Nekad je nužno odabrati stranu

Musk predstavio dvije velike stvari: električni kamion i najbrži serijski auto na svijetu. Nitko nije ni znao da ga radi

Novi Roadster je prvi serijski automobil koji ubrzava do sto za ispod 2 sekunde

Elon Musk, inovator, biznismen i renesansni čovjek 21. stoljeća, obećao je da će njihov prvi električni kamion biti revolucionaran, a svoje obećanje je i održao. Novinari i neki Teslini kupci bili su jučer pozvani u Teslin Design Studio u Hawthornu u Kaliforniji, gdje je Musk predstavio kamion futurističkog dizajna i karakteristika. Tijekom prezentacije, Musk je rekao da su radili kamion da bude poput metka.

Pod time je vjerojatno mislio na brzinu, budući da kamion bez prikolice može do 100 kilometara na sat ubrzati u samo pet sekundi. Usporedbe radi, jedan od najbržih dizelskih kamiona na svijetu, Volvov trkači Iron Knight, ubrzava do stotke za 4.6 sekundi. Međutim, razlika je u tome što Volvo nije namijenjen za cestovni promet, već za trkaću stazu. Natovaren s 36 tona tereta, Tesla do sto ubrzava u sasvim respektabilnih 20 sekundi.

Kamioni će imati svoj vlastiti punjač

Musk kaže da im je inspracija za kamion bio metak Press/Tesla

Kod kamiona ionako nije presudno ubrzanje, koliko god da je impresivno. Teslin kamion se za 30 minuta može napuniti za domet od oko 650 kilometara, no za njegovo punjenje su morali i razviti nove, još brže punjače. Novi Megachargeri, znatnije su brži od sadašnjih Superchargera, no Musk nije podijelio točne podatke o snazi. Rekao je samo da će Megachargeri biti postavljeni diljem svijeta, kako bi njihovi kamioni mogli voziti bilo gdje.

Zanimljivo je da će se Megachargeri napajati solarnim panelima, stoga se punjenje Teslinih kamiona neće oslanjati na energetski sustav. Musk kaže da će mreža Megachargera biti toliko razgranata, da će se kamioni moći puniti kada se roba utovaruje ili istovaruje. Tvrdi da domet također nije problem, budući da vozači kamiona moraju ionako uzimati odmor od vožnje, stoga će im pola sata za punjenje kamiona dobro doći.

Cestovni samovozeći vlakovi

Teslin kamion je opremljen samovozećim sustavom, Tesla autopilotom. Podržano je zadržavanje kamiona između prometnih linija, praćenje prometnice, prestrojavanje i napredni tempomat za održavanje brzine. U slučaju da vozač ne može pravovremeno reagirati ili ako zadrijema za volanom, kamion automatski usporava i kontaktira sigurnosne službe, a u slučaju prijeteće nezgode kamion može sam zakočiti.

Jedna od bitnijih karakteristika ovog kamiona je cijena po kilometru, odnosno milji, budući da se radi o predstavljanju u Americi. Musk je malo računao, pa je ustanovio da tradicionalan kamion za vožnju po milji košta 1,51 dolar, dok Teslin kamion za istu milju košta tek 1,26 dolara. Otišli su i korak dalje, pa se u konvoj modu vožnje, gdje je jedan kamion vođa, a ostali kamioni ga prate bez vozača, cijena po milji spušta na 0,85 dolara. Time kaže da su jeftiniji od vlakova, koje ustvari oponašaju u konvojskom modu.

Obećaje 1,6 miljuna km bez kvara

Interijer je prostran i minimalističan Press/Tesla

Futurizam vanjštine, nastavlja se i unutrašnjosti. Većina dijelova kabine je preuzeta s Modela 3, poput dva ogromna touchscreena s lijeve i desne strane upravljača. Baterije se nalaze ispod same kabine, koja je dovoljno visoka da se u njoj može ustati. Međutim, pri lansiranju početkom 2019. godine, neće biti dostupna kabina s krevetom, ali ju Tesla kani uvesti kasnije. Kabina je posve minimalističkog dizajna, no Musk kaže da u njoj ima puno prostora za pospremiti stvari.

Posebnost ovog kamiona je što ima jednu brzinu, kao sva električna vozila. Uklanjanjem mjenjača kojeg imaju konvencionalna vozila, uklanja se i jedna od stvari koje se mogu pokvariti na kamionu. Musk je toliko uvjeren u svoj kamion da je dao ogromno obećanje. Garantira da se kamion neće pokvariti u milijun milja (1,6 miljuna kilometara), a čak i ako se pokvare dva od četiri motora koji se nalaze u kotačima, Teslin kamion će biti bolji od standardnih dizelskih kamiona.

Veliko iznenađenje – novi Roadster

Nakon što je predstavio kamione, Musk je održao svoje obećanje da ima još jedno iznenađenje. Nakon što su se kamioni pomaknuli, ispred publike je iz prikolice izašao crveni sportski automobil, novi Teslin Roadster, popraćen otvornom sekvencom pjesme Sabotage Beastie Boysa. Musk se naravno smijao od uha do uha, teško skrivajući oduševljenje. Druga generacija Teslinog roadstera dolazi kao nasljednik modela s kojim je Musk i pokrenuo Teslu.

Njihov prvi model baziran je na produženoj šašiji Lotusa Elise, a njegovom prodajom, Musk je prikupljao sredstva za razvijanje njihovog drugog modela, Modela S. Musk je otišao korak dalje, pa je svoj novi Roadster opisao kao strašan udarac za sve proizvođače koji još uvijek proizvode automobile pokretane fosilnim gorivima. Vjerojatno je pritom mislio na Porsche i Ferrari, koji vjerojatno sada u svojim upravama imaju krizne sastanke.

Najbrži auto na svijetu

Musk kaže da novi Roadster može do sto ubrzati za samo 1,9 sekundi, što ga čini prvim serijskim automobilom koji ubrzava do stotke za ispod 2 sekunde. Usporedbe radi, Bugattijev Chiron sa 1.500 konjskih snaga ubrzava do sto za 2.4 sekunde. Četvrt milje (402 metra) Roadster prevaljuje za samo 8.9 sekundi, a maksimalna brzina bi mu trebala biti iznad 400 kilometara na sat, kako kaže Musk, bez točnijih navoda. Trenutni brzinski rekord drži Koenigseggova Agera RS sa 447 kilometara na sat.

Musk je nastavio s impresivnim brojkama, pa je rekao da kapacitet baterija Roadstera iznosi 200 kwh, odnosno dvostruko više od njihovog najjačeg modela do sad, Tesle P100D. S tim kapaciteteom, Roadster ima domet od oko 1.000 kilometara, dakle gotovo od Zagreba do Dubrovnika i nazad. Roadster ima tri motora, jedan smješten između prednje osovine, te dva straga, odnosno jedan motor po kotaču.

Tesla već prima prednarudžbe

Tesla Roadster je od Bugattijevog Chirona brži, ali i preko deset puta jeftiniji Press/Tesla

Dok kupci i dalje čekaju na svoj Model 3, Tesla je oživio model s kojim su prvi puta bili zamijećeni 2008. godine. Musk je pomalo u prošlosti najavljivao da će jednom predstaviti nasljednika, ali najavljena 2014. godina za predstavljanje novog Roadstera je prošla. No čini se da se čekanje isplatilo, ali i da nije sasvim gotovo. Najbrži automobil na svijetu će se moći kupiti tek 2020. godine, s početnom cijenom od 200.000 dolara. Dakle, brži je od Bugattjevog Chirona, ali i 2,5 milijuna dolara jeftiniji.

Tesla trenutno prihvaća prednarudžbe u visini od 50.000 dolara, a oni koji su na predstavljanju bili spremni oprostiti se od tih 50.000 dolara, dobili su i vožnju u predstavljenom funkcionalnom prototipu. Pitanje je samo hoće li Tesla stići proizvesti dovoljno Roadstera, budući da još uvijek kaskaju s proizvodnjom Modela 3. Supersportski automobil također neće niti riješiti probleme s profitabilnosti, no Tesla se i dalje može pohvaliti time da su predstavili cestovni automobil s ubrzanjem Formule 1.