Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Mate Rimac: ‘Prosječna plaća u Rimac Automobilima je 12.000 kuna, a ne 4.600 kuna kao što prikazuje Fina’

Rimac je detaljno objasnio problematiku računanja prosječne plaće u tehnološkim tvrtkama poput njegove

ZADNJA IZMJENA: stu 5, 2019

Kolike su plaće u tehnološkim kompanijama u Hrvatskoj relativno su česta tema u javnosti, a jedna o češćih o kojima se priča su Rimac Automobili. Na pojedinim financijskim servisima mogu se iščitati podaci da su prosječne plaće u toj tvrtki ispod pet tisuća kuna, što je pomalo nevjerojatna brojka s obzirom da većinu zaposlenika Rimac Automobila čine inženjeri, među kojima su i ljudi pristigli iz inozemstva. O tom pitanju sad se oglasio i osnivač Rimac Automobila, Mate Rimac, u novom blog postu na Mediumu.

Rimac je odlučio detaljizirati problematiku računanja prosječne plaće u tehnoloških tvrtkama poput njegove, a pritom je otkrio i koliko njegovi radnici prosječno zarađuju.

“U Rimac Automobilima prosječne su plaće 12.000 kn neto, dok Fina i drugi financijski servisi prikazuju 4600 kn”, napisao je Rimac, ističući da mu nije cilj kritizirati Finu i druge financijske institucije. Tvrdi da se radi o starom problemu s kojim se nitko do sada nije bavio, te ističe da su oni pokušali taj problem riješiti nekoliko puta. Najavljene promjene koje bi trebale riješiti problem se još uvijek nisu dogodile, a Rimac je objasnio o čemu se zapravo radi.

Problem s knjiženjem plaća

Jedan od problema je u tome, kaže, što su tvrtke koje ulažu u istraživanje i razvoj zakinute. Izdaci se moraju knjižiti pod nematerijalnu imovinu, gdje se oni akumuliraju dok ne kreće eksploatacija te investicije. U slučaju Rimca, svi troškovi za razvoj automobila ili drugih sustava knjiže se na nematerijalnu imovinu sve dok ne krenu prihodi od tih proizvoda, što kod razvoja automobila može trajati pet ili više godina.

Konkretno, u slučaju Rimčevog C_Two, investicija će biti oko 100 milijuna eura, u što spadaju i plaće, prototipovi, alati, testiranja i drugi troškovi. Tek kada krene isporuka automobila kupcima, može krenuti i amortizacija tih akumuliranih troškova. Rimac objašnjava da u te troškove spadaju i plaće ljudi koji rade na razvoju. Isplate plaća knjižene na taj način Fina ne uzima u obzir prilikom izračuna prosječne plaće u poduzeću. U obzir se, pak, uzima svaki zaposlenik koji radi na razvoju, pa se na koncu stvara, tvrdi, umjetno smanjenje prosječne plaće u statistici.

Izračun kažnjava firme koje ulažu u razvoj?

Takvim računanjem ustvari se, smatra Rimac, kažnjava ulaganje u istraživanje i razvoj, što se doima kao greška u sustavu koju do sada nije nitko primijetio. Kaže da plaće isplaćuju na posve jednak način kao i sve ostale, pa da na njih plaćaju iste namete i doprinose državi. Rimac je, upravo zato, u svoj blog priložio i dopise koje je Fini slao prije dvije godine.

Dok prema Fininim izračunima plaće ispadaju neočekivano niske, situacija je, kaže Rimac, posve drugačija. Ističe da je prosječna neto plaća u Rimac Automobilima oko 12.000 kuna s uključenim prijevozom, odnosno 11.000 kuna bez njega. Ako se u izračun uključe i druge pogodnosti poput božićnica i uskrsnica, dodaje, prosječna plaća raste na iznad 13.000 kuna neto. Rimac je također priložio i graf rasta prosječnih plaća, gdje se jasno može prepoznati tendencija rasta kroz godine.

Graf rasta plaća u Rimac Automobilima Mate Rimac/Medium

Želi ponuditi još veće plaće

Unatoč brojkama koje ukazuju da su plaće veće nego što ih prikazuje Fina i slični servisi, Rimac tvrdi da htjeli ponuditi još veće plaće. “Ne tvrdim da su naše plaće fantastične — nama je želja mjeriti se s najboljima i želimo, u skladu s mogućnostima, imati značajno veće plaće u budućnosti. No s obzirom na to da mi nismo isključivo razvojna firma (imamo velik dio zaposlenika koji nisu inženjer/white collar — proizvodnja, održavanje…), smatram da je trenutno stanje dobro i konkurentno u regiji i svakako u Hrvatskoj”, kaže.

No, s jednom činjenicom Rimac je zadovoljan, a to je, kaže, odnosom prosječne plaće i plaća menadžmenta. Ističe kako sam prima samo tri puta veću plaću od prosjeka, dok, uspoređuje, u drugim sličnim kompanijama u SAD-u CEO ima po 300 puta veću plaću od prosjeka. Kada se rekapituliraju troškovi, ispada da Rimac isplaćuje preko 1.000.000 eura mjesečno na plaće, od čega preko pola milijuna eura ode na poreze i doprinose. Računica je rađena bez plaća radnika u Greypu, bez vanjskih suradnika i bez studenata, piše Rimac u blogu.

Problem krivog prikazivanja broja zaposlenih

Međutim, postoji još jedan bitan problem u priči, a taj je u neadekvatnom načinu računanja broja zaposlenih. Fina taj broj računa temeljem ukupnog broja radnih sati u jednoj godini, pa taj podatak za kompanije poput Rimac Automobila, koje imaju ogroman rast, nema veze s realnim stanjem. U 2018. godinu su ušli s 232 stalnih zaposlenih, a na kraju su imali 399 zaposlenika.

Usprkos tome, Fina je za tu godinu vodila 316 zaposlenih.

Krajem listopada imali su 513 stalno zaposlenih i 83 vanjskih zaposlenika i vanjskih suradnika, a kada se uračunaju zaposlenici Greypa, brojka raste na 665 zaposlenih. Rimac tvrdi da Rimac i Greyp imaju preko 575 stalno zaposlenih (i 93 vanjskih suradnika i studenata), no na raznim portalima se te brojke neće pronaći. Ipak, Rimac je svjestan da institucije poput Fine ne mogu prilagođavati svoj sustav izračuna zbog anomalija poput Rimac Automobila, no nada se da će se taj problem ubrzo ukloniti.

Ivan Luzar
Telegram autor
1055 članaka Više o autoru
Više s weba