Hoće li nas Teslina kućna baterija zaista osloboditi HEP-ovih računa?

Stiglo je 38.000 narudžbi iz cijelog svijeta ali isplativost baterije tek se treba dokazati

LOS ANGELES, CA - APRIL 30: Guests pose with the Powerwall unit after Elon Musk, CEO of Tesla unveiled suit of batteries for homes, businesses, and utilities at Tesla Design Studio April 30, 2015 in Hawthorne, California. Musk unveiled the home battery named Powerwall with a selling price of $3500 for 10kWh and $3000 for 7kWh and very large utility pack called Powerpack.   Kevork Djansezian/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

“Naš je cilj ekstremno promijeniti način na koji svijet koristi energiju”, kazao je izvršni direktor Tesla Motorsa Elon Musk prilikom predstavljanja kompanijine električne litij ionske baterije. Powerwall i Powerpack nazivi su baterija, a služit će za opskrbu kućanstava i tvrtki električnom energijom. Prva će se koristiti u kućanstvima i namijenjena je privatnim subjektima, dok je potonja usmjerena na poslovne subjekte.

Iz kompanije već sad javljaju kako diljem svijeta imaju više od 38 tisuća prednarudžbi za Powerwall, a 2.500 za Powerpack. Isporuke su zakazane za kasno ljeto. Cijena baterija, za koje kompanija tvrdi da će utjecati na osjetno smanjenje iznosa za struju, nije baš niska. Powerwall od 10 kWh košta 3.500 dolara, dok će kupci za onaj od 7 kWh morati izdvojiti tri tisuće dolara.

Baterija će pohranjivati solarnu energiju i moći će poslužiti kao rezerva u slučaju nestanka struje. Cilj je na taj način struju dovesti i u zabačena područja, koja dosad nisu imala pristup električnoj energiji.

Punjiva i na solarni pogon i na električnu energiju

Moći će se priključiti i na električnu mrežu, puniti tijekom noći, kad većina kućanstava ima bitno jeftiniju struju, kako bi ono preko dana od nje moglo crpiti električnu energiju. Nekoliko bi se uređaja moglo svakodnevno pogoniti snagom baterije, međutim, mnogi sumnjaju da je njezina snaga dovoljna da pogoni kućanstvo u trenucima kad nestane struje.

Već je sad baterija izazvala pravu revoluciju kako među konzumentima, tako i među konkurencijom. Iako su naveli cijenu, iz kompanije su također istaknuli kako je taj iznos namijenjen instalaterima baterije. Dakle, krajnji korisnik morao bi platiti više. Koliki su troškovi instalacije također nije navedeno.

Dva modela Powerwalla

Za Powerwall smo kazali kako dolazi u dva modela. Onaj od 10 kWh optimiziran je za podršku ukoliko u kućanstvu nestane struje. Onaj od 7 kWh namijenjen je svakodnevnoj uporabi. Oba modela imaju garanciju na deset godina, a korisnik može kupiti još dodatnih deset.

Prema procjeni potrošnje, koju su iz Tesle predstavili na internetskoj stranici, za jedno pranje perilici rublja treba 2,3 kWh, a potom sušilici 3,3 kWh. Što bi značilo da jedno punjenje baterije potrošite samo ako jednom operete odjeću. Korištenje električne energije za ostale stvari nije uračunato.

Nadalje, Extreme Tech prenosi procjenu američkoga Ureda za energiju kako je prosječna potrošnja električne energije u američkom domu oko 30 kilovatsati dnevno. Iz Tesle napominju kako bi korištenje baterije moglo smanjiti troškove električne energije za 25 posto.

Jedna je baterija nedostatna za jedno kućanstvo

Iako grubi izračuni, i dalje je moguće pretpostaviti kako će jedno kućanstvo ipak teško izdržati samo s jednom baterijom. Potrebno je umrežavanje njih nekoliko, a to podrazumijeva i više troškove. Idealno bi bilo kombinirati solarne panele, iz kojih bi se crpila energija tijekom dana, a kućne baterije, poput ove Tesline, ostaviti za oblačne dane.

S druge strane, osnovni model Powerpacka je 100 kWh po cijeni od 250 dolara za kilovatsat, a može ići i od 500 kWh do 10 mWh. Powerpack je već testiran diljem SAD-a, uključujući i lanac supermarketa Wall-Mart. Priključeni na električnu mrežu, Powerpackovi pohranjuju energiju dok se pune, a potom je proizvode u trenucima kad je potražnja za strujom najveća.

Potražnja povećala potrebu za tvornicama

Velika potražnja za baterijama također povećava potrebu i za Teslinim tvornicama. Potražnja bitno nadmašuje kapacitet Tesline tvornice u Nevadi. Musk je kazao kako razmišlja i o povećanju postrojenja tvornice za pedeset posto. Baterije su, prema Musku, postale “super viralne”.

Iz kompanije su kazali kako će ova velika potražnja za baterijama utjecati i na cijenu njihove izrade, koja bi u konačnici trebala biti i do 30 posto niža nego sad.

Je li kupovina Tesline baterije uopće isplativa ?

S druge strane, ukoliko ste zabrinuti zbog dugotrajnijega nestanka struje, što može biti posljedica elementarne nepogode, ovakva baterija vam i neće biti baš korisno rješenje. U tom slučaju novac ćete trebati uložiti u strujne generatore.

Jednako tako, možda ćete morati čekati i neko duže vrijeme da vam se isplati korištenje ovakve baterije na duge staze. Cilj je, barem u Americi, postići da cijena baterije bude manje od stotinu dolara po kilovatsatu. Zasad Tesla nudi bateriju po cijeni od 350 dolara za kilovatsat, a ni to nije cijena za krajnjega korisnika, već ona ovisi o onome tko će mu bateriju instalirati u kuću.