. Iza studija i projekta stoji Hrvoje Horvatek, 35-godišnji game dizajner koji nam je ispričao kako je razvijao biznis u industriji videoigara.

Igre je počeo raditi kao klinac

Hrvoje je studirao na Tehničkom Veleučilištu Zagreb i FOI-u, a svoju prvu videoigru napravio je za diplomski rad. “Nije to bilo ništa posebno. Radio sam je u C++ programskom jeziku i bila je prilično jednostavna, ali sve to vrijeme igrao sam s ekipom Night of the Dead, mapu iz videoigre Warcraft 3. Stalno sam se vraćao tome, pa sam s jednim Francuzom napravio svoju mapu i to je postalo popularno”, prisjeća se Horvatek.

Ljudi su je počeli igrati i to ga je potaknulo da pokuša napraviti svoju videoigru. Bio je klinac u ranim dvadesetima i počeo je doma kodirati. S vremenom je skupio ekipu, manijakalno su radili i učili se poslu, a napravili su i svoj engine u kojem su počeli raditi svoju prvu stratešku igru Red Solstice.

Godine besplatnog rada su se isplatile

“Radili smo prvih nekoliko godina potpuno besplatno i to je bilo odricanje. Živiš sa starcima, nemaš svojih financija i imaš samo volju za rad. Bilo je dosta situacija kad tvoja ekipa ide na izlete u prirodu ili van partijati, a ti ostaješ doma raditi. I to su ta sitna odricanja, ali su se ta sitna odricanja često ponavljala, pa se to pretvorilo u puno sati, puno dana i na kraju puno mjeseci”, govori Hrvoje.

Bilo je kroz taj period, priznaje, puno sumnji, ali svejedno nije odustajao. “Kad se neke svari dugo rade jer nemaš dovoljno financija i znanja, pa moraš usput još i učiti nerijetko se susrećeš s pitanjima tipa ‘je l’ bude kaj od toga?’. Tako da je bilo trenutaka kada sam i sam počeo sumnjati”, kaže. Dosta projekata, kaže, propadne upravo zbog toga, a u tim situacijama jedino volja spašava cijelu stvar.

Sve se kretalo prilično sporo i tek nakon pet godina, točnije 2013. osnovali su Ironward studio i registrirali ga. Stvari su se počele kretati većom brzinom. Najprije su na jednom natječaju osvojili nagradu u vrijednosti od 5 tisuća dolara za najbolji zvuk u igri, a tu su nagradu iskoristili za odlazak na međunarodne sajmove videoigra Gamescom i Paris Game Week gdje su prezentirali svoju igru, te pobrali još jednu nagradu.

Odbio je zamamnu ponudu izdavača

Godinu iza toga uslijedila je i Kickstarter kampanja s kojom su uspjeli dobiti oko 54 tisuće dolara. “No, kad smo poplaćali sve dugove i ljude koji su nam pomogli ostalo nam je malo, ali ipak nam je dobro došao taj kapital”. Našli su ured u koji su se zbuksali i počeli su raditi još više, govori.

Jednog dana nazvao ga je poznatiji izdavač kojeg ne smije imenovati i ponudio mu je velike novce za izdavanje igre na kojoj su godinama radili. “U tom trenutku nisam uopće imao novaca i činila mi se to juicy ponuda, ali sam ga odbio. Imao sam osjećaj da ako oni nude toliko love da vjerojatno računaju da će prodati duplo, te da smatraju da igra nešto vrijedi. Nama je trebalo trostruko manje da budemo u plusu i to mi je odbijanje bilo prihvatljiv rizik”, prisjeća se. Pokazalo se kao vrlo dobar potez.

Kasnije su pronašli jednog manje poznatog izdavača koji je imao povoljnije uvjete i s kojim su zaradili višestruko više novaca. “Omogućili smo tzv. early access igre i to je prošlo super. Još smo godinu i pol peglali po igri i 2015. smo je izbacili van “. Njihov Red Solstice do sada ima preko milijun i dvjesto tisuća distribuiranih kopija, a od toga su uspjeli prodati više od 150 tisuća primjeraka što im je donijelo solidnu zaradu, ali i dobru bazu igrača za Red Solstice 2 kojeg sada završavaju.

Uslijedio je loš period za njihov studio

Nakon tog uspjeha krenuli su raditi spin off igre Red Solstice, pod nazivom Solstice Chronicles M.I.A. Igru su izdali sa starim izdavačem, ali nije bila ni približno uspješna kao njihov prvi naslov.

“Djelomično je tu kriv i izdavač jer nije napravio marketing kakav je obećao. Za igru mogu reći da je OK. Nije loša, ali nije niti fantastična, a OK igre danas ne prolaze tako da mogu reći da nije bilo uspješno”, objašnjava Hrvoje. Uslijedio im je težak period, ali to su, kaže, uspjeli preživjeti.

“Mislim da nema firme koja nije imala teži period, ali treba se to preživjeti, stisnuti zube i ići dalje. Mi smo se kao tim dogovorili da si smanjimo plaće. S nekim ljudima radim i po deset godina i to mi je bitno”, kaže i dodaje kako su od svoje prve igre ipak uspjeli preživjeti.

Poslušali su savjete ljudi iz industrije

Sljedeću igru koju su odlučili raditi nije trebala biti nastavak Red Solsticea. Odlučili su raditi akcijsku igru pod radnim nazivom Solstice Chronical Survivors. “Krenuli smo u pregovore s raznim investitorima i kad god smo predstavljali našu ideju nitko nije reagirao, a čim smo spomenuli Red Solstice 2 svi su se zainteresirali”, govori Hrvoje.

Bili su, kaže, tvrdoglavi i nisu željeli odustati. No, prije tri godine na Reboot Developu u Dubrovniku Hrvoje je pričao o svojoj novoj igri na kojoj rade i nekoliko ljudi iz industrije savjetovalo mu je da ne ide u to i da krenu s nastavkom Red Solsticea. Kad su se vratili iz Dubrovnika krenuli su isprobavati kontrole u svojoj novoj igri i vidjeli su da se može igrati s mišem kao strategija i odlučili su krenuti u drugom smjeru.

“Shvatili smo da mi zapravo radimo nastavak svoje prve igre, a da toga nismo bili svjesni i tako je ta igra službeno postala Red Solstice 2”, govori Hrvoje. Ubrzo nakon toga imali su upit o prodaji firme, ali se cijeli tim složio da je bolje da ostanu samostalni. I ta se odluka, iako pomalo rizična, kasnije pokazala ispravnom.

Potpisali su ugovor s velikim i poznatim izdavačem

Igra Red Solstice 2 ispala je na kraju, kaže, puno veća nego su planirali. Krenuli su s njom na festivale, a pobrali su i dvije nagrade na važnim gaming eventima. Horvatek je ušao u kontakt s australskim brokerima koji su mu rekli da će im srediti izdavača za igru. “Sjećam se da smo pričali telefonski i da sam im rekao ‘Nema šanse da mi nađete ponudu koju ću ja prihvatiti’, a oni su mi kratko odgovorili ‘OK. Izazov prihvaćen’, prisjeća se Hrvoje.

Bio je mišljenja da im ne treba izdavač, te da mogu sami prodavati igru, no onda se dogodilo veliko iznenađenje. Nekoliko velikih izdavača bilo je zainteresirano za njih, a među njima našao se i svjetski poznati izdavač 505 Games.

“Nisam pomislio da je moguće da nađemo takvog izdavača jer sam mislio da smo premali za njih. I bilo mi je nevjerojatno da su se zainteresirali za jedan mali studio iz Samobora”. Nakon par mjeseci pregovora potpisali s njima ugovor. “Dali su super ponudu, ne mogu o uvjetima, ali mogu reći da ih nismo mogli odbiti”.

Glasove će posuditi glumci iz britanskih serija

Red Solstice 2 je znanstveno-fantastična igra u kojoj više igrača upravlja vojnicima u okruženju. Svaki igrač upravlja jednim likom, a njihova međusobna suradnja je ključna u izvršavanju različitih zadataka. Radnja igre se događa na Marsu, ali znatno transformiranom Marsu, pa se igrači često bore na različitim terenima poput pustara ili ledenih prostranstava.

Igrači se tijekom igre nerijetko stavljaju i u moralne dvojbe, te moraju birati između vlastite ljudskosti i okrutnih rješenja. Kako se priča razvija, protagonisti sve više doznaju o prirodi tajanstvenih čudovišta, ali i o intrigama u svojim vlastitim redovima koje su ponekad i veća prijetnja od samih monstruma.

Igra će biti preveden na nekoliko jezika, a zanimljivost je da će engleske glasove posuditi glumci koji su se pojavljivali u serijama poput Umorstva u Midsomeru i Frostov pristup, zatim u James Bond filmu Spectre, te čak i jedan profesionalni lutkar iz Muppeta.

Glazbu radi kompozitor koji je radio i za Witchera

“Imali smo čak i glumca Williama Robertsa na audiciji koji je dao glas poznatom liku Vesemiru u igri Witcher 3. Bilo nam je jako žao što ga nismo uzeli, ali jedan drugi glumac nam je bolje odgovarao za ulogu koju smo tražili”, kaže Hrvoje.

No, Red Solstice 2 ipak ima neke poveznice s Witcherom. Glazbu će raditi isti kompozitor, Piotr Musial, poljski glazbenik koji je, osim za Geraltove pustolovine, skladao i za poznatu igru Frostpunk te serije Leonardo i Penny Dreadful.

”To nam je isto super stvar, on je stvarno poznato ime u gaming industriji,” objašnjava Horvatek. “Dali smo mu da eksperimentira i zadovoljni smo rezultatom. Na našu igru je dosta utjecao Alien pa gradimo podlogu na filmskoj glazbi osamdesetih i devedesetih”, govori.

Očekuje se nekoliko milijuna prodanih primjeraka igre

Na pitanje imaju li očekivanja i u koliko bi se primjeraka mogla prodati njihova nova igra, Hrvoje Horvatek odgovara da im je dugoročni cilj prodati je u deset milijuna primjeraka. “To je neka vizija i cilj koji smo si postavili kroz duže vrijeme. I ako se dogodi super, a ako ne opet ćemo biti zadovoljni. Skužili smo da imamo puno veću publiku nego što smo mislili. I ako ovo bude uspjeh, to može pokrenuti neki novi žanr, franšizu”, govori.

Službeni izlazak igre bit će 17. lipnja na platformi za prodaju videoigara Steam, a u planu im je ubacivati nove sadržaje i dalje je razvijati. “Vidjet ćemo kako će biti. Ako doživimo veći uspjeh, bit će i više sadržaja sljedećih godina ili mjeseci. Uskoro ćemo više znati. Bit će napeto kad igru postavimo na Steam”, govori Hrvoje.

Trenutno se nalaze u crunch timeu, što u industriji videoigara znači da u malo vremena moraju napraviti još jako puno stvari. “Sad sam u fazi kad samo radim, spavam i jedem i to je trenutno moj život. Cilj nam je da to završimo na vrijeme. Crunch time svi pokušavaju izbjeći, ali najčešće se to ne uspije, ako želiš da sve bude kvalitetno odrađeno”, objašnjava Hrvoje.

Nikad nisu uspjeli napraviti jednostavnu igru

Igre koje rade u svojem studiju su, govori, jako skupe i zato zahtijevaju više prodanih primjeraka. Zanimljivo, nikad im do sada nije uspjelo raditi kratke, jednostavne igre koje donose brzu zaradu. “Pokušali smo, ali uvijek smo završili na velikoj igri. Volimo raditi velike igre s kojima se možemo ponositi”, kaže Horvatek.

Trenutno tim ima oko osamnaest ljudi u Hrvatskoj i inozemstvu. “Neke programere iz inozemstva outsourceamo. Radimo u dosta zahtjevnom Unreal engineu i imali smo problema ovdje pronaći programere koji u tom softveru rade dobro, ali sada ih outsourceamo i snalazimo se, govori Hrvoje.

Ako uspiju u svojem cilju i prodaju igru u 10 milijuna primjeraka studio Ironward nastavit će raditi. “Sigurno neću kupiti jahtu i otići na more. Da prodam igru i u beskonačno primjeraka ne bih prestao raditi. Uvijek imamo nove ideje i razvijat ćemo ih i dalje. Teoretski, da uspijemo ostvariti taj svoj dugoročni cilj vjerojatno bi nam netko ponudio prodaju firme i to je OK. Jači si na tržištu ako si dio neke veće grupacije i imaš puno više šanse. Tako da tko zna, da se i to dogodi ne bih imao ništa protiv”, za kraj će Horvatek.