Mercedesov električni prototip s dosegom od 1000 kilometara mogao bi postati opasan za konkurenciju

Niska težina i rekordno nizak otpor zraka omogućuju iznimno nisku potrošnju

Der VISION EQXX zeigt, wie sich Mercedes-Benz die Zukunft des Elektroautos vorstellt. Das Auto hat eine Reichweite von mehr als 1.000 Kilometern und einen Energieverbrauch von weniger als 10 kWh pro 100 Kilometer. Der VISION EQXX steht für neue Maßstäbe hinsichtlich Energieeffizienz und Reichweite im realen Straßenverkehr sowie für die revolutionäre Entwicklung von Elektroautos.  

The VISION EQXX is how Mercedes-Benz imagines the future of electric cars. The car has a range of more than 1,000 kilometres with an outstanding energy consumption of less than 10 kWh per 100 kilometres. The VISION EQXX stands for major new advances: it sets new standards in terms of energy efficiency and range in real-life traffic, and revolutionises the development of electric cars.
FOTO: Daimler AG

Mercedes Benz je sinoć predstavio novi konceptni automobil Vision EQXX koji bi mogao postati električni automobil koji će konkurencija htjeti nadmašiti. Iz Mercedesa su krajem 2019. godine najavili kako je predstaviti električni automobil koji bi s jednim punjenjem mogao prevaliti golemih 1000 kilometara. Sada, dvije godine kasnije, Mercedes je predstavio koncept na kojem bi se serijska varijanta mogla bazirati.

EQXX dizajnom podsjeća na Concept IAA predstavljen 2016. godine, a sudeći po prošlim konceptnim verzijama električnih modela kojima ime počinje slovima “EQ”, ovaj model bi u serijskoj verziji mogao biti iznimno sličan konceptu. No, trenutno je riječ o prototipu s lažnim stražnjim vratima i sjedalima, koji je ipak uspio doći do dosega od 1000 kilometara na novom standardu WLTP.

Rekordno niski otpor zraka

Jedan od ključnih faktora kojima EQXX može zahvaliti svoj doseg je koeficijent otpora zraka od svega 0,17. Mercedes je time nadmašio vlastiti rekord od 0,2 koji je postigao njihov prošlogodišnji EQS. Svakom desetinkom manje, tvrdi Mercedes, dobiva se još 2,5 posto dosega više, za ukupno 7,5 posto, odnosno 58,5 kilometara više u odnosu na EQS. Mercedes navodi kako je bitna i čeona projekcija, koja je 2,2 metara četvornih, što je također manje od EQS-ovih 2,5 metara. Premda na fotografijama izgleda kao poprilično velik automobil, EQXX ima manji međuosovinski razmak od C-klase.

Baterije su sljedeći ključni element. Premda kapacitet od 100 kWh nije neuobičajen (Tesla nudi isti kapacitet u Modelima S i X, a sličan kapacitet nude Audi e-Tron i Porsche Taycan), riječ je o baterijama nove generacije. EQXX ima više od 200 ćelija u četiri reda, smještene u kućište izrađeno od ugljičnih vlakana i ostataka šećerne trske. Sličnim materijalima se Mercedes koristi i pri izradi svojih bolida za Formulu 1.

Baterije se za sada izrađuju ručno u tvornici CATL, gdje se proizvode i baterije za Mercedesov EQS. No, za očekivati je da će Mercedes do serijske proizvodnje automobila baziranog na ovom konceptu pronaći i način kako serijski proizvoditi ovu novu generaciju baterija. EQXX je opremljen i aerodinamičnim kotačima s 20 inčnim gumama koje su optimizirane za aerodinamiku i iznimno nizak otpor kretanja.

Otpor zraka je iznimno nizak, s koeficijentom od samo 0,17 Daimler AG

Teži samo 1750 kilograma

Međutim, najveća prednost novog baterijskog sustava je u težini. Zajedno s inverterom, cijeli sustav teži 30 posto manje nego onaj u EQS-u, odnosno, svega 495 kilograma. Mercedes EQXX se time može pohvaliti i poprilično niskom težinom za jedan električan automobil ove veličine, od svega 1750 kilograma. Time je EQXX lakši od električnog EQA. Kada se svi faktori zbroje, potrošnja prema standardu WLTP bi trebala iznositi ispod 10 kWh/100 kilometara.

Usporedbe radi, Tesla Model 3 u Long Range verziji teži 1980 kilograma i troši 16 kWh/100 kilometara, prema Teslinim vlastitim podacima. Mercedes tvrdi kako se 95 posto energije može prenijeti na kotače, što je značajno više od bilo kojeg automobila s motorom na unutarnje izgaranje. No, motor broji samo 201 konjsku snagu, što baš i nije neka zavidna brojka, posebice u usporedbi s drugim električnim automobilima.

Na krovu se nalazi i 117 solarnih ćelija koje su razvijene u suradnji s najvećim europskim institutom za istraživanje solarne energije, njemačkim Frauenhoferom. Sustav za solarnu energiju bi trebao nadomjestiti potrošnju visokonaponskog sustava, pa u idealnom slučaju trebao bi dodati 25 kilometara dosega prilikom putovanja na duljim relacijama.

Za sada, u ovom obliku, EQXX neće u proizvodnju

U unutrašnjosti se nalazi ekran širok 111 centimetara, koji se proteže od jednog kraja automobila do drugog, odnosno, “od vrata do vrata”. U ovom konceptnom EQXX ipak nije riječ o tri zasebna ekrana ispod zajedničkog stakla kao na EQS, već o jednom ekranu dimenzija 47,5 inča i rezolucije 7680 x 660 piksela.

Ekran se proteže od “vrata do vrata” Daimler AG

Iz Mercedesa za sada kažu kako EQXX neće u proizvodnju, već da je ovo prototip kojim su htjeli dokazati sposobnosti svojih inženjera. No, elementi s ovog prototipa bi mogli biti inkorporirani u buduće serijske modele, a kako smo i spomenuli, Mercedes ima naviku predstaviti serijske modele koji su iznimno slični konceptnim verzijama. Stoga, EQXX bi mogli vidjeti na prometnicama kroz par godina.

Mercedesu je plan, barem na nekim tržištima, nuditi isključivo električne modele do 2030. godine. Nakon nedavno lansiranog sedana EQS, slijedi SUV baziran na EQS, te EQE u sedan i SUV varijantama. Mercedes je potvrdio da će njihov SUV EQB uskoro stići u prodaju u SAD-u, dok se na drugim tržištima već nude električni EQA i EQC.