Možda je prošlo ispod radara, ali francuski ministar spektakularno je posramio Filipovića

Lekcija za našeg ministra: prijateljski pristup često stvara veći autoritet od prijetnji

U Francuskoj će trgovački lanci dio proizvoda iz svoje ponude ponuditi kupcima po “najnižoj mogućoj cijeni” i ta akcija će trajati tri mjeseca. Prema procjenama, to će trgovačke lance koštati nekoliko stotina milijuna eura, ali će sami moći izabrati proizvode koje će prodavati po tim, posebnim cijenama.

Snažna inflacija, odnosno rast cijena, nije pogodio samo Hrvatsku, već i druge europske zemlje. Najveći rast imale su cijene prehrambenih proizvoda, čak 25 do 30 posto, pa je percepcija inflacije – s obzirom na to da su to proizvodi koje građani svakodnevno kupuju – veća od službene stope koja je oko 12 posto.

Uz to, imali smo i uvođenje eura, što je pojačalo bojazan od dodatnog poskupljenja proizvoda. Sve to rezultiralo je prilično nervoznim reakcijama Plenkovićeve Vlade, odnosno resornog ministra Davora Filipovića.

Umjesto komunikacije s trgovcima – prijetnje

Umjesto komunikacije s trgovcima, kako bi se pokušao postići nekakav dogovor, Vlada se odlučila za prijetnje ograničenjima cijena, masovne inspekcijske nadzore i izricanje drakonskih kazni, crne liste, bijele liste… Sve to stvorilo je lošu atmosferu nesuradnje i slabe komunikacije između dviju strana, zbog koje će najviše nastradati treća – građani.

Postoje i puno pametniji načini kako Vlada može utjecati na olakšavanje pozicije građana pogođenih inflacijom. Umjesto prijetnji ograničavanjem cijena i inspekcijama u ponedjeljak je francuski ministar gospodarstva i financija Bruno Le Maire objavio da je postignut dogovor s njihovim najvećim trgovačkim lancima o formiranju tzv. antiinflacijske košarice.

Francuska Vlada dogovorila se s trgovcima o snižavanju cijena

Dogovoreno je kako će trgovački lanci dio proizvoda iz svoje ponude ponuditi kupcima po “najnižoj mogućoj cijeni” i ta akcija će trajati tri mjeseca. Prema procjenama, to će trgovačke lance koštati nekoliko stotina milijuna eura, ali će sami moći izabrati proizvode koje će prodavati po tim, posebnim cijenama.

Za lance je takav dogovor povoljan, jer postoji mogućnost da i sa svojim dobavljačima ispregovaraju niže cijene, s obzirom na to da imaju fleksibilnost odabira artikala. Pretpostavlja se da će se uglavnom raditi o proizvodima koji se prodaju pod trgovačkom markom.

Za kupce je takav dogovor dobar jer će znati da u svakom trgovačkom lancu imaju određenu skupinu proizvoda koji se prodaju uz minimalnu maržu, a za Vladu jer mogu građanima reći da su im osigurali da neki proizvodi budu jeftiniji. Naravno, trgovci ovu akciju mogu iskoristiti u marketinške svrhe, kako bi možda povećali tržišni udio i prikazali se kupcima u dobrom svjetlu.

Filipoviću lanci ne žele ni cijene poslati

S druge strane, Filipović je izazvao svojevrsni rat s trgovačkim lancima oko slanja cijena za onu njegovu smiješnu internetsku stranicu. Većina lanaca odbila je slati cijene, zbog nejasne metodologije, što je i samo Ministarstvo dovelo u neugodnu situaciju – postalo je jasno da nemaju nikakav autoritet.

Također, Vlada je prije toga odustala i od ograničenja cijena nekoliko stotina proizvoda, čime su također prijetili jer bi ih to vrlo vjerojatno dovelo u poziciju kršenja i hrvatskih ali i europskih pravila.

Iako Vlada ima pravo u izvanrednim situacijama privremeno ograničiti cijene nekih osnovnih namirnica – kao što je uostalom i učinila s mesom, mlijekom, uljem i brašnom – masovna ograničenja cijena bila bi potez bez presedana. Uglavnom, Filipović bi iz francuskog primjera mogao naučiti da često prijateljski pristup stvara veći autoritet od prijetnji.