Musk Teslu u trenutku očaja htio prodati Googleu?

U trenutku kad prodaja nije išla kako je planirano, Elon Musk odlučio se na očajnički potez

(FILES) Photo dated April 5, 2011 shows SpaceX CEO Elon Musk unveiling the Falcon Heavy rocket at the National Press Club in Washington. SpaceX is scheduled to launch its Dragon capsule to the International Space Station (ISS) on May 19. AFP PHOTO/FILES/Nicholas KAMMNICHOLAS KAMM/AFP/GettyImages ORG XMIT:

Svi su bili šokirani kad je 8. svibnja 2013. godine Tesla Motors objavio prvi pozitivan kvartal u povijesti svoga poslovanja. Taj je trenutak značio preokret za kompaniju Elona Muska. Sljedeće je godine kompanija predstavila Model S, s kojime je pobrala mnoge nagrade. Cijena dionica upeterostručila se i iznosila više od 200 dolara.

Međutim, samo nekoliko tjedana prije magičnoga preokreta, Tusk je muku mučio kako povećati profit i prodaju automobila. Očaj je bio toliki da je čak počeo pregovore o prodaji Tesla Motorsa Googleu. Glasnogovornici Tesla Motorsa i Googlea Bloombergu nisu željeli potvrditi ovu vijest.

Čak i nakon što je Model S predstavljen na tržištu, on nije bio bez mane. Naprotiv, neki sigurnosni elementi, softver i unutrašnjost bili su bolji od mnogih luksuznih automobila, međutim, nisu imali senzore za parking niti za radar, poput konkurentskih modela iz BMW-a i Mercedes-Benza.

Mnogi problemi u proizvodnji i prodaji

Veliki je problem bio i nedostatak sredstava, kazao je bivši Teslin inženjer Ali Javidan. “Bila je to ili-ili situacija. Ili zaposliti tim od 50 ljudi kako bi se stvar riješila ili implementirati stvari najbolje i najbrže što se zna. Musk je izabrao zadnje rješenje”, kaže Javidan. Borio se i da ga dobavljači shvate ozbiljno. “Na kraju smo angažirali trećerazrednog dobavljača i tek kad smo počeli slati automobile, mogli smo riješiti tu situaciju”, kazao je glavni dizajner u Tesli Franz von Holzhausen.

Prvi su Teslini kupci bili entuzijasti koji su htjeli imati računalo na kotačima. Međutim, prodaja nije išla kako je očekivano, pa su stvari do Valentinova 2013. godine već krenule nizbrdo. Nisu bili ispoštovani rokovi isporuke vozila i Musk je morao povući odlučujuće poteze. Pozvao je kompletan tim ljudi na sastanak i kazao im da moraju povećati proizvodnju. “Ukoliko ne isporučimo ove aute, gotovi smo”, kazao im je i dodao da je to glavno na što se trebaju koncentrirati.

U Googleu vidio slamku spasa

Prvoga se tjedna ožujka 2013. godine Musk obratio osnivaču Googlea Larryju Pageu. Do tog su trenutka već mnoge narudžbe bile otkazane, da je Musk u tišini zatvorio jednu tvornicu. Pageu je predstavio sljedeći poslovni model. Predložio mu je kupnju Tesla Motorsa, koja je tad bila vrijedna oko 6 milijardi dolara, ulaganje dodatnih 5 milijardi za širenje proizvodnje.

Htio je i garanciju da neće zatvoriti ili raspustiti kompaniju prije nego proizvedu treću generaciju električnih automobila namijenjenu mainstream tržištu. Također, inzistirao je da on bude na čelu Tesla Motorsa sljedećih osam godina ili dok ne budu imali gotov auto za takvo tržište. Page je prihvatio ponudu i ostalo je bilo na odvjetnicima.

Ipak uspio sam

I dok su odvjetnici pisali ugovore, Tesli se dogodio preokret i sve je više ljudi počelo kupovati Model S. Počeli su prodavati tisuće automobila, što je bilo dovoljno da se ostvari 11 milijuna dolara kvartalnog profita i 562 milijuna dolara prihoda.

Dva tjedna od najave cijene dionica udvostručene su, a Tesla je s kamatama vratio 465 milijuna dolara vrijednu pozajmnicu od američkog ureda za energiju. Musk je potom prekinuo pregovore s Googleom, jer je očigledno uspio sam spasiti svoju kompaniju.