Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Može se! Kako su se velike hrvatske tvrtke brzo prilagodile, počele raditi dezinficijense i obilato donirati bolnice

Lijepa priča o hrvatskoj proizvodnji s ciljem da sami zadovoljimo potražnju i da se ne moramo oslanjati na uvoz

ZADNJA IZMJENA: tra 6, 2020
Što se upravo događa s koronavirusom:

Dvije hrvatske tvrtke, osječka Saponia i Meteor Grupa – Labud (Zagreb, Đakovo) ovih dana obaraju rekorde: rade punom parom na proizvodnji dezinficijensa i sredstava za čišćenje i osobnu higijenu.

“Povećana potražnja zahtijevala je određenu reorganizaciju te smo, vrlo brzo, cjelokupnu proizvodnju pokrenuli u sve tri smjene. Od prioritetne je važnosti proizvodnja dezinficijensa, sapuna ali i svih drugih proizvoda o kojima ovisi održavanje higijene tako da ćemo ovim tempom nastaviti dokle god bude potrebno”, kaže za Telegram predsjednica uprave Saponije, dr. sc. Dajana Mrčela.

95 pakiranja zamijenila cijela lista narudžbi

“Sve do izbijanja epidemije COVID-a 19 mjesečno smo proizvodili 95 pakiranja dezinficijensa, a danas imamo listu čekanja i nastojimo je skratiti na najmanju moguću mjeru. Usporedba koliko smo dezinficijensa proizvodili prije krize, a koliko sada, naprosto nije moguća”, kaže u razgovoru za Telegram Laura Justinić Skoko, direktorica prodaje Meteor Grupe – Labud.

Prioritet u isporuci imaju, naravno, zdravstvene ustanove i druge službe od vitalne važnosti, potom domovi za starije osobe i tako redom.

Uveli i treću smjenu

Laura Justinić Skoko kaže da proizvodnja pomalo nalikuje na onu u vrijeme rata i dodaje da je motivacija zaposlenih ogromna.

”Inače, naša je tvrtka jedna velika obitelj, ali sada su ljudi dodatno motivirani, jer znaju od kolike je važnosti ono što proizvodimo i koliko možemo pomoći u ovoj situaciji. Dobar osjećaj što to činimo, nadjačava umor”, kaže Justinić Skoko, dodajući kako su u pogonu Labuda u Zagrebu uveli i treću smjenu te započeli s proizvodnjom dezinfekcijskih sredstava i u pogonu Meteora u Đakovu.

Donacije bolnicama i Crvenom križu

Dio proizvedenih dezinfekcijskih sredstava prvo su donirali KB Merkur u Zagrebu, a prošli tjedan, među ostalim, Općoj bolnici dr. Ivo Pedišić u Sisku.

“Sredstva za dezinfekciju ruku donirali smo i Hrvatskom Crvenom križu za potrebe volontera koji obilaze starije i bolesne građane; radi se o 240 paketa sredstava za čišćenje i dezinfekciju dostavljenim građanima Zagreba čiji su domovi stradali u potresu te su privremeno smješteni u studentskom domu Cvjetno naselje. Upravo radimo i na donaciji prema KB Rebro”, kažu iz Labuda.

Saponia se lako preorijentirala

Predsjednica uprave Saponije, Dajana Mrčela, kaže kako su se lako preorijentirali na povećanu proizvodnju dezinficijensa jer Saponia u proizvodnom programu, osim sredstava za održavanje osobne higijene, higijene rublja i životnog prostora, ima i sredstva za čišćenje i dezinfekciju u bolnicama, hotelima, prehrambenoj industriji i industriji pića, domovima za starije i nemoćne, servisa za uslužno čišćenje i slično.

“To područje ima svoje specifičnosti i zahtjeve koje naša tvrtka istražuje, razvija i opskrbljuje više od 50 godina. Stoga, naš odgovor na današnju situaciju su proizvodi koji su davno razvijeni, a doživljavaju stalna unapređenja sukladno novim istraživanjima i spoznajama o učinkovitosti i ekološki prihvatljivijim aktivnim tvarima. Ono u čemu jesmo napravili prilagodbu su pakiranja proizvoda. Naime, za razliku od većih pakiranja bolnicama, prehrambenoj industriji, hotelima… novonastale prilike traže manja pakiranja”, kaže Mrčela i nastavlja:

“Osnovna vodilja bila je preporuka #ostanidoma koja nas je usmjeravala ka pakiranjima proizvoda dostatnim prosječnoj obitelji za duže razdoblje. Time smo željeli smanjiti potrebu učestalog odlaska u nabavku sredstava za dezinfekciju. Takva prilagodljivost bila je moguća budući da sami proizvodimo ambalažu i vjerujemo da smo u cijeloj ovoj situaciji uspjeli na tržište dati kvalitetan proizvod i optimalno pakiranje ali nismo zaboravili i na važnost smanjenja otpada”.

Uspješno riješili pitanje mjera ograničenja kretanja

I ona, kao i direktorica prodaje Meteor grupe – Labud ističe veliku motiviranost radnika: ”U Saponiji zaista cijenimo rad naših ljudi i vidimo da i oni daju maksimum, pogotovo u situacije kada punim kapacitetom proizvodimo sredstva za dezinfekciju, ali i naš cjelokupni redovni program. Svima nam je važno da niti jednog trenutka na tržištu ne uzmanjka deterdženata i sredstava za čišćenje te drugih naših proizvoda. Znamo da je i radnicima izuzetno važno da u ovoj situaciji proizvodnja radi te smo njihov trud nagradili jednokratnom isplatom od tisuću kuna, a njihovu zaslugu ističem i na ovaj način”.

Isto su učinili i u Meteor grupi – Labud: i ondje su radnike nagradili jednokratnim iznosom od tisuću kuna. Mjere koje je uveo Nacionalni stožer civilne zaštite o ograničavanju kretanja, zabrani napuštanja prebivališta, ukidanju međugradskih linija i redukciji gradskog prijevoza i u Meteor grupi – Labud i u Saponiji, uspješno su i brzo riješili.

“S obzirom na to da se proizvodnja u Saponiji odvija u tri smjene i da značajan broj radnika dolazi gradskim prijevozom, odmah po donošenju odluke o ukidanju javnog prijevoza kontaktirali smo županijski stožer Civilne zaštite. Zahvaljujući prvenstveno županu osječko-baranjske županije Ivanu Anušiću, te upravi Gradskog prijevoza putnika kao i cijelom stožeru, taj smo problem odmah riješili pa niti jednog trenutka nije došlo u pitanje normalno odvijanje proizvodnje.

Pobrinuli se za zaštitu radnika

U obje tvrtke ističu kako su poduzeli sve da zaštite radnike. Laura Justinić Skoko, direktorica prodaje Meteor Grupe – Labud kaže kako nakon svake smjene detaljno dezinficiraju pogone, radnici nose zaštitne maske i rukavice, rade na propisanoj udaljenosti, držeći socijalnu distancu. ”Mjere u tvornici su takve da se u njoj osjećam sigurnije nego doma”, kaže uz osmijeh šefica proizvodnje u Labudu.

“Uz propisane mjere zaštite na radu, podigli smo na višu razinu i provođenje osobnih higijenskih mjera, posebice kada rad zahtjeva kontinuirani kontakt s drugim osobama tijekom pretežitog ili cijelog radnog vremena”, kaže predsjednice uprave Saponije.

Higijena na višoj razini

“To podrazumijeva nošenje zaštitnih rukavica, zaštitnih maski, održavanje međusobne fizičke udaljenosti te često pranje i dezinfekciju ruku. Zabranjeno je okupljanje većeg broja radnika na jednom mjestu. Obveza je svih radnika na ulazu u tvornički krug, a i u sve zgrade poslodavca, prolaz kroz dezinfekcijske barijere. Osim osobne higijene podigli smo na višu razinu i provođenje higijenskih mjera u održavanju čistim radnog okoliša.

Tri puta dnevno se čiste dodirne točke u zgradama kao što su ručke na vratima i prozorima, slavine u toaletima, tipke vodokotlića, prekidači za struju, ploče dizala, te druge dodirne površine koje koristi veći broj radnika. Dva puta dnevno čistimo i dezinficiramo pametne i druge telefone, tipkovnice, konzole, računala, komande na sredstvima transporta i na strojevima. Komande na strojevima prekrili smo zaštitnom folijom kako bi te površine mogli više puta dnevno čistiti.”

Što ako se sumnja na zarazu?

Ukoliko radnik ima sumnju da je bio u dodiru s izvorom koronavirusa, kažu u Saponiji, ili počne pokazivati znakove bolesti dišnog sustava, o tome je dužan obavijestiti stručnjaka zaštite na radu ili neposrednog rukovoditelja, radi poduzimanja mjera zaštite zdravlja ostalih zaposlenika te odmah potražiti liječničku pomoć.

Mora obavijestiti svog liječnika obiteljske medicine, dežurnog epidemiologa u nadležnom zavodu za javno zdravstvo ili nadležnu bolnicu te otići na pregled prema dogovoru s liječnikom kako se zaraza ne bi širila dalje. Radnik u tom slučaju ne dolazi na posao već informaciju o svom stanju telefonskim putem javlja stručnjaku zaštite na radu ili neposrednom rukovoditelju.

Prenamjena proizvodnje u Badelu

Vezano uz mogućnost prenamjene proizvodnje Telegram je poslao upit najvećem i najstarijem proizvođaču vina i alkoholnih pića u Hrvatskoj, Badelu 1862.

S povećanjem proizvodnje sredstava za dezinfekciju namijenjenih profesionalnoj upotrebi, kažu, krenuli su odmah nakon prvih naznaka širenja koronavirusa, te sada imaju višestruko povećanje kapaciteta.

Stanje s dezinficijensom u Hrvatskoj

Iz Ministarstva zdravstva, Ministarstva gospodarstva i Vlade o općenitom stanju količina dezinficijenasa u Hrvatskoj i na naš upit jesu li razmišljali o sličnim mjerama povećane proizvodnje tih nužnih proizvoda, iz Ministarstva gospodarstva Telegramu su odgovorili kako Ravnateljstvo za robne zalihe redovito i kontinuirano nabavlja robu radi obnavljanja državnih robnih zaliha pa je tako, među ostalim, nabavilo te isporučilo 100.000 litara 96-postotnog alkohola (u pakiranjima od jedne i pet litara).

Alkohol je proizveden u pogonu kompanije Sladorana Županja, također u skladu s iskazanim potrebama Nacionalnog stožera.

Poziv na proizvodnju

“Ukoliko se ukaže potreba za dodatnim količinama, promptno će se pristupiti nabavci”, poručuju iz Ministarstva gospodarstva. Dodaju i kako su pozvali sve koji mogu sudjelovati u proizvodnji dezinficijensa da im se jave. Cilj je da sami zadovoljimo potražnju i da se ne moramo oslanjati na uvoz.

Poziv je bio upućen svim poduzetnicima i obrtnicima u Hrvatskoj. Uz spomenutog proizvođača alkoholnih pića Sladorana iz Županje, javili su se Obrt za proizvodnju alkoholnih pića KRAMAR (Karojba), Pivovara Legionar (Osijek), Rossiwinery&distillery (Vižinada), Monachus Spirits (Premantura), Meyer (Sudovčina), Tinktura (Zagreb), Duh u boci (Zagreb), te Braća Plančić (Hvar).

Drago Hedl
Istraživački novinar
453 članka Više o autoru
Andrej Dimitrijević
Telegram autor
137 članaka Više o autoru
Više s weba