Microsoft je preuzeo Bethesdu, jedan od najpoznatijih gaming studija na svijetu. Što bi to moglo značiti za igrače?

Radi se o najvećoj Microsoftovoj akviziciji u gaming sektoru dosad: košta 7,5 milijardi dolara

FOTO: Bethesda/Facebook

Microsoft je jučer objavio kako su preuzeli tvrtku ZeniMax Media, krovnu kompaniju koja u vlasništvu ima gaming studio Bethesda Softworks, autore serijala Doom, Fallout i The Elder Scrolls. Radi se o do sada najvećoj Microsoftovoj akviziciji u gaming sektoru, teškoj 7,5 milijardi dolara, što je oko tri puta više od iznosa koji su dali za kupnju developera Minecrafta, Mojanga. Time se Bethesda, jedan od najuspješnijih i najpoznatijih gaming studija na svijetu, zapravo stavlja pod krov Xbox brenda.

Vijest o preuzimanju Bethesde dolazi u vrijeme kada se Microsoft sprema lansirati dvije nove Xbox konzole, snažniji Series X i jeftiniji Series S. Iz Bethesde su prije preuzimanja najavili već dva ekskluzivna naslova za PlayStation 5 i PC platformu, Deathloop i Ghostwire: Tokyo, a šef Xboxa Phil Spencer je za Bloomberg potvrdio da će Microsoft poštivati te dogovore. No, kaže da će se o dolasku budućih naslova na druge gaming platforme odlučivati pojedinačno.

Hoće li Bethesdine igre postati ekskluzive?

Prvo logično pitanje je što će se dogoditi s Bethesdinim igrama, odnosno, hoće li one postati ekskluzivne za Xbox ili će biti dostupne i za PlayStation i PC. Iz Microsofta i Bethesde nisu dali jasan odgovor. Logičan bi potez bio ograničiti nove Bethesdine igre samo za Xbox platformu, jer bi time Microsoftova konzola postala atraktivnija kupcima, budući da bi te igre mogli igrati samo na njoj. No, takva bi strategija bila suluda, budući da se Microsoft pokušao nadmetati sa Sonyjem u ekskluzivnim igrama, što je dovelo do toga da prošla generacija Xboxa, One, debelo kaskala za PlayStationom 4.

Ipak, odluka o lansiranju naslova na više platformi je na Microsoftu. Moguće je da će pokušati još jednom pokrenuti rat oko ekskluzivnih naslova za Xbox i PC platformu, te time praktički isključiti samo svog najvećeg rivala, Sonyjev PlayStation. Za očekivati je pak da Microsoft neće isključiti PC platformu, jer im je ona jedna od ključnih za Game Pass, ali i ponajveća gaming platforma na tržištu. Isključivanjem PC platforme iz ekskluzivnih naslova, pucali bi si u nogu. Indikator da Microsoft neće isključiti druge platforme mogao bi biti Minecraft, koji je praktički dostupan na svemu, od mobitela do Nintendovog Switcha i PlayStationa.

Microsoftov Xbox Game Pass, pretplatna usluga za igre koju se često naziva “Netflixom za igre”, još uvijek nije dostupna u Hrvatskoj. U toj usluzi, igrači za 9,99 ili 14,99 dolara dobivaju pristup oko stotinu igara, koje mogu igrati koliko žele na svojem Xboxu, računalu ili streamingom na Android mobitelu, sve dok plaćaju pretplatu. Dolaskom Bethesdinih naslova na Game Pass, ta pretplatna usluga postaje znatno atraktivnija kupcima. Ovakve sve ozbiljnije investicije u gaming sektor su možda i indikator da bi Microsoft mogao konačno ispuniti obećanje o širenju Game Passa na više zemalja, pa tako i u Hrvatsku.

Microsoft ozbiljno širi svoju listu

Otkada su stvorili Game Pass prije tri godine, Microsoft više ne oponaša Sony. Sonyjeva dugogodišnja strategija je kupnja gaming studija koji potom razvijaju igre koje se mogu razvući na više nastavaka, poput Spider-Mana i Horizon Zero Dawna. Uz te studije, Sony blisko surađuje i s nezavisnim japanskim studijima, poput From Softwarea i Square Enixa, koji stoje iza naslova Demon Soulsa i Final Fantasyja. Ti naslovi prvo dolaze na PlayStation, a na druge platforme, najčešće, znatno kasnije, ako se ikada i pojave. Time Sony zadržava svoje lojalne kupce, odnosno, lojalne igrače tih naslova.

Kupnja Bethesde upravo dokazuje da više ne žele imati strategiju sličnu Sonyju. Bethesdini naslovi su toliko popularni i bitni za gaming svijet, da bi njihovo zaključavanje na jednu platformu bilo kontraproduktivno. Umjesto toga, Microsoft vjerojatno želi povećati broj naslova na svojoj Game Pass usluzi, te na nju privući što veći broj pretplatnika.

Microsoft je preuzimanjem Bethesde dobio impresivan popis igara, a već sada u svojem vlasništvu godinama ima Minecraft, najprodavaniju igru svih vremena. Sada uz Minecraft, svoje dosad ekskluzivne igre poput Haloa i Forze, imaju Bethesdin Doom, Wolfenstein, Fallout i The Elder Scrolls. Da su ozbiljni u gaming sektoru, Microsoft je dokazao i 2018. godine kada je kupio niz drugih gaming studija, poput Obsidiana, Double Finea i Ninja Theoryja.

Što još dobivaju preuzimanjem Bethesde

Premda Microsoft više ne goni ekskluzivne naslove na svojoj platformi, i dalje su im potrebne igre. Kontrolom tako velikih naslova poput Bethesdinih, Microsoft može sam odlučivati kada će lansirati igre, po kojoj cijeni, te hoće li ih poklanjati kao određeni bonus, primjerice kada netko kupi novu konzolu.

Istovremeno, Microsoft bi isključivanjem nekih naslova s drugih platformi izgubio značajan dio zarade od prodaje igara, ako kupci odjednom ne pohrle na Xbox ili Game Pass. Ipak, Microsoft će od sada zarađivati i od prodaje Bethesdinih naslova na drugim platformama.

Uvrštavanje nekih Bethesdinih igara kao ekskluzivne naslove za Xbox Game Pass moglo bi zadati probleme Microsoftu. Premda bi takve ekskluzive zasigurno povećale broj pretplatnika usluge, još uvijek postoji određeni broj igrača koji jednostavno ne žele plaćati još jednu pretplatnu uslugu. Ako žele samo jednu igru, neki radije plate 60 ili 70 dolara pri njenom lansiranju ili pak čekaju da se dogodi jedna od očekivanih rasprodaja u kojima igre mogu biti i 90 posto jeftinije nakon nekog vremena.