Najnoviji sukob između Applea i Facebooka dublji je nego se čini

Tenzije između kompanija intenzivirale su se lansiranjem nove verzije iOS-a i iPadOS-a

FOTO: AFP

Dugogodišnje tenzije između Facebooka i Applea intenzivirale su se u posljednje vrijeme, nakon što je Apple najavio novu nadogradnju svojeg operativnog sustava iOS, kojom će korisnicima po prvi puta omogućiti isključivanje praćenja korištenja mobitela za oglašavanje. Premda su najranije tenzije krenule još 2014. godine, sada su na najvišim razinama, budući da Appleova nadogradnja direktno ugrožava Facebookov poslovni model.

“Premda su problemi među kompanijama bili različite naravi kroz godine, u središtu je uvijek bila privatnost korisnika. S ovom nadogradnjom, Facebook bi mogao biti u ozbiljnim problemima”, rekao je za The Guardian, Ari Lightman, profesor digitalnih medija i marketinga na Sveučilištu Carnegie Mellon.

Korisnici su sada informiraniji o korištenju njihovih podataka

Nadogradnja za iOS i iPadOS na verziju 14.5 izašla je u ponedjeljak, a sa sobom je donijela niz novih funkcionalnosti. Među njima su mogućnost otključavanja iPhonea koristeći FaceID dok korisnik nosi masku, te različiti glasovi za Siri, no Facebooku je sporna funkcija u kojoj se korisnicima omogućuje zabranjivanje praćenja aktivnosti.

Kako opisuje recode, nakon što se iPhone ili iPad nadograde na najnoviju verziju operativnog sustava, pri prvom otvaranju Facebooka, korisnicima će iskočiti meni u kojem će moći dati ili ukinuti dopuštenje za prikupljanje podataka o korištenju mobitela. U meniju će se također navesti koji se točno podaci prikupljaju i dijele s oglašivačima. Time se korisnicima daje mnogo veći uvid i kontrola nad podacima koje dijele s kompanijama poput Facebooka, ali i Googlea.

To baš i nisu dobre vijesti za kompanije poput Facebooka, čiji se poslovni model i zarada oslanjaju na oglašavanje. CNBC je još 2019. godine pisao kako Facebook 99 posto svoje zarade generira iz oglašavanja. U najnovijem izvještaju dioničarima, Facebook je istaknuo kako bi im zarada mogla biti ugrožena zbog nadogradnje 14.5. Facebookova operativna direktorica Sheryl Sandberg, dioničarima je rekla kako rade na načinima kako ublažiti posljedice Appleove nove nadogradnje. “Dolazi niz izazova za personalizirano oglašavanje, a mi radimo golemi posao kako bi se pripremili”, rekla je kratko.

Facebook kaže da se radi o napadu na male tvrtke

Facebook je Appleovu najnoviju nadogradnju opisao kao napad na male tvrtke koje se oslanjaju na njihove oglašivačke modele, a otišli su i tako daleko da su platili i niz televizijskih reklama u kojima se predstavljaju kao partner za male tvrtke. S druge strane, Apple se pozicionira kao spasitelj privatnosti korisnika.

No, obje tvrdnje i nisu baš sasvim točne. Wall Street Journal je ovoga tjedna pisao kako novom nadogradnjom Appleovog operativnog sustava, Apple pogoduje samome sebi, odnosno, svojim oglašivačkim proizvodima. Prema Appleovim novim pravilima, piše WSJ, oglašivači će moći targetirati, odnosno prikazivati korisnicima prilagođene reklame ako reklame kupuju direktno od Applea. Kupujući od Applea, jednostavno će dobivati više podataka o korisnicima iPhonea. Time se Appleu daje prednost nad drugim oglašivačima poput Facebooka.

Bore se za slobodu interneta?

Glasnogovornica Facebooka Dani Lever još je u veljači ove godine Wall Street Journalu rekla kako se u ovom sporu između dvije kompanije ne radi samo o zaradi od oglašavanja. “Ovo nije priča o dvije kompanije, ovo je bitka za budućnost slobodnog i besplatnog interneta”, rekla je Lever. “Apple tvrdi kako se sve vrti oko privatnosti korisnika, no ustvari je riječ o zaradi. Sada se pridružujemo drugim kompanijama koje ističu Appleovo licemjerje i antikompetitivno ponašanje”, dodala je.

Apple i Facebook imaju sasvim različite vizije interneta. S jedne strane, Facebook svoje usluge nudi besplatno, no zarađuje kroz prikazivanje reklama svojim korisnicima. S druge strane je Apple, koji svoje usluge nudi u pretplatnom modelu i u modelu zarade od prodaje hardvera. Budući da Apple zarađuje ponajviše od prodaje često skupljih hardverskih proizvoda spram konkurencije, jednostavno se ne moraju toliko oslanjati na korisničke podatke, kao što trebaju konkurenti u tehnološkom sektoru.