Najuglednije danske novine istražile razvikani hrvatski startup. Ispada da su jako lagali o svom uspjehu

Prenosimo nevjerojatna otkrića uglednih danskih novina Berlingske o zagrebačkom start-upu

Novinari najuglednijih danskih novina Berlingske krenuli su tragom mutnih brojki i kontradiktornih izjava o uspjehu hrvatske kompanije u koju je velik novac uložio jedan danski fond. Višemjesečno istraživanje otkrilo je niz dubioza, počevši od pitanja koliko pretplatnika uopće ima Bellabeat i vrijedi li zbilja nekoliko milijardi dolara. Ispostavilo se da je kompanija napumpala priču o suradnji s Bank of America, a da banci nikad nije dopustila uvid u svoje knjige

Danski biznismen Peter Warnøe (59) govori posljednjih godina ljudima da je zgrabio jedinstvenu investiciju: njegova tvrtka Nordic Eye uložila je 2018. u tada mali hrvatski startup Bellabeat, koji prodaje narukvice za ženski fitness s pripadajućim aplikacijama. To je navodno bila jako dobra ideja. Otad je Bellabeat, po Nordic Eyeu, izrastao u kompaniju s oko pet milijuna pretplatnika, prodajom od milijardu dolara i partnerima kao što su globalni superbrendovi Tesla, Netflix, Apple i Miley Cyrus. I, prema Nordic Eyeu, vrijednost hrvatske tvrtke je eksplodirala sa 60,6 milijuna dolara u 2018. na nevjerojatnih 3,8 milijardi dolara danas.

“Bellabeat je sjajna kompanija. I to je za nas fantastična priča”, rekao je predsjednik uprave Nordic Eyea Anders Kaasgaard kad su ga novinari danskog medija Berlingske posjetili u njegovu uredu u kopenhaškom Nyhavnu. Nordic Eye je, uz podršku 350 bogatih investitora, u Bellabeat uložio ukupno 72,3 milijuna dolara. Ova će se investicija višestruko isplatiti ako se dionice hrvatske kompanije uspiju prodati po valutaciji od 3,8 milijardi dolara.

No, ova priča o uspjehu nije svima jasna. Berlingske su razgovarale s nizom danskih i stranih stručnjaka koje je iznenadila Nordic Eyeova valutacija Bellabeata. Istodobno, istraga Berlingske pokazuje da navodni uspjeh nije u korelaciji s javno dostupnim podacima. “Hrvatska tvrtka također je u nekoliko slučajeva napuhala svoje uspjehe”, pišu. Među ostalim, Bellabeat je u hrvatskim medijima najavio veliku suradnju s Bank of America. Međutim, američka banka tu priču ne može u cjelosti potvrditi. “Sve u vezi ove tvrtke djeluje neshvatljivo. Ali priča s Bank of America diže ovaj slučaj na posve novu razinu”, kaže Lars Kiertzner, ovlašteni knjigovođa i dugogodišnji glavni konzultant Danskog saveza knjigovođa FSR.

‘Oni nisu jednorog’

Bellabeat su 2014. osnovali slovenska kiparica Urška Sršen i Sandro Mur, matematičar iz Hrvatske. Oboma je bilo oko 25 godina kad su pokrenuli kompaniju. Imali su ideju da proizvedu zdravstvenu i fitness rukavicu koja bi ženama pomogla pratiti pokazatelje o snu, unosu vode i razini stresa. Smjesta je postala hit. “Bili su u svom polju pomalo pioniri i očito su imali inovativan proizvod”, kaže Mirna Marović, predsjednica Hrvatske Private Equity i Venture Capital Asocijacije CVCA. Marović temeljito poznaje hrvatske poslovne krugove, a Bellabeat je pratila sa strane, jer ima ured u Hoto tornju u centru Zagreba, gdje je i sjedište Bellabeata.

U godinama nakon osnutka Bellabeat je često bio u medijima: kompanija je sudjelovala u poznatom američkom programu za startupove Y Combinator. Osnivačicu Uršku Sršen Forbes je proglasio jednom od najuspješnijih osoba na svijetu mlađih od 30 godina. U Bellabeat su investirali Universal Music, autor Google Gmaila Paul Buchheit i američki milijarder Nicolas Berggruen. No, po riječima Mirne Marović, kompanija nije uspjela opravdati početna očekivanja.

“Moj dojam je da su se nekoliko godina vozili gore-dolje jer je u njihovom području bilo toliko konkurencije. To nije kompanija o kojoj sam posljednjih godina puno čula”, kaže. Zato se Mirna Marović jako iznenadila kad su joj novinari Berlingske rekli da je jedan od investitora u Bellabeat, danski Nordic Eye, procijenio kompaniju na gotovo četiri milijarde dolara. Objasnila je da samo dvije kompanije u Hrvatskoj službeno imaju status jednoroga – što je međunarodni izraz za kompanije s vrijednošću iznad milijarde dolara. “I Bellabeat nije jedna od te dvije”, kaže Mirna Marović. “Zbilja bi me iznenadilo da Bellabeat ima tako visoku vrijednost. Moj dojam sigurno nije da im ide tako dobro”, dodaje.

Registrirani u Delawareu

Teško je pronaći odgovor na pitanje koliko je Bellabeat stvarno uspješan. Iako ima sjedište u Hrvatskoj, kompanija je registrirana u američkoj državi Delaware, gdje financijski izvještaji nisu javno dostupni. No, prema Nordic Eyeu, kompanija ima gotovo pet milijuna pretplatnika, što je prošle godine navodno donijelo promet od 506 milijuna dolara. To bi Bellabeat svrstalo visoko na listu najvećih kompanija u globalnoj industriji zdravstvene tehnologije. No, brojevi su iznenadili nekoliko stručnjaka s kojima su razgovarali novinari Berlingske.

“Nikad nisam čuo za tu kompaniju”, kaže Tariq Osman Andersen, izvanredni profesor na Odjelu za računarstvo na Sveučilištu u Kopenhagenu, koji se specijalizirao za vrstu tehnologije koju prodaje Bellabeat.
“Može li postojati kompanija vrijednosti gotovo 3,8 milijardi dolara koja prodaje ovu vrst zdravstvene tehnologije, a da vi ne znate za nju?”, pitali su ga.
“Zvuči doista misteriozno”, odgovorio je.

Njegova kolegica na Sveučilištu u Kopenhagenu, izvanredna profesorica Sarah Homewood, istražuje tehnologiju za praćenje plodnosti i menstrualnog ciklusa. Prije nekoliko godina naišla je na Bellabeatovu aplikaciju Period Diary koja ženama pomaže pratiti menstruaciju. “No, ne smatram da je to jedna od velikih menstrualnih aplikacija, kao što su Clue i Flo (iz Berlina i Londona)”, kaže ona.

‘Nikad čuo za njih’

Sarah Homewood raspitala se i kod tri kolegice – Josie Hamper, Nadije Campo Woytuk i Marie Louise Juul Søndergaard, koje istražuju digitalno praćenje plodnosti na Sveučilištu u Oxfordu, Kraljevskom institutu za tehnologiju KTH u Stockholmu, koji je najveće švedsko tehničko sveučilište, te na Školi arhitekture i dizajna u Oslu. Nitko od njih nije posljednjih godina primijetio Bellabeat. “Vrlo smo iznenađene da Bellabeat ima tako mnogo pretplatnika i da je tako velik”, napisale su četiri istraživačice u zajedničkoj izjavi.

Šveđanin Björn Jeffery radi u tehnološkoj industriji već 25 godina i ima popularnu kompaniju za razvoj dječjih igara Toca Boca. Sjedi u nadzornim odborima nekoliko tehnoloških kompanija, a o tehnologiji piše i kao kolumnist u nekoliko medija. Bellabeat mu ne znači ništa. “Nikad nisam čuo za njih”, kaže. Björn Jeffery je nekoliko godina bio investitor u berlinsku kompaniju Clue, koja poput Bellabeata ima menstrualnu aplikaciju. Dakle, on poznaje tržište.

No, Jeffrey ne vjeruje da bi Bellabeat mogao imati gotovo pet milijuna pretplatnika. “To je nevjerojatno. Ne postoji mnogo usluga ili aplikacija s tolikim brojem korisnika koji su platili za aplikaciju. Brojke Bellabeata su vrlo, vrlo visoke, a nema podataka koji bi ih potkrijepili. To nema puno smisla”, kaže i dodaje: “Clue dobro posluje, ali nije ni blizu pet ili čak četiri milijuna pretplatnika”. Bellabeat nije htio komentirati ove izjave, koje je opisao kao “subjektivne dojmove i mišljenja”.

Pet milijuna pretplatnika

U uredu Nordic Eyea u Nyhavnu, šef uprave Anders Kaasgaard objašnjava da Bellabeat većinu novca više ne zarađuje od narukvica za fitness. Danas novac dolazi od korisnika koji se pretplaćuju na njihove dvije aplikacije, kaže. “Posao se uglavnom sastoji od sadržaja koji prodaju u aplikaciji. Oko 80 posto prihoda dolazi od toga”, kaže predsjednik uprave Nordic Eyea, dodajući: “Prodaju pretplatu kroz App Store, što košta oko deset dolara mjesečno. Pa kad imate pet milijuna pretplatnika, to je mnogo novca.

“Kako znate da Bellabeat ima gotovo pet milijuna pretplatnika?”, pitali su ga na to novinari. “Svakog mjeseca dobivamo izvještaje. Imamo mjesto u nadzornom odboru i dobivamo godišnji izvještaj revizije o poslovanju tvrtke”, kaže Anders Kaasgaard.

Peter Warnøe je predstavnik Nordic Eyea u nadzornom odboru Bellabeata. Tu sjedi i biznismen Jeppe Christiansen, predsjednik uprave Maj Investa. Njih dvojica nisu htjeli govoriti za ovaj članak. Međutim, tvrdnja da Bellabeat ima gotovo pet milijuna pretplatnika nije u skladu s podacima koje su Berlingske dobile od App Storea. Prema tim podacima ispada da su, u posljednjih godinu i pol, Bellabeatove dvije aplikacije skidane između 10 do 30 tisuća puta mjesečno. I da su u posljednjih deset godina zaradile tek 720.000 dolara.

‘Mirno spavam zbog revizije’

“Ne razmišljam puno o tome”, rekao je Anders Kaasgaard kad su ga Berlingske suočile s tim brojkama. A Bellabeat je također posve luda investicija za nas. To je vrlo, vrlo dobra investicija”, kaže.

Jeste li mirni oko te investicije?

“Prilično sam miran. Mirno spavam jer su njihovi financijski izvještaji prošli reviziju. I vidimo vrlo, vrlo snažan cash flow u kompaniji. Ali najbolje da odete u Zagreb i posjetite ih.”

Nekoliko dana kasnije novinari Berlingskih u avionu su za glavni grad Hrvatske. Na trinaestom katu poslovnog tornja Hoto osnivači Bellabeata Sandro Mur i Urška Sršen žele dobrodošlicu u sobi za sastanke iz koje puca pogled na Zagreb. Uz njih su financijski direktor i osoba iz odnosa s javnošću. Bellabeatov tim ne odaje puno: ne otkrivaju ni prihod ni zaradu ni broj pretplatnika. Ne žele čak ni potvrditi točnmost brojki koje je dao Nordic Eye.

“Sve što možemo reći je da je su u izjavi Nordic Eyea vrlo poopćeni podaci koje mi u ovom trrenutku ne možemo detaljno komentirati”, kaže Urška Sršen.

Ali Nordic Eye je rekao da je vaš prihod prošle godine bio 525 milijuna dolara. Zar to nije vrlo precizna brojka?

“Da, vrlo je precizna. Ali me ne želimo komentirati prihode. Nikad nismo htjeli da podaci o prihodu budu javno dostupni.”

Tajne akvizicije

Kad su joj predočene brojke s podatkovnog portala Sensor Tower, Urška Sršen daje drukčije obrazloženje od onoga koje je Berlingskama dao CEO Nordic Eyea, Anders Kaasgaard. Bellabeat ne zarađuje većinu novca od mobilnih aplikacija, kaže ona. Po Urški Sršen, golema većina prihoda dolazi od takozvanih web aplikacija, kojima korisnici pristupaju preko kompjutera.

Objašnjava da je Bellabeat dio prihoda kroz ovaj kanal ostvario kupnjom drugih kompanija i korisnika. No, dvoje osnivača ne žele otkriti imena web aplikacija niti objasniti gdje ih se na internetu može pronaći. To je poslovna tajna, objašnjavaju. “Nikad ne govorimo o tim akvizicijama. To su akvizicije za koje ne znaju čak ni naši zaposlenici”, kaže Sandro Mur.

Švedski tehnološki analitičar Björn Jeffery kaže da je to objašnjenje “čudno”. “Kome se dâ svake večeri izvaditi kompjuter i zapisivati što je sve jeo i kako je spavao? Ne da vam se! To se radi na mobitelu. Ovo nema smisla”, dodaje. Berlingske su objasnile Andersu Kaasgaardu iz Nordic Eyea da, prema dvoje osnivača, većina Bellabeatova prihoda dolazi od web aplikacija, a ne mobilnih aplikacija. U odgovoru, Nordic Eye sad piše: “Kad govorimo o aplikacijama, to je pojam koji koristimo i za web i za mobilne aplikacije”.

Presamouvjerene izjave

Sandro Mur i Urška Sršen – kojima je oboma 34 godine – ne žele govoriti o činjenici da njihov danski investitor Nordic Eye vjeruje kako je Bellabeat vrijedan 3,8 milijardi dolara. “Ne možemo komentirati valutaciju Nordic Eyea. Možemo samo reći da nismo nikad prikupljali kapital koristeći tu valutaciju”, kaže Urška Sršen.

Jeste li prikupljali novac koristeći valutaciju približnu toj?

“Ne”, kaže Urška Sršen, dodajući da je valutacija Bellabeata, koju je dao Nordic Eye, vjerojatno temeljena na “predviđanjima”.

Njezin kolega Sandro Mur zna nešto o predviđanjima. On je 2016., dvije godine nakon što je Bellabeat osnovan, hrvatskoj televiziji N1 u velikom intervjuu rekao da je kompanija na sigurnom putu da postane zvijezda. “Za dvije godine bismo trebali imati vrijednost od milijardu dolara”, rekao je Sandro Mur. No, stvarnost je bila bitno drukčija, sad priznaje. Bellabeat je iduće godine pogodila, kako kaže, “stvarno velika kriza”. “Iskreno, nisam bio dobar u PR-u. Ta je procjena bila pretjerana, presamouvjerena izjava”, kaže.

No, najava da će vrijednost uskoro biti milijardu dolara nije jedina zapanjujuća izjava koju je Sandro Mur dao u intervjuu za N1 2016. godine. Rekao je također da Bellabeat već ima mjesečni promet od 5,5 milijuna dolara. Kad su ga Berlingske podsjetile na tu izjavu, Sandro Mur je zatresao glavom. “Ne, ne, ne. Nikad to nisam rekao. Možda sam prije četiri godine rekao da smo prodavali 2,5 milijuna dolara mjesečno. Ali nikad nisam rekao pet milijuna. Nisam nikad. To nije moja izjava.”

Pretplatnici na newsletter

Međutim, Berlingske su je dale video na pregled tumaču. I tumač je potvrdio da Sandro Mur u njemu kaže kako je mjesečni prihod bio 5,5 milijuna dolara. Sad Bellabeat ima novo objašnjenje. Komapnija je u mailu izjavila da se Sandro Mur ne sjeća izjava iz 2016. Ali nakon što je pogledao video, sad se sjeća da je uz tom intervjuu zapravo rekao točan iznos prihoda. “Bellabeat je u 2016. imao dobar početak godine i Sandro je u izjavi iskreno predstavio kompaniju u tom trenutku”, kažu.

Još neke stvari su zbunjujuće. U svojim marketinškim materijalima Bellabeat tvrdi da 50 milijuna žena vjeruje njihovoj menstrualnoj aplikaciji Period Diary. Ta brojka također nije u skladu s podacima sa Sensor Towera da Bellabeatova aplikacije ukupno imaju 10 do 30 tisuća skidanja mjesečno. Sandro Mur ima objašnjenje visoke brojke: “Koristimo je kao marketinško sredstvo jer je to brojka svih ljudi ukupno kojima smo pomogli kroz sve naše platforme, newslettere i sve”, kaže.

Dakle, Period Diary nema 50 milijuna korisnika?

“Ne, nema 50 milijuna aktivnih korisnika.”

Nakon ovoga, Bellabeat je promijenio tekst u App Storeu tako da je brojka 50 milijuna nestala. Umjesto toga, sad piše da “žene diljem svijeta” koriste Period Diary.

Nepouzdane izjave

Dakle, nekoliko Bellabeatovih izjava je nepouzdano. No, jedan primjer posebno se ističe. U siječnju 2022. brojni hrvatski mediji objavili su itekakvu priču o Bellabeatu. U tim članicima Sandro Mur je tvrdio da je njegova kompanija gotovo godinu dana radila na privlačenju golemog kapitala od novih investitora. Sad je taj proces tek nekoliko tjedana od finalizacije. “Ovo će biti dosad najveća investicijska runda”, rekao je Sandro Mur, dodajući da je njegova kompanija privukla 100 milijuna dolara od 28 različitih investitora. Prema tim člancima, Bellabeatu je u prikupljanju kapitala pomogla treća najveća investicijska banka na svijetu, Bank of America.

No, najavljena investicijska runda nije se dogodila. Nekoliko mjeseci nakon ovih nastupa u medijima, Bellabeat je raskinuo ugovor s Bank of America. Danas strane imaju različite verzije toga što se dogodilo. Bank of America obavijestila je Berlingske da banka ne može potvrditi Bellabeatovu verziju suradnje. Prema banci, suradnja nije bila ni blizu ishoda u kojem bi Bellabeat prikupio veliki kapital, kao što je Sandro Mur tvrdio u medijima. Velika američka banka objašnjava da Bellabeat nikad nije poslao potrebne materijale koji su Bank of America trebali za nužni due diligence, proces revizije ugovora, financijskih izvještaja, odnosa s korisnicima i drugih poslovnih papira. Zbog toga, prema Bank of America, stvarni posao na investicijskoj rundi nije nikad ni počeo.

Suočeni s ovom izjavom, u Bellabeatu kažu da je postojala dugoročna suradnja s Bank of America. Međutim, kompanija priznaje da due diligence nikad nije proveden. Hrvatska tvrtka objašnjava da je odlučila raditi “s drugim partnerima” i da je zato u travnju 2022. otkazala ugovor s Bank of America. Berlingske su pitale dvoje osnivača Bellabeata, Sandra Mura i Uršku Sršen, zašto je njihova kompanija u siječnju 2022. obavijestila medije da je par tjedana od zaključenja rekordne investicijske runde uz pomoć Bank of America, kad još nije bio obavljen ni due diligence. No, na to nisu htjeli odgovoriti. Kompanija danas kaže da je tu došlo do “nesporazuma”.

‘To je njihov članak. Ja ne znam’

No, zbunjenost Bank of America oko Bellabeatove verzije suradnje tu ne staje. U člancima hrvatskih medija o investicijskoj rundi navedena je i pozitivna izjava o Bellabeatu koju je dao Stephen Bloom, jedan od izvršnih direktora banke. “Entuzijastični smo oko suradnje s Bellabeatom, s kojim dijelimo iste ciljeve i vrijednosti. Tim visokopozicioniranih stručnjaka Bank of America posvetili smo Bellabeatu jer kompanija ima visokovrijednu tehnologiju i iskustvo na polju zdravlja i wellnessa, zahvaljujući kojima Bellabeat postiže vrhunsku tržišnu valutaciju”, rekao je Bloom. No, Bank of America kaže za Berlinske kako ne može potvrditi da je Stephen Bloom dao izjavu za medije o Bellabeatu.

U Zagrebu, Sandro Mur kaže da nema pojma otkud je došla izjava Stephena Blooma. “Ja osobno nisam razgovarao s njim”, kaže osnivač Bellabeata. On nagađa da je neki hrvatski novinar intervjuirao izvršnog direktora Bank of America o suradnji s Bellabeatom. “Novinar je pitao Bank of America. To je njihov članak. Ja ne znam”, kaže Sandro Mur.

A vi niste objavili priopćenje o suradnji?

“Ne, mediji su me kontaktirali i rekao sam im da radimo s Bank of America i da planiramo prikupiti 100 milijuna dolara.”

Ali to nije bilo tako.

Novinar ima dokaze

Berlingske je stupio u kontakt s hrvatskim novinarom koji ima dokumentirano da je i priopćenje o skoroj investicijskoj rundi i izjavu Stephena Blooma poslao Bellabeatov zaposlenik za odnose s javnošću. Bellabeat niječe da je izmislio izjavu Stephena Blooma. Kompanija je u Berlingske poslala izvatke iz email korespondencije između Stephena Blooma i zaposlenika Bellabeata, gdje je “izjava” spomenuta. No, izjava iz članka ne pojavljuje se u toj korespondenciji.

Bellabeat tvrdi da je kompanija također bila u usmenom kontaktu sa Stephenom Bloomom. Međutim, Bank of America ustraje u odgovoru za Berlingske da Stephen Bloom nikad nije dao izjavu o Bellabeatu koja bi se koristila u javnim objavama.