Musk je, dakle, uspješno lansirao trenutno najveću raketu na svijetu u svemir. Izvukli smo par stvari o tome

Iako sve nije prošlo po planu, lansiranje je i dalje povijesni trenutak

This still image taken from a SpaceX livestream video shows "Starman" sitting in SpaceX CEO Elon Musk's cherry red Tesla roadster after the Falcon Heavy rocket delivered it into orbit around the Earth on February 6, 2018.
Screams and cheers erupted at Cape Canaveral, Florida as the massive rocket fired its 27 engines and rumbled into the blue sky over the same NASA launchpad that served as a base for the US missions to Moon four decades ago. / AFP PHOTO / SPACEX / HO / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / SPACEX" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
FOTO: AFP

Pred očima deset milijuna gledatelja preko Youtubea, Tesla Roadster Elona Muska, s lutkom nadimka Starman za upravljačem i popraćen pjesmom Life on Mars Davida Bowiea, uspješno je lansiran u svemir. Dakle, čovjek koji je počeo s bratom raditi web stranice u tatinoj garaži prije 23 godine, jučer je uspješno lansirao najveću raketu još od 1973. godine.

Raketa Falcon Heavy lansirana je s Cape Canaverala u Floridi oko 15:45 sati po lokalnom vremenu, koje će vrlo vjerojatno ostati zapamćeno kao povijesni trenutak za svemirske letove, makar samo one komercijalne namjene. Lansiranje je prošlo gotovo posve uspješno, s izuzetkom eksplozivnog slijetanja središnjeg dijela rakete, te lansiranjem Roadstera na putanju koja je ne vodi prema Marsu.

1. Roadster je fulao Marsovu orbitu

Roadster se nakon odvajanja od rakete trebao zaputiti putanjom oko Sunca, koja ga je trebala dovesti do marsove orbite. Međutim, raketa koja je nosila automobil je premašila putanju, te ga smjestila u pravcu asteroidnog pojasa između Marsa i Jupitera. Nakon lansiranja, Starman je u svojoj Tesli putovao kroz svemir bez pogona oko šest sati, od čega je preko četiri i pol sata emitirano na Youtubeu.

Cilj Starmanovog putovanja je demonstracija orbitalnog manevra za ratno zrakoplovstvo SAD-a, prije nego što raketa zadnji puta zapali svoj pogon. Negdje iznad južne Kalifornije, raketa je dala malo previše gasa, zbog čega joj je putanja proširena više prema patuljastom planetu Ceresu unutar Asteroidnog pojasa. Makar nije sasvim jasno što se dogodilo, sam Musk je izjavio kako je potpuno svjestan da postoji minimalna šansa da će auto uopće doći do Marsa. Čak i da je Roadster na ispravnoj putanji za Mars, pitanje vremena bi bilo kada bi ga pogodio neki svemirski objekt koji bi ga ili uništio, ili pomaknuo sa putanje.

2. Središnji dio rakete je izgubljen

Za razliku od središnjeg dijela, bočne rakete su sletjele u savršenoj sikronizaciji SpaceX/Flickr

Jedan od kritičnijih dijelova testnog leta bilo je slijetanje središnje i dvije bočne rakete sigurno na Zemlju. Taj dio je ključan, budući da su zbog njega te rakete ponovno upotrebljive, zbog čega je cijena lansiranja niža. Dvije bočne rakete, gotovo u savršenoj sikronizaciji nalik baletu, su sigurno sletjele, te za razliku od nekih prošlih slijetanja, nisu eksplodirale.

Što se dogodilo sa središnjom raketom, tijekom livestreama, bio je maleni misterij. Voditelji su nas uputili da je slijetanje na plutajuću platformu usred oceana nešto teže za snimanje, stoga će vjerojatno prijenos uslijed slijetanja nestati na par sekundi. Anticipacija pozitivnih vijesti zbog uspješnog slijetanja bočnih raketa bila je golema. Međutim, nastupio je muk, te bez ijednog spomena središnjeg dijela, livestream je uskoro završen.

Elon Musk je održao telefonsku konferenciju s novinarima u kojoj je rekao da su stvari prošle onako kako su se nadali, s izuzetkom središnje rakete. “Središnji dio očito nije sletio na dronski brod, ali istražujemo što se točno dogodilo”, rekao je. Musk je objasnio kako je raketa ostala bez goriva, što joj je onemogućilo dovoljno usporavanje za sigurno slijetanje. Zbog toga, raketa je udarila površinu mora pri 500 kilometara na sat, udaljena oko 100 metara od platforme. “To je bilo dovoljno blizu da obasipa brod sa šrapnelom. Imamo i video, a snimka zvuči relativno smiješno, ako kamere nisu također eksplodirale”, rekao je Musk.

3. Najveća raketa još od 1973. godine

https://twitter.com/ole_horvli/status/960986410525315072

Falcon Heavy je najveća raketa lansirana još od doba Saturna V iz 1973. godine. Nosivost joj je 64 tone, dvostruko više od najbližeg konkurenta, Delta IV Heavyja. Međutim, Muskova raketa košta samo četvrtinu Delte IV. Upravo je ta činjenica jedan od povijesnih momenata za komercijalne letove u svemir. Lansiranje jedne SpaceX rakete stoji “samo” 90 milijuna dolara, pa iako cijena može varirati ovisno o teretu, i dalje će biti osjetno manja od 400 milijuna dolara za lansiranje Delta IV Heavy.

Posve pojednostavljeno, Falcon Heavy je ustvari sastavljen od tri manje Falcon 9 rakete. Tri rakete ukupno broje 27 zasebnih Merlin motora, koji joj u vakuumu daju ukupni potisak od 24.681 kN, odnosno, potisak ekvivalentan 18 Boeinga 747. Držeči se usporedbe s Boeingom, nosivost tereta odgovara otprilike potpuno natovarenom Boeingu 737, a jedina raketa s većom nosivosti u povijesti je upravo Saturn V.

4. Što je sve moglo poći po zlu, a nije?

Paljenje svih 27 motora istovremeno nije baš jednostavan zadatak. Njezine vibracije i zvuk mogu proizvesti akustične rezonancije, koje mogu prouzrokovati sudaranje raketa, i naravno, proizvesti spektakularnu eksploziju. Nakon uspješnog paljenja, sljedeća opasna točka je bila probijanje zvučnog zida, čiji valovi mogu prouzrokovati puknuća strukture rakete. Nastavljajući ubrzavanje do maksimalni 7.823,2 metara po sekundi, raketa mora preživjeti i “Max Q” stadij.

Max Q je pojam koji opisuje trenutak kada je na raketu postavljen najveći stres, odnosno, kada se brzina i atmosferski pritisak kombiniraju zajedno u ogromnu silu. Probijanjem Max Q-a, raketa je nastavila svoj put te došla do stadija separacije. Tada su se od središnjeg dijela odvojile dvije bočne rakete, koje su se, ako nešto pođe po zlu, mogle sudariti sa središnjim dijelom. Međutim, ništa od toga nije pošlo po zlu, osim naravno slijetanja središnjeg dijela, stoga Elon Musk može biti zadovoljan svojim lansiranjem.

5. Ovo nije prvi auto u svemiru

Prvi auto u svemiru bio je Lunar Roving Vehicle (LRV), nadimka Moon Buggy. Lansiran je prije gotovo 50 godina na NASA-inoj Saturn V raketi, koja je ukupno lansirala šest ljudskih postava, te tri Moon Buggyja. Starmanov Teslin Roadster također nije niti prvi električni automobil u svemiru, budući da su Moon Buggyji također, posve električna vozila.

https://twitter.com/BradyHaran/status/961152517517332480

6. Falcon Heavy ipak neće prevoziti ljudske posade

Iako se tako nije pretpostavljalo, Elon Musk je samo dan prije lansiranja izjavio kako će Falcon Heavy biti namijenjen samo za lansiranje tereta, primjerice satelita, u svemir. SpaceX će se od sada fokusirati na izradu svoje nove BFR (Big Falcon/F*cking Rocket), koja će biti dizajnirana kao vozilo sposobno za lansiranje ljudi u svemir.

Posebnost BFR-a će biti u tome što će ona letjeti u svemir u jednom stadiju, odnosno, da se od nje neće odvajati nikakve dodatne rakete kao što je slučaj sa Falcon Heavyjem. Musk pretpostavlja da će BFR svoj prvi let imati unutar sljedećih tri ili četiri godine, dok će Falcon 9 i Falcon Heavy vršiti komercijalne letove, te time donositi zaradu, odnosno financirati razvoj BFR-a.